Helyek/Infrastruktúra

Új autóbusz állomás és üzletház - Szolnok

2007.01.22. 13:36

Építészet: Taba és Társai Mérnöki Iroda Kft., Taba Benő vezető tervező, Tőzsér Iván építész tervező

Műszaki leírás
A Jászkun Volán Zrt korszerűsíteni kívánja a Szolnok, Ady Endre úti autóbusz állomás létesítményét. Évek, évtizedek óta húzódó vitára kíván választ adni egy új, európai szemléletű beruházással. A városközpontban akarja tartani a régió lakosságát (is) kiszolgáló közlekedési létesítményt úgy, hogy közben emeli az utazó közönség számára nyújtott szolgáltatásának színvonalát, az állomás funkcióhoz társít egy többszintes üzletház együttest. Ezzel a szimbiózissal olyan építészeti együttest valósít meg, amely beépítési módjával, építészeti tömegalakításával és anyaghasználatával a belvárosi tömb "neuralgikus" problémahalmazát oldja meg;

  • Ésszerűsíti az autóbusz forgalmat.
  • Minimálisra csökkenti az állomáson hosszabb ideig tartózkodó (parkoló) a­utóbuszok számát.
  • A tömeges gépjármű forgalom az Ady Endre út (városközpont) felől takar­tan történik.
  • A létesítmény összképe középületet mutat, szemben a jelenlegi ipari-köz­lekedési karakterrel.
  • Fejlesztése és növekedése ellenére megőrzi a jelenlegi zöldfelület nagyré­szét, az épülettesten több helyen új zöldfelületi foltokat hoz létre.
  • Megoldást nyújt a környék (városközpont) parkolási gondjaira.
  • Kulturálttá teszi a tömb egészére nézve a gyalogos közlekedés körülmé­nyeit (peronok, üzlet utcák ...)
  • Teret ad azoknak az egészséges kereskedelmi-szolgáltató-vendéglátó tö­rekvéseknek, melyek kezdeményei - ha provinciális formában is, de - meg­jelentek a jelenlegi állomás épület peronja alatt.
  • Közvetlen környezetében tapasztalható építészeti ellentmondásokat (archi­tektúra, lépték, beépítési mód ...) a jelenlegi "foghíj" beépítésével és a csat­lakozó épületekhez való igazodással kívánja feloldani, mintegy összeszőve a szabadon futó városépítési (építészeti) szálakat.

A jelenlegi állomás épület lebontásra kerül. Az új létesítmény városközponti üzletházként valósul meg, mely magába foglalja az ésszerűsített és redukált használatú új autóbusz pálya­udvart is.

A beruházás két fő tömegre bontott:

  • Az Ady Endre úti oldalon hosszan elnyúlva helyezkedik el az üzletház épülete, belső oldalán (északi irány) a Volán funkciókkal.
  • Északi irányban dilatációval csatlakozik a fő tömeghez egy háromszin­tes parkolóház, a földszinten fedett módon a Volán forgalmi felületei, megállói, peronjai.

Az épület jelentős mértékben alápincézett, itt biztosítunk tereket és infra­struktúrákat az árufeltöltés meghatározó részének.
Az üzletház földszintet (galériát), I. emeletet, II. emeletet és tetőterasz
szintet (III. emelet) foglal magába.
A Volán funkciók részletesen megtervezettek és végleges elképzeléseket tükröznek.

Az Üzletház funkciók a későbbiek során lesznek meghatározva "fel­töltve". Jelenleg "anonym" módon jelöltük az üzlet kialakítási lehetőségeket, gondolva a sokrétű és méretű hasznosítás lehetőségére - a gépészeti, energetikai infrastruktúra biztosítására. Ennek megfelelően üzlet nagysá­gokat és raktározási lehetőségeket, vizes-blokk kialakítási lehetőségeket jelöltünk. Tulajdonképpen egy bér-üzletház építésére vonatkozik az enge­dély kérelem, melynek földszintjén a Volán állomás üzemelne, a konk­rét üzlet kialakításokat pedig külön-külön engedélyezési eljárás keretén be­lül kell véglegesíteni. (Vagy az összes építtetői-üzemeltetői szándékok sze­rint megoldani az alaprajzi elrendezést és az építési engedélyt ezek szerint módosítani.)

