Siófok part menti területei rendkívül vegyes képet mutatnak, eltérő jellegű területekkel, szezononként változó kihasználtsággal. Az üdülőterület fő problémáját a különböző területi egységek közti gyenge térkapcsolatok jelentik, ami ráadásul egész évben fenn áll, a téli alulhasznosítottság mellett is átjárhatatlan szövetet képezve a part menti területeken.
Javaslatunkkal időben és területileg is jól szakaszolható fejlesztési lehetőségeket határoztunk meg. Nagy figyelmet fordítottunk arra, hogy már a legkisebb beavatkozások is pozitív változást hozzanak a városrész életébe, valamint, hogy az egyes fejlesztések lehetőleg külön-külön megvalósulva se maradjanak urbánus torzók, hanem önmagukban is megállják a helyüket. Elképzelésünkkel a sokszínű karakter előnyeit megőrizve, egy nyitott, átjárható és egész évben jól kihasznált környezetet próbáltunk létrehozni.
A tervezési terület nagy kiterjedése miatt, több különálló területi egységet határoztunk meg, melyeknél fontos szempont volt a sajátos karakter létrehozása. Szerettük volna, hogy a különböző területek a városlakók mentális térképén egyéni elemként jelenjenek meg.
A Meteorológiai állomás környezete
A jelenlegi terület összetett tulajdonosi hátterű, emiatt rendkívül nehézkesen körbejárható, átláthatatlan. Javasolt fejlesztéseink több ütemben kivitelezhető, rövid- és hosszú távú elképzelést is tartalmaznak. A vitorláskikötő meghatározó karaktere a funkció könnyedségére utalva kapta meg a szilánkos, dinamikus formáit.
A Meteorológiai állomás, mint a szocreál utáni építészeti törekvések úttörő emléke, jelenleg méltatlanul el van rejtve a gyalogosforgalom elől. A terület fejlesztésének alapvető célja ennek az állapotnak a megszüntetése volt, ezért a telekstruktúra fellazításával és az oda nem illő épületek elbontásával, helyettesítésével lehetővé tettük az épület körbejárhatóságát.
A legrövidebb távú cél ezen a területen a Rózsakert és a kikötő kapcsolatának javítása, ennek érdekében elbontottuk a vitorlás klubház épületét, hogy megfelelő fogadótér alakuljon ki az emelőhíd érkezésére. Az itt javasolt biciklikölcsönző szorosan kapcsolódik a hotelek, és a kikötő vendégforgalmához, gyorsabb közlekedést elősegítve a város belseje felé. A legnagyobb átalakítással a Bahart szállóépület átköltöztetése jár, melynek helyére egy kerítések és lezárások nélküli, szabadon átjárható területet hoznánk létre. Hosszú távú cél, hogy a Balaton partja szabadon végigjárható legyen a területen. A délről érkező bekötőút melletti vitorlástároló nyári megnyitásával értékes parkoló, és gyalogos terület jöhet létre, ami nem akadályozza a tárolás téli funkcióját.
Szigetcsúcs
A valaha szebb napokat látott "MAC" klubház korai modern vonalai, kifinomult tagolása adja a ligetes terület meghatározó karakterét. E mellett a szigetcsúcs épületei meglehetősen heterogén képet mutatnak, a klubház mellett a Balaton Hajózási Sport Egyesület szocreál épületét, a bővítményeitől megtisztítva, tartottuk meg. A modern emlékekhez igazodva geometrikus szerkesztés uralja a terület tájépítészetét is.
A szigetcsúcs átmeneti térként funkcionálna, melyről kiindulva két mozgatható gyalogoshíd teremtene kapcsolatot a vitorlás kikötő és a Rózsakert között. Fontos, hogy az elhelyezendő funkciók egymást erősítő, a terület helyzetét kihasználó rendeltetést kapjanak, így javasoljuk a klubházba egy étterem, a volt BHSE épületébe egy kávézó, míg középre ezeket kiegészítő multifunkciós rendezvény és kiállítótér létrehozását.
Rózsakert
A Rózsakert útrendszere része Siófok történeti értékeinek, karaktere az elmúlt század során keveset változott, így itt ennek a minél teljesebb megőrzésére törekedtünk. A meglévő úthálózat, és a növényzet megújítása mellett, pár finoman beillesztett, "kitaposott" ösvény is bekerült a hálózatba. A terület alatt elhelyezkedő parkolót felszámoltuk, a szükséges parkolóhelyeket a Baross híd északnyugati végénél építendő kétszintes parkolóházban pótoltuk. A megmaradó szabad területen ideiglenes rendezvények megtartására alkalmas nagyméretű burkolt teret hoztunk létre. A tér nyugati oldalán elhelyezkedő "dombok" nemcsak a tér egyedi karakterét adják, hanem kibővítik használhatóságát is.
Sió part
A terület számos történeti értékkel rendelkezik, az évszázados platánsor, a Mártírok útjának 20. század eleji és néhány '50-es, '60-as évekbeli épülete megőrzésre, rekonstrukcióra érdemes. Bár a bővítmények által okozott változások miatt, már-már felismerhetetlenségig torzultak az egyes épületek, kisebb koncentrációval a valaha volt karakterük máig átérezhető. A szebb napokat látott Matróz étteremre került nagyméretű, átmenetinek ható bővítmények ellenére a legtöbb főeleme megmaradt, így az utca legjelentősebb '60-as évekbeli emlékeként a rekonstrukció mellett döntöttünk.
