Több mint tíz évnyi várakozás után befejezés előtt áll az olasz nagysebességű vasúthálózat első állomása Rómában. A város legforgalmasabb állomásától - a Termini pályaudvartól - veszi át a TGV vonatok fogadását-indítását, csökkentve annak jelenlegi túlzsúfoltságát. Jövőre a rendszer további nyolc állomását adják át Torinóban, Bolognában, Nápolyban, Firenzében és Reggio Emiliában.
A város keleti részén elhelyezkedő Tiburtina - Róma második legnagyobb pályaudvara - az olasz nagysebességű vasúti közlekedés kiszolgálása mellett egy újonnan kialakított városközpont is lett. A létesítmény célja egy nemzetközi, regionális és városi közlekedési csomópont létrehozása, valamint a Róma Pietralata és Nomentano városrészek közötti kapcsolat visszaállítása, amelyeket egykor a vasútvonal megépítése választott el s egymástól. Az olasz főváros legfontosabb vasúti és közúti csomópontja kapcsolódik itt össze: városi buszok és vidéki járatok végállomásával.
Az állomást 1866-ban építették, a felújítási terveket 2004-ben készítették. A munkálatok ténylegesen 2007. decemberében kezdődtek el, a régi állomásépület lebontásával. Négy év alatt készültek el a munkával, 2011. november 28-án nyitották meg újra a vasúti közlekedés előtt - először az épületnek csak az egyik felét, a keleti oldalt.
A látogatónak az az első benyomása, hogy egy ultramodern repülőtéri csarnok épületébe lépett be. A hatalmas üvegdoboz 300 méter hosszú, amelyből a hídszerkezet 240 méteres, 10 méter magassággal és 55 méter szélességgel. Az állomást most még csak részlegesen használják, korlátozott számú vonatot fogad, a 20 vágányból a mai napig csak néhányat fektettek le; a kiszolgáló 29 liftet és 52 mozgólépcsőt viszont már üzembe helyezték. Az információs kijelzőn is olvashatjuk már az érkező és induló vonatok információit. Az állomás napi utaslétszáma 2015-ig várhatóan eléri 450.000 főt - ez 140 nagy sebességű vonatot és 290 regionális vonatot jelent naponta.
Az épület a város felé hatalmas konzollal fordul, amelynek mérete és szerkezete számos térbeli meglepetést hordoz: központjában egy széles sugárút húzódik, amelyet a csarnok mennyezetére felfüggesztett, nyolc hatalmas „buborék” szegélyez. A „lebegő” dobozok lenyűgöző belső teret hoznak létre, tér a térben kompozíciójukkal. Bennük exkluzív VIP társalgókat, üzleteket, jegyirodákat, éttermeket és internet-szolgáltatásokat alakítottak ki. A központi térből vágánypáronként külön-külön beszállókapun keresztül jutunk le mozgólépcsőkön a vágányokhoz. A vasúti csomópont legtöbb szolgáltató egysége még befejezés előtt áll.
A metrócsatlakozás szintjén - a -1. szinten - hosszú gyalogos aluljáró köti össze a keleti és a nyugati városrészt a vasúti sínek alatt. Így ezzel az emeleti plázától távol, annak funkcióját nem zavarva, gyors átjutást biztosít közöttük. Londoni mintára „Kiss & Ride” parkolókat alakítottak ki a -1. és -2. szinten, ahol rövid ideig tartó megállás - egy csóknyi idő - engedélyezett a 430 gépkocsi befogadására alkalmas parkolóban.
A hatalmas közlekedési beruházás hatására felgyorsult a terület élete és kiugró fejlődést eredményezett. A környéken bevásárlóközpont, nyolc irodablokk, hipermarket, hotel, sport- és kulturális célú épületek létesítése is tervbe van véve, emellett a környező parkokat, tereket, utakat, parkolókat és szállodákat is felújították.
Az állomásépületek jól jelzik az olasz modernizáció szakaszait, egy újabb szakasz kezdetét sejteti a Tiburtina állomás. A Paolo Desideri építész által tervezett állomás épülete figyelemreméltó közlekedési létesítmény, lenyűgöző mérnöki teljesítmény.
Bácsalmásy Zoltán
építész
fotó: Bácsalmásy Dalma