Mintegy tíz évvel ezelőtt egy - általunk a színházvilágítási területen ismert - külföldi partnerünk érdekes ötlettel állt elő: vigyük ki egy kicsit a színházat az utcára. Pontosabban a scenikai világítás eszközeivel készítsünk díszvilágítást. Elmondta, hogy a korábban csak belsőtéri használatra gyártott motoros, színváltós fényvetők kültéri kivitele is elkészült, és különböző teljesítményű fémhalogénlámpás változatukkal nagyobb feladatok megvalósítására is mód nyílik.
A rendszer lehetőséget kínál a színek keverésére, váltására, az épületek színes bemutatására, akár többféle színű láttatására is. Ehhez a már korábban kifejlesztett vezérlőpult adja a hátteret, melyen be lehet programozni akár egy évre előre is egy olyan műsort, ami fényvetőnkként is utasítást adhat a színváltoztatásra. Ez a szisztéma persze a statikus működést is magában rejti, vagyis a hétköznapokon a megszokott fehér vagy sárga színben láthatjuk az épületet, míg ünnepi alkalmakkor színes kavalkádot élvezhetünk.
A cég ötletét rövidesen megvalósult berendezésekkel illusztrálta, melyeket egy előadás keretében mutattak meg. Láttunk ausztrál hajókat, chichagói hidakat, olasz középkori városközpontokat színes világításban. Izgalmasnak ígérkezett a téma.
Hamarosan a színes világítás hazai debütálására is sor kerülhetett. Az átépítés előtt álló Gresham-palota ideiglenes díszvilágítását lehetett két hétig csodálni. A program rengeteg variációban mutatta be az épületet, melyből néhányat kiragadtam (1–3. képek). A képeken látható, hogy nem csak különböző színekben pompázott az épület, hanem épület részek is más színben jelenhettek meg egymáshoz képest.
Még ugyanezekkel a fényvetőkkel az Erzsébet-híd déli budai szakaszán is rendeztünk egy bemutatót, hiszen a híd fehér színe, modernsége alkalmasnak látszott egy ilyen világítás propagálására. Érdekességként jegyzem meg, hogy a máskor egy-egy hivatalos beadványra oly hosszan reagáló hatóságoktól pár napon belül írásbeli elutasító állásfoglalások érkeztek. Pedig nem is kértünk, kérdeztünk semmit, csupán egy technikát, egy rendszert próbáltunk megismertetni. Ebből viszont sejthettük, nem felhőtlen diadalmenetre számíthatunk a színes díszvilágítások hazai meghonosítása terén.
Pedig a világban sorra készültek az ilyen berendezések, és például a 2002-es sanghaji nemzetközi világítási konferencia résztvevői később elragadtatottan meséltek az ottani belváros Huangpu folyóparti negyedének színes komplett esti látványáról.
Nálunk statikus, de színes világításként megépült a népligeti Volán pályaudvar (4. kép) és tavaly a Sofitel szálló (5. kép) díszvilágítása. Mindkét berendezés kék színű. Ez nem véletlen, mert szolidságával a kék és a zöld szín illik legjobban a már megszokott fehér és sárga színekhez, és egy ideje külföldön a statikus díszvilágítások egyik alkotójának számít. Az említett két berendezésben egyébként fémhalogénlámpás és fénycsöves lámpatestek szerepelnek, kék előtét üveggel.
Az első dinamikus színes világítás megépítésére a Művészetek Palotájánál nyílt mód. Az építtető a már meglévő Nemzeti Színház esti látványával összhangba kívánta hozni az új díszvilágítást, ugyanakkor olyan berendezést szeretett volna látni, ami lényegesen különbözik tőle.
A próbavilágítások során felmerült, hogy a nagy falfelületeket a színház épületén szereplő fehér és sárga színekhez közelálló, de más színű világítással kellene láttatni. A zöld szín illett ehhez az elképzeléshez, aztán kiderült, hogy a kék is.
Végül 96 fényvetővel (82 db 575 W-os és 14 db 250 W-os) megépült az újszerű világítás. És, hogy mennyire illik egymáshoz, illetve mennyire különbözik egymástól a két egymás melletti épület esti megjelenése, azt a Duna túlpartjáról készült 6. és 7. képekről lehet megítélni.
A világítás természetesen magában hordozza azokat a lehetőségeket, amiket már említettem, így többek között az épületrészek különböző színű megvilágítását is. A 8. képen a főhomlokzat felől láthatjuk, hogy a tetőzeti elemek más színben látszanak.
