A szuburbia kihívása
Sadar Vuga Arhitekti: Árkádia, Ljubljana, Szlovénia, 1999-2000
Tervezők: Jure Sadar, Bostjan Vuga, Dimitrij Mirah, Simona Muc
A látogatók és vendégek útja az iroda- és kiállítási épület közönség számára nyitott területén nyolc, időben és hatásukban eltérő szekvenciára tagolt. Az érzékekre ható és tapasztalatokat stimuláló elemek - volumen, térorientáció, anyagkezelés, fény és hangintenzitás - szekvenciákba simulnak. A nyolc szekvencia: az épület megközelítése - a fekete doboz lebegése; belépés - mélység; fogadóhelyiségbe lépés - világítótorony-hatás; a fogadóhelyiségben - 900 mp arcadialightwear effekt, a galériához közelítva - fotocella effekt; a galéria - 90 mp arcadialightwear effekt; a teraszon - természetes és mesterséges fényeffektek keveredése; terasz - nyitottság és levegősség.
Matej Vozlič, Vesna Košir Vozlič: Linde Irodaház, Vodovodna cesta 99, Ljubljana, Szlovénia, 2002
Az épület szabályozatlan ipari területen helyezkedik el, ahol laza várostervezési körülmények között a befektetők a legkülönbözőbb épületeket építtetik. A főbejárat forgalmas útra és vasútra néz, mögötte egy betonépítmény található, ezért az épület introvertált karakterű. A földszinten kiállótér, a két emeleten irodák, klub, terasz, a padláson két squashpálya kapott helyet. Ezeket a funkciókat egy vertikálisan képzett lobby, a lépcsőház és a lift kapcsolja össze. Az épület vasbetonból készült. A berendezés a külső és a belső összeolvasztása céljával készült. A padlószőnyeg a lépcsőház színeit visszhangozza. A szekrények és vitrinek elrejtik a vasbeton tartóoszlopokat, a világítás szigorúan funkcionális.
Urbánus retorika
Jurij Kobe: Drska Általános Iskola, Novo Mesto, Grumova ulica, 2002
Az épület a falu határában, természetközelben helyezkedik el. Az épület két szárnya eltérő korosztályok számára, eltérő designnal készült, melyeket a centrális rész közösségi terei kapcsolnak össze: az előcsarnok, a tornaterem, könyvtár, tanári szoba és a közösségi osztálytermek. A teraszról külső lépcső vezet az erdei tisztás határában fekvő sportpályákhoz.
A folyóparti Dvorni tér Joze Plecnik munkái - a Filharmónia épülete és három általa tervezett híd - környezetében található. A teret határoló épületek (Filharmónia, könyvtár, egyetem) és a várhegy a egységes városrészt alkotnak. Az új tér ezért anonim; Plecnik alkotásai, a folyó, a vár, a város és lakói közti csendes univerzális építészeti dialógus egyik szereplője. A tér a folyó felé lejtő teraszos táj, melyet a rakpart határol. A terasz beszélgetésre és a kilátás megcsodálására invitálja a sétálókat. Átalakítása nemcsak ennek a városrésznek a külsejét formálta át, hanem Ljubljana és lakói közötti kulturális dialógust is. Az új tér teraszain összegyűlnek az emberek, játszanak a gyerekek. A Dvorni tér ezzel a város nappalijává változott, és Plecnik mesterművei a folyó mentén szalonokként ragyognak.