Negyven éve épült fel a nyolcvanas évek magyar építészetének egyik legkülönlegesebb műve a dél-franciaországi Vence-ban. A ház helyszíne, megrendelője és alkotóinak személye, a mű karaktere, valamint kivitelezésének módja miatt is figyelmet érdemel. Az Art Departmentben nyíló kiállítást ezt mutatja be.
Kurátor: Őry Júlia
Megnyitja: Forgács Éva művészettörténész
Makettrekonstrukció: Novák Zsuzsy
Károlyi Mihályné Andrássy Katinka adott megbízást az itthon ellenzéki politika tevékenységük miatt szakmailag ellehetetlenített fiatal építészeknek, Nagy Bálintnak és Rajk Lászlónak, hogy utazzanak Franciaországba, és építsenek egy műteremházat a férje emlékére 1959-ben létesített alapítvány művésztelepén. Nagy és Rajk 1983 októberében érkezett meg Vence-ba. Akkor már két éve nem kaptak útlevelet, de Károlyiné meghívása elgördítette ezt az akadályt.
A kiinduló koncepció, a főhomlokzat látványterve Bachman Gábor és Rajk László közös munkája, akik 1981-től PLUSZ Stúdió néven számos munkán, az építészet mellett filmes és színházi projekteken dolgoztak együtt (Rajk a rendszerváltásig sokszor alkotói álnév használatára kényszerült).
A ház eredeti formájában csak néhány évig állt, ezért ma kizárólag Rajk és Nagy fennmaradt rajzai és fotói alapján tudjuk rekonstruálni. Budapestről tartott velük Dominique Auerbacher francia fotóművész, aki az építkezés egy napján felvételeket is készített a helyszínen. Ez a fekete-fehér fotósorozat – amelynek csak kontaktmásolatai vannak meg – az egyetlen dokumentum a ház félkész állapotáról. További forrásunk az építkezés folyamatáról az egykori 1956-os Intézet Oral History Archívumának interjúi, két korabeli esemény hangfelvétele az Artpool gyűjteményéből, valamint az állambiztonsági szolgálatok jelentései.
A franciaországi megbízás, bármennyire kis léptékű is, olyan felszabadult kísérletezésre adott lehetőséget, az alkotói szabadság olyan fokát nyújtotta, ami a két építész számára a nyolcvanas évek Magyarországáról kiszabadulva felbecsülhetetlen volt.