Részlet egy cikkből, amely bizonyára érdeklődést vát ki az építészekből, akik pályáznak az EKF 2010 kulcsprojektjeire:
Fordulat következhet be az Európa Kulturális Fővárosa (EKF) programban. A keleti elkerülő út megvalósulása esetén ugyanis minőségi változásként a belváros kiterjesztésére adódik lehetőség.
Az EKF-program beruházásainak legfontosabb területe a keleti városrész, hiszen az öt kulcsprojekt közül a Zsolnay Kulturális Negyed, a hangversenyterem és a Tudásközpont is itt épül meg. A kultúrnegyeddel kapcsolatban azonban az építészszakma számos súlyos kritikát fogalmazott meg eddig, amelyekre nemigen körvonalazódott semmilyen válasz. Az egyik az volt, hogy a 6-os út városon átívelő egyik szakasza, a Zsolnay út kettészeli a negyedet, elválasztja a belvárostól, s zajával, szennyezésével nem éppen kulturált környezet képét vetíti elénk. Igen komoly gond a leendő Tudásközpont és hangversenyterem szomszédságában lévő Penny Market–Shell–McDrive építészeti szempontból értéktelen, kulturális központhoz méltatlan épületegyüttesének megléte, melynek szanálása fel sem merült. Súlyos probléma továbbá az, hogy a Tudásközpont részére kiszemelt terület, a PEAC-pálya fele használható csak – a többit elfoglalja majd az észak–dél irányú átkötő út, amely autópályányi forgalmat bonyolíthat le. A hangversenyterem melletti vasút miatt pedig igen költséges az új létesítmény hangszigetelése.
A gondokat megoldani látszik Kiss Tibor, az EKF általános igazgatója és Freivogel Gábor, EKF főépítész legújabb elképzelése, amelynek megvalósítására jó esélyek mutatkoznak, bár feltehetően kivívja az építészek felháborodását, hiszen a nemzetközi építészeti pályázatok kiírása még a fenti feltételrendszer mellett történt. A tervek szerint a 6-os út városi szakaszáról a forgalmat a Zsolnay-dombtól a megszűnő vasútvonal mentén felépítendő és a Nagy Lajos Király útjába torkolló kétszer kétsávos útra terelnék át, s a Zsolnay út csak a tömegközlekedést és célforgalmat bonyolítana le. Szélessége így csökkenthető a gyalogosforgalom javára, s miután csendes, kisforgalmú utcává nemesedne, a benzinkút és a McDrive ellehetetlenülne, s magától elköltözne, magyarázza Freivogel Gábor. (...)
A keleti kulturális negyed hosszú távon része lenne a pécsi városligetnek, hiszen az új elkerülő úttól délre eső területen – megvalósítva Getto Tamás ötletét – kialakítanának egy nagyméretű mesterséges tavat *, amelynek minden feltétele biztosított. A tó és az új út közötti sávban lakóépületek, kollégiumok, szállodák építhetők. (...)
Cseri László
A NAP TÉMÁJA a Dunántúli Napló 2007. március 19-ei számában
* Pécsi városliget
A március 15-én Ybl-díjjal kitüntetett Getto Tamás Helmle Csabával közösen készített tervet „Pécsi városliget” címmel, amely a PVV Zrt. különdíját nyerte el az „Az Én Kulturális Fővárosom” nyílt ötletpályázatán. A tó igen szoros szerkezeti kapcsolatban állna az elképzelések szerint a várossal – akár villamos-összeköttetéssel is –, magyarázza az építész. A terület rehabilitációjára egyébként korábban több terv született, tartalmazta például a város 1999-es környezetvédelmi programja is.