Épületek/Középület

Tiny Bauhaus a Műegyetem kertjében

2019.09.24. 15:35

100 éve a Bauhaus iskola új személetet, kísérletezésen alapuló tervezést honosított meg. A Tiny Bauhaus mintaház az évforduló kapcsán jött létre, célja az emlékezés és a kreatív továbbgondolás, az innovatív szemlélet értelmezése a jelenben. A pavilon a Műegyetem kertjében a héten látogatható.

A Hauszmann által tervezett, 1907-es monumentális K épület mögött a gyepen áll egy kicsi fehér doboz, egy ideiglenesen odahelyezett mintaház, a Tiny Bauhaus. Feladata kettős: egyfelől a Bauhaus100 programév kapcsán turisztikai célpontokra hívja fel a figyelmet, másfelől az építészeti kísérletezés egyik mai példáját mutatja be. A mini épület zárt állapotában kompakt tárgyként, érdekes, idegen testként hat. Felülete gyűrt vagy fodrozódó fehér anyag, amelyet egy piros sáv és egy nagyméretű kerek ablak tesz blikkfangossá. A kísérleti épület újrahasznosított anyagokból 3D nyomtatással készült a Német Turisztikai Hivatal felkérésére az amszterdami DUS Architects fejlesztésében. 


 

A 2019-es Bauhaus 100. évforduló apropójából létrehozott kísérleti design hosszanti falát eltolva invitálóan felnyílik a doboz. A Tiny Bauhaus belsejében egy VR-szemüveget felvéve Gropius munkaszobájába kerül át a látogató. Sajátos téri élmény élhető át, az építészet a virtuális térben teljesedik ki. A németországi helyszínre való átmutatás tulajdonképpen a pavilon fő célja, a tematikus években gondolkodó Német Turisztikai Hivatal által összeállított Bauhaus látványosságokra irányítja a figyelmet. A százéves évforduló kapcsán a Bauhaus szempontjából érdekes és fontos helyszíneket a hivatal összegyűjtötte, digitális felületen térképre rakta azzal a szándékkal, hogy a turisták túllépjenek a sztereotípiákon és máshogyan fedezzék fel az országot. Mert Németország nemcsak München és a sör, ahogyan a Bauhaus sem nem szűkíthető le Weimarra, Dessaura és Berlinre - ezt Czeiszing Miklós, a Német Turisztikai Hivatal magyar képviseletének vezetője hangsúlyozta megnyitójában. Az utazó pavilon tehát kihelyezett kommunikációs eszköz - a Bauhaus iránt érdeklődőknek érdemes elidőzni a honlapon.

 

 

A Tiny Bauhaus létrehozása ugyanakkor kulturális üzenet is: az építészeti kísérletezésre és a mai értelmezés fontosságára hívja fel a figyelmet. A pénteki ünnepélyes megnyitón is a Bauhaus üzenetével és hatásával foglalkoztak a megszólalók. Dr. Alföldi György, a BME Építészkar dékánja LeCorbusier Villa Savoye (1928-31) és az előtte álló automobil korabeli fotográfiája kapcsán beszélt az építészek úttörő szerepéről.


 

Dr. Józsa János, a BME rektora köszöntőjében a modernizmus fontosságáról és hazai kapcsolatairól beszélt. A Bauhaus érdemének tartotta, hogy „visszahozták a jó arányérzéket” és az újító gondolkodást intézményesítették a tervezésben. A fiatalok számára azt a tanácsot fogalmazta meg, hogy „ne törekedjenek Gropiusszá válni, de törekedjenek arra, hogy gropiusi minőségben alkossanak.”

Dr. Vasáros Zsolt, tanszékvezető megköszönte az Ipartanszék munkatársainak, különösen Nagy Ivánnak a munkáját a Bauhaushoz kapcsolódó eseménysor létrehozásában, majd Gropiusnak a ´60-as években Amerikában megjelent gyűjteményes írásaiból idézett. A gépkorszakra vonatkozó reflexióiban az akkor már idős mestertől olyan kritikai gondolatokat idézett, amelyek a használók és a művészetek fontosságára figyelmeztetnek. „Világunk még mindig az emberek világa” hangzott el az emlékeztető a 3D nyomtatásban létrehozott pavilon előtt állva. A megnyitón kedvet kaptunk mind a VR-szemüveg kipróbálására, mind Walter Gropius: Apolló a demokráciában című könyvének elolvasásához. Előbbi ezen a héten hétköznap ebédidőben között tehető meg, míg a könyv a Corvina kiadásában 1981-ben jelent meg.

 

A pontos látogatási időről információ a BME honlapján található.