A színes világítás az épületen belül is folytatódik. Ugyancsak e kép érzékelteti az objektum hármas tagozódását. Az üvegfüggöny mögötti előcsarnokból három különálló épületrészbe lehet jutni, a koncertterembe, a múzeumba és a színházba. Az összesen 53 db 150 W színváltós fényvetővel ez épületrészek oldalait derítették, így ha az előcsarnok világítását lekapcsolják a belső színes világítás kirajzolja a funkcióban különálló tagozatokat.
A 8. képen persze az is kivehető, hogy nem csak színes dinamikus díszvilágítással rendelkezik az épület, hanem a kisebb felületeket, a keskenyen vertikális falsíkokat, vagy az oszlopokat a megszokott fehér és sárga színű fémhalogén- és nátriumlámpás világítás láttatja.
A 9. képről pedig az is kiderül, hogy még egy színes fényjáték ízesíti az összképet. Az egységesen színesen megvilágított nagy felületeket világító diódás, színváltós, vonalzó-szerű csíkok „szabdalják”. A két színjáték egymástól függetlenül és összehangolva is működhet, így végképp számtalan lehetőséget kínálva az esti showhoz.
Az első budapesti színes díszvilágítás megépülésével szinte szinkronban készült el a miskolci avasi kilátó színes díszvilágítása. A tv-toronyként is funkcionáló építmény nem csak a városból látható kitűnően (10. kép), hanem Miskolchoz közelítve, például az M30 autópályáról, már 20 km távolságból is jól kivehető.
A város vezetése először arra gondolt, hogy a torony este fehér színű világításban fürdik majd, mert így lehet legmesszebbről látni. Óránként azonban lesz egy öt perces színes világítási műsor. Rövidesen kérték, hogy félóránként menjen az öt perces színes kavalkád. Mára azonban már ezen is túljutottak, egy ideje folyamatosan váltják egymást a színek, megszerették a színes tornyot az ottaniak (11. kép).
Vitára adott okot a veszprémi viadukt, hivatalos nevén a Szent István völgyhíd megvilágítása. Végül azonban itt is színes dinamikus díszvilágítás épült (12. kép). A vitát a történelmi városrész közelsége, a színektől való idegenkedés, a várható túlzott teátrális hatás okozta. Ugyanakkor a modern építmény jellege, szűk környezete ideális miliője, a turisták várható érdeklődése a színes világítási törekvéseket erősítette.
Ilyen előzmények után természetesen nem megy naponta a színes berendezés, ugyanakkor ünnepekkor, a turista idényben érdekes színfoltot, felejthetetlen élményt jelent este (13. kép), és például állami ünnepek alkalmával akár nemzeti színekben is tündökölhet (14. kép).
Eddig csak érintettem a színes LED-es világítást, melynek díszvilágítási alkalmazása a jövőben meghatározó lehet. Ehhez azonban nagyobb teljesítményekre, jobb fényhasznosításra van szükség. Követve azt a dinamikus fejlődést, ami ezen a téren tapasztalható, ez a jövő nagyon közelinek tűnik.
Már most is készülnek sorozatban RGB-s LED-ekkel megvilágított homlokzati szakaszok, színes fényjátékok, futó motívumok, kontúrvilágítások, és közben felmerülhet az emberben a kérdés, vajon ezek is díszvilágításnak tekinthetőek-e? Amiről eddig beszéltem ugyanis mindig egy építmény komplett esti bemutatása, megjelenítése volt.
Elvileg a LED-ekkel is meg lehet oldani ezt a kérdést, de a magasabb építményeket egyelőre csak a rájuk applikált világító csíkok, effektek rajzolják meg. Ugyanakkor készült már itthon is olyan kiviteli terv, mely kizárólag RGB-s (azaz színes, színváltós) LED-es lámpatestekkel szolgálná ki egy történelmi városközpont főterének hang- és fényjáték világítás igényét.
Ha ez megvalósul, bizonyára mintául szolgálhat majd a hazai ilyen jellegű elképzeléseknek, és nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy más városok is követni fogják e példát. A tervek már nagyobb teljesítményű fényvetőkkel is számolnak, feltételezve, hogy a kivitelezés idejére már rendelkezésre állnak. Ha ez így lesz, még nagyobb szerepet kaphat a LED-es díszvilágítás.
Egyelőre azonban még csak látványképeken tudom érzékeltetni egy épülő hotel tervezett színes, színváltós LED-es díszvilágítását (15. kép). Az üvegfelületek közötti vízszintes sávokat vonalas lámpatestek rajzolnák meg. Ez eddig a megszokott gyakorlatnak megfelelően helyi effektusnak számítana. Miután azonban e csíkok az épület egészét megjelenítik már komplett díszvilágításról beszélhetünk.
A rendszer sokszínűségét demonstrálja az a variáció sorozat, mely a lenti két flash piktogramjaira kattintva láthatunk.
Deme László
műszaki igazgató
Lisys Fényrendszer Zrt.