Anyaghasználat, színezés
A ház közlekedési létesítmény és üzletközpont ötvözete. Léptékében a környezetében lévő szélsőségek között "mozog", tömegalakításával, anyaghasználatával, gesztusaival a vállalható (és belátható) jövőt a múlt értékeivel kívánja egyesíteni. A funkcionális racionalizált kiszolgáló hosszú főépület "társasháznyi" tömegekre bomlik a homlokzati síkok mozgatása által. Ezt erősíti a homlokzati anyaghasználat, ornamentika, nyílászáró stb. kezelés módja, változatossága. A ház egy kereskedelmi "hajó" a Tisza közelségében. Anyaghasználata, homlokzati megjelenése, szerkesztésmódja tudatosan törekszik a hajóépítés, ill. ácsmunka egyes, mindenki számára érzékelhető elemének bemutatására, visszaidézve a valamikori Tiszai "Kofa" -járatok kereskedelmet színező hangulatát.

Főbb homlokzati anyagok:

  • Perontetők, főbejárati kazettás előtetők, főbejárat fölötti II. emeleti kiug­ró szegmens ívű fal ragasztott rétegelt fa tartókból.
  • Földszinti falsávok, mészkő lapburkolatból (nagyméretű téglány, csont­ színű).
  • I. emeleti falsávok, sárga, fehér és terrakotta téglaburkolatból.
  • II. emelet falfelületei csontszínű nemesvakolattal fedettek.
  • Pillér és födémsávok hőszigetelő kiemelést kapnak
  • Jobb és balszárny főtömegei féloszlopokkal tagoltak, az "oszlopfejeze­tek" a kifutó gerendavégek, melyek térplasztikát hordoznak
  • Az Ady Endre úti autóbusz peron fölötti fatartók külső felületén üveg polycarbonát donga fölülvilágítósáv fut végig.
  • A földszinti portálok a belső lehetőségeknek megfelelően kétszintesek, markáns mérettel és tagolással, kőszerű megjelenésseI.
  • A tető "vitorla" felületeket idéz világosszürke acéllemez burkolatával.
  • A II. emelet parapet fölötti, kifelé döntött ferde felületei a függőleges falra szerelt, fa mintázatú ETERNIT GLASAL lamellákkal borítottak.
  • A homlokzaton megjelenő fémszerkezetek (csőkorlát, zászlórúd, szellő­ző zsalúzia) tűzihorganyzottak.
  • A parkolóház beton felületei (oszlopok, rámpa oldalfalak...) halvány o­lajzöld színűre festendők.


Belső terek anyagai

  • A konkrét üzletek, funkciók ismerete nélkül külön anyaghasználatról, színezésről az üzleti felületeken nem tudunk rendelkezni, ill. a minőségi szinteket, elvárásokat az alaprajzok és a metszetek részletesen bemutat­ják, ill. rögzítik. Ezen felületek elsősorban nagyméretű, padlótól mennye­zetig futó üveg portálok lesznek, melyeket a mindenkori kirakatrendező tesz látványossá és élvezhetővé. Természetesen az üzletfeliratok a szá­mukra előírt dizájn szerint lesznek megvalósítva.
  • Az előcsarnok és a galéria szintek folytatják a "hajó" analógia megjele­nítését. A főtömeg szerkezeti fedése is hajóbordákhoz kíván hasonlítani, az acél rácsostartók fa karakteru GLASAL lapburkolattallesznek fedve, a mezőközépek szintén fa burkolatot imitálnak.
 
 

Építészet: Taba és Társai Mérnöki Iroda Kft.
Taba Benő vezető tervező, Tőzsér Iván építész tervező,
Szerkezet: Molnár Sándor statikus vezető tervező,
Épületgépészet: Nagy Gábor gépész vezető tervező,
Elektromosság: Kucskár Mihály elektromos vezető tervező,
Útépítés, közlekedés, forgalomtechnika: Molnár Lajos közlekedés tervező,
Viziközművek: Vámos Csaba mélyépítő tervező,
Tűzrendészet: Dr. Söllei Pál tűzvédelmi tervező, Sebők Imre tűzjelző hálózat