Várostervezési koncepció
Helyszín / Infrastruktúra
A kelenföldi közlekedési csomópont és az M1-M7-es autópálya által határolt helyszín infrastrukturális szempontból igen nagy lehetőségeket rejt magában. A terület mind tömegközlekedéssel (vonat, metró, autóbusz), mind autóval egyszerűen megközelíthető. Az új tömegközlekedési megállókhoz és a lakóházas övezethez vezető gyalogos útvonalak a helyszíntől délre találhatók, és a projekt meghatározó elemeivé váltak. A terület fontos új helyszíne lesz a leendő M4 metrómegállótól a telekig húzódó javasolt új köztér is.
Vizuális kapcsolat - látótengelyek
Az infrastruktúra mellett a helyszín legnagyobb előnye az azt körülvevő, dombokkal és kilátókkal szegélyezett tájkép. A terv a helyszín, a táj, a vasútvonal és az autópálya közötti vizuális kapcsolatot használja kiindulópontként. Mivel az irodapark a város kapujaként funkcionáló területen áll majd, jól látható lesz az autópályáról. Ezért javaslatunkban a legmagasabb épületet városi jelkép gyanánt a sztrádához legközelebb eső területen helyeztük el.
Városi üzleti központ
A várostervezési koncepció legfontosabb célja, hogy az új helyi központban városi csomópont alakuljon ki, és ezzel keleti irányban is lehetőség nyíljon további fejlesztésekre. A forgalmas kültéri területekkel és közösségi funkciókkal ellátott üzleti negyed kialakulását az ide tervezett nagyléptékű városi tér indíthatja el.
Zöldsáv
A vasutat szegélyező meglévő zöldterületek folytatásaként a telek szélén zöldsáv emelkedik majd a domb felé, amely szűrőként átmenetet biztosít az üzleti központ és a lakóházas terület között. A nagy sűrűségű fejlesztést nyitott terekkel és nagy zöldterülettel kívánjuk ellensúlyozni. A zöldsáv parkként és az irodai dolgozók, valamint a közelben lakók által használt relaxációs zónaként funkcionál majd. A nagy területen húzódó zöld zónában a megemelt felszínbe intergrált széles lépcsők és kislejtésű rámpák vezetnek a földszintről a tetőkertekhez.
Városi tér
A helyszín központjában kialakított nagyléptékű téren városi környezetben, de autóforgalom nélkül nyílik lehetőség a közösségi életre. Az irodaépületek, az üzlethelyiségek, az éttermek és a kávézók mind erre a plázára nyílnak. A tér emellett a metró és a buszmegállók, a P+R parkolók, a szomszédos lakóházak, valamint a vasúti pályaudvar közötti gyalogoskapcsolatot is biztosítja. Forgalmas, városias atmoszféráját a nagy gyalogossűrűségnek köszönheti. A kiemelt, jelképszerű épületek és a zöld zóna mellett ez a tér is meghatározó eleme lesz az Őrmező Office Park összképének.
Sűrűség
A városi jelleg elkerülhetetlen velejárója a nagy sűrűség. A nagy sűrűséget a nyitottság és a világosság megtartásának érdekében magas épületekkel valósítjuk meg. Ezért az autópálya felé vertikálisan hangsúlyos, egyre növekvő magasságú, szabadonálló magasházakat terveztünk. A lakóövezethez közel eső épületek a maximális homlokzatmagasságot betartva fokozatosan egyre alacsonyabbak.
Tervezési koncepció
Együttes hatás különálló épületekkel
Az építészeti koncepció lényege, hogy épülettömegek koherens csoportját hozzuk létre az uniformitás érzete nélkül. Az egyes épületek saját identitással rendelkeznek és egyenként felismerhetők, miközben egy koherens egész részét képezik. Az együttes hatást felerősíti az alsó zóna különleges, keretet adó, összehajló tájépítészeti kialakítása. Az egyes épületek a változó magasságoknak, a változatos földszinti funkcióknak és a homlokzatok eltéréseinek köszönhetően különböztethetők meg egymástól vizuálisan.
Homlokzatok
A homlokzatok a különböző épülettömegek vázát adó egységes szerkezeteket befedő egyedi mintázatokon alapulnak. A homlokzatok teljes felületen átlátszó üvegburkolatúak, és szabálytalanul elhelyezett zárt panelekből, illetve egységesített mintázatokból állnak. A felületeket az ideális irodafelosztást figyelembe véve 1.35 méteres egységekből álló rács alapján terveztük meg. A sima felületek és az egyedi mintázatok kiemelik a kristályszerű épülettömegek enyhe szögváltozásait és keskenyedő síkjait.
Funkcionalitás
Földszint
A földszinten minden nyilvános funkció, így az üzletek, a kávézók és az éttermek is összekapcsolódnak az irodaházak előcsarnokaival és a másik oldalon a központi plázával. E funkciók földszintre helyezésével biztosítjuk az irodapark forgalmas atmoszféráját, miközben a nagyszámú látogatónak köszönhetően a terület üzleti szempontból is felértékelődik. A kereskedelmi és a rekreációs funkciók egymás mellé helyezésével az üzleti területek és a városi tér méretének csökkentése nélkül is nagy területű zöldfelület jöhet létre.
A zöld zóna fölé emelkedik a hat impozáns épülettömeg, melyek kb. 10 méterrel a városi pláza fölött indulnak. A felemelt tornyok minimálisra csökkentik a térre eső beépített alapterületet, ezáltal a felszabadult földszinti területen közösségi és szabadidős funkciók helyezhetők el a tájba integrálva. Így a jó kihasználtságú és flexibilis irodakialakítás mellett a koncepció az építészeti és a várostervezési kihívásoknak is megfelel.
Irodaterek
Az irodaterületek szintenként 1000 és 1250 m2 között mozognak. Nagyobb cégek több szintet, vagy akár egy egész épületet is elfoglalhatnak. Két különálló épület egyetlen egységként is összeköthető a földszinten, vagy az emeleteket összekapcsoló üveghidakkal. Így a 300-2000 m2 irodaterület igényű, közepes nagyságú vállalatok, és a 15.000-30.000 m2-es nagy cégközpontok elhelyezése is megoldható. Az irodaépületek 2x6 méteres szárny + központi épületmag elrendezése nagyfokú flexibilitást biztosít az irodaelrendezésben. Az egyes irodák szélessége 4.8 méter plusz a folyosó, illetve 6 méter szélesség között változhat. Hagyományos irodás, nyitott terű, illetve vegyes irodaelrendezés, és ezek bármilyen kombinációja kialakítható az épületekben. Nagy gondot fordítottunk a munkaállomások száma szerinti gazdaságos térelrendezésre és a funkcióknak megfelelő belső zónák kialakítására is.