A századelőből származó többi villát megtisztítva a bővítményektől egységes arculatú utca jöhet lére. A toldalékokat, és az épületek körüli kerítéseket elbontva, a Mártírok útja és a Sió parti Krúdy sétány egybenyitható, így a Petőfi sétány nyüzsgésével szemben nyugodtabb, lassabb ritmusú vendéglátásra hangolt környezet jöhetne létre. A Sió partjáról a Krúdy sétány gépjármű forgalmát áttereljük a Mártírok útjára. Másik fontos forgalmi változás, hogy a jövőben csak célforgalom használhatná az utcát, így lehetővé téve a Mártírok útja és a környező járdák egységes kezelését, az időszakos gépkocsi- és gyalogosforgalom nem akadályozná egymást. A Krúdy sétány új gyalogos övezetet kapna a Baross híd alatt átfutó járda kibővítésével, ahol a forgalmat a Sió vízszintjéhez közelebb engedve egy új folyó menti sétánnyal kapcsolódnánk a belvároshoz. A partfalon létrehozott lépcsős ülőfelületek a folyón tartandó koncertek, előadások nézőtereként szolgálhatnának, de a mindennapokban is jelentősen kibővítik a Sió part használhatóságát
Hajókikötő
A hajókikötő fő funkcióit a Bahart elképzeléseinek megfelelően a Baross hídtól északra fekvő területen helyeztük el. Itt található a Balatoni Halászat zrt. volt irodaépülete, ami a fő iroda és protokoll funkciókat befogadva megfelelő reprezentatív kiegészítője lehet a Bahart új telephelyének. A telep és az út között létrejövő maradéktereket egy kétszintes parkolóház, gördeszkapálya, és a Balatonkiliti felől érkező bicikliút forgalmának hídra terelésére használtuk
Petőfi sétány
A területet a szezonális turizmus által meghatározott, ad-hoc létrejött környezet jellemzi, ahol az egymásra épült vendéglátó egységek áthatolhatatlan akadályt képeznek a Balaton és a sétány között. Az egész éves használhatóságnak emellett komoly akadálya, hogy a terület jelenleg zárt strandként üzemel, amit a szezonon kívül egész évben kerítések zárnak le.
A Petőfi sétány üzletsorának felszabdalása, és a strand szabaddá alakítása alapvetően javítaná ennek a környezetnek minden elemét, különös tekintettel a nyári szezonon kívüli időszakra.
A sétány keleti végét meghatározza a '60-as évek során épült szállodasor, ezért kereskedelmi pavilonjaink tervezésénél ezek karakterére, és kialakult telepítésére rímelő megoldást kerestünk. Az épületeket az utca vonalára merőlegesen helyeztük, a Balaton láthatóságának maximalizálása érdekében. A vendéglátó egységek teraszai, egyéb kiegészítései a telepítés ritmusából adódó közökben helyezhetők el a transzparencia követelményét figyelembe véve.
A fehér íves keret motívum, amely végigvonul a pavilonokon, a '60-as évek balatoni építészetére reflektáló kortárs válasz, amely az új sétány meghatározó karaktere lesz, elég erős jelként ahhoz, hogy elviselje a másodlagosan megjelenő motívumok hatását. Javasolt, hogy a vendéglátó egységek előzetes tervtanácsi jóváhagyással, és csak szezonálisan készíthessék el a hozzájuk tartozó kiegészítéseket, így is megelőzve a jelenlegi állapot újbóli kialakulását.
A Balaton és a Petőfi Sétány közötti területet 3 részre osztottuk: közvetlenül a sétánytól északra az új pavilonsor, majd egy aktív használatú, játszótereket, sportpályákat magába foglaló rész, végül a pihenésre kijelölt strandterületek. Kelet-nyugati irányban a pavilonok telepítését követve befutó útvonalak tagolják a strandot, finom ívű hajlásuk oldja az épületek szigorú telepítését
A sétány ezen szakasza egységesen burkolt, ún. "osztott-tér". Alapvetően gyalogosoknak és a kerékpárosoknak tervezve, de a célforgalom számára is használható lassított területként. Mivel ezek a közlekedési módok jellemzően a nap más-más szakaszában érik el csúcsforgalmukat, nem válnak zavaróvá egymás számára.
Szállodasor
Az '50-'60-as években létrejött szállodasor komoly építészeti értéket képvisel, egységes karakterével, elegáns telepítésével a Petőfi sétány pavilonjaihoz is mintaként szolgált. Itt a jövőben fontos lenne a szállodaépületek méltó, az eredeti karakterüket megőrző felújítása, ami a közelmúltban sajnos nem minden esetben történt így. A területen emellett fontosnak tartottuk az átjárhatóság javítását, ezért a partra merőlegesen érkező utakat kifutattuk a Balaton parton kialakított korzóig.
A Petőfi sétány ezen szakasza már nem alkalmas intenzív vendéglátásra, a szállodaépületek, és villaépületek közötti távolság ezt már nem engedi. Emiatt, ide nem javasoljuk ilyen funkciók telepítését, helyette a forgalmi rend átváltoztatása, biciklisávok kialakítása és szélesebb járdák adják a fő beavatkozási pontokat.
Összefoglalás
Beavatkozásainkkal igyekeztünk határozott, de mégis gazdaságosan, jól szakaszolhatóan megvalósítható javaslatokat tenni. Tervünk célja egy rendezettebb, nyitottabb, városiasabb és egész évben használható környezet létrehozása.