Épülettervek/Hallgatói terv

Tanoda hátrányos helyzetűeknek Nagyváradon – Benesóczky Zsófia diplomamunkája

2024.10.17. 11:05

Benesóczky Zsófia diplomamunkájában a nagyváradi egykori huszárlovarda romos épületét revitalizálja, hogy tanodaként és közösségi térként szolgáljon hátrányos helyzetű emberek számára. A projekt célja a társadalmi integráció elősegítése az építészeti tér teremtette lehetőségekkel. A koncepció fenntartható kortárs építészeti eszközkészletre épít a helyi épített örökség tiszteletben tartásával.

Romániában 2022-ben a lakosság 34,4 százaléka volt kitéve a szegénység vagy a társadalmi kirekesztettség kockázatának, amely a legmagasabb arány az Európai Unió országai között. Nagyváradon is jelentős szociális problémák tapasztalhatók, amelyeket személyesen is észleltem ott tartózkodásom során. Ezen kihívásokra válaszul, a projekt célja egy olyan tanoda és közösségi tér létrehozása, amely segíti a hátrányos helyzetű emberek társadalmi integrációját és új esélyt ad számukra a jövőjük építéséhez.

Helyszín

Nagyvárad belvárosának peremén, a Sebes-Körös közelében egy családi házak között megbúvó romfal omladozik magányosan, a természet már szinte teljesen visszahódította. Eredetileg egy huszárlaktanya lovardájának adott otthont. A laktanya lakóépületből, istállóból és lovardából álló együttesét az osztrák császári hadsereg építtette még a 18. században. Jelenleg vegyes tulajdonban van: a laktanya magántulajdonban, a lovarda pedig a Nagyváradi Városháza tulajdonában van. A lovardának és a laktanya lakóépületének karbantartás hiányában leromlott az állapota, az istállóépület átépítve, most főként ipari funkcióknak ad otthont.

Tervezési program

Diplomamunkám célja az egykori lovarda revitalizálása egy tanoda létrehozásával Nagyváradon, ahol hátrányos helyzetű embereknek lehetőségük van kézművességet, szakmát tanulni, különböző workshopok és tanfolyamok keretei között, így képesek lesznek saját maguk által gyártott termékeket értékesíteni, megtanult szakmával elhelyezkedni.

A romfal egyfajta burkot képez a külvilág és a tanoda világa között – védelmet nyújt, körbeölel. A falon belül a kreatív alkotásnak, közös tanulásnak és a közben kialakult beszélgetéseknek köszönhetően közösségek alakulnak ki, ami minden ember számára, de különösen a hátrányos helyzetű emberek számára fontos támpontot jelent az életben. Ezért nagy hangsúlyt kapnak a műhelyek mellett a közösségi terek is az épületben.

Koncepció: Főbb szempontok vázlatosan

-revitalizáció

-a múlt tiszteletben tartása

-romfal megóvása

-illeszkedés

-az új építés elkülönüljön a régitől

-természetes anyagok használata

-a természet visszahódította a romokat - ennek tiszteletben tartása és sok növény elhelyezése

-belső kertek kialakítása

-fedett-nyitott terek - természet és épített terek közötti átvezetés

-kapcsolat a természettel - nagy nyílászárók

-környezettudatosság és fenntarthatóság

-energetika - fenntartható energiaforrások használata, árnyékolás, természetes szellőzés biztosítása

Forma és elrendezés

A kialakult forma az alaprajzi elrendezésnek és a romfal által határolt keretnek köszönhetően jött létre. Az épület funkcionális egységei között - a lovarda egykori két bejáratát összekötő –hosszanti tengelyen található folyosó biztosítja a fedett közlekedést. A tetők lejtésének irányát a praktikum határozta meg, a víz romfaltól való elvezetése és a belső kertekben kialakított esőkertekbe juttatása indokolta a befele lejtő félnyeregtetőket. Az egységek a romfal fölé nyúlva kikukucskálnak, új hajtásokként kinőve a romból és fentről bevilágítás biztosítva.

A megérkezést egy, a romfalból kibontott boltív emeli ki. Az előtér meghatározó eleme a lépcsős lelátó, ami felvezet a galéria szintre, ahol leülős rész található, asztalokkal. Ez az elem ismétlődik meg a multifunkcionális reprezentatív térben, ami helyet biztosít kiállításoknak, vásároknak és előadásoknak. Ez a tér külön tud működni a tanoda többi részétől, így kiadható, ezzel segítve a tanoda fenntartását.

A bejárattól balra található a két alkotóműhely, amelyek terei multifunkcionálisan használhatók és berendezhetők, attól függően, hogy éppen milyen tanfolyam keretein belül használják.

Az iskolához legközelebbi egységben található a gyerekfoglalkoztató tér, ahova a workshopokra érkező szülők be tudják adni a gyerekeiket. A szomszédos általános iskolából is átjöhetnek ide a gyerekek napközibe, ezzel is segítve a hátrányos helyzetű családokból jövő gyerekek integrációját.

Kert

A lovarda jelenlegi romos épületét visszahódította a természet, ezt a terv szeretné tiszteletben tartani és a természet jelenlétét megtartani a tervezés során. Ezért belső kertek kerültek kialakításra, a megmenthető fák megmaradtak és melléjük új növények kerültek telepítésre.

A kertekben a teljesen burkolt, félig burkolt és füves részek váltakozása, építészetileg a túlnyúló tetők, a fedett nyitott terek biztosítják az épített környezet és a természet közötti átvezetést.

Szerkezetek

Az épület CLT panelekből épül, ami gyorsan kivitelezhető és szerelhető, így költséghatékony megoldást tud nyújtani. A tetőt rétegragasztott gerendás födém támasztja alá, látszó gerendákkal, így egy sajátos ritmus jelenik meg a belső terekben, ami a félnyereg tetőkkel párosulva különleges térélményt hoz létre. A homlokzatképzést nagy nyílászárók és függőleges sávos fa homlokzatburkolatok alkotják.

Fenntarthatóság

A projekt elsődleges szempontként tartja szem előtt a fenntarthatóságot. Az udvarokban méhlegelők és esőkertek kerültek kialakításra, az utóbbi a természetes vizek földbe visszaforgatását segíti és a környezetét is hűti. A természetes építőanyagok részesültek előnyben, a fő építőanyag a rétegelt-ragasztott fa, ami természetközeli és megújuló forrásból származik. Életciklus elemzésem szerint, ha CLT-ből készül az épület, az 4x kevesebb CO2 kibocsátással jár, mintha betonból készülne. Az energiaellátást napelemek és levegő-víz hőszivattyú biztosítják.

A cél egy olyan tanoda épület létrehozása volt, ahova az emberek szívesen járnak be, egy különleges, az otthonitól eltérő építészeti élményt kapnak és egy olyan tudást, amit az életben fel tudnak használni, illetve az itt kialakuló közösség segít nekik megküzdeni az élet nehézségeivel. A rehabilitált műemlékben az emberek is rehabilitációra lelhetnek.

/ Benesóczky Zsófia /