Szőke Barbara
Moholy-Nagy László
Formatervezési Ösztöndíj 3. év
A három éves ösztöndíj anyagának bemutatása.
A három év felépítése:
Ösztöndíjasként egy új technológiára alkalmazott mintaalakítási módot kísérleteztem ki, ami kiemeli az üveghasználatban rejlő további vizuális lehetőségeket. Az üveg felületét olyan fényvisszaverő színezett fémréteggel vonom be, amely különböző kitakarási módokkal a legfinomabb motívumok felvitelére is alkalmas. A fémfelület megjelenése eleganciát, egyediséget, a tükröződésből adódóan többrétegű képi játékot kölcsönöz az üvegnek.
Az első év felméréseire támaszkodva két irányban folytattam tovább a munkámat,
egyik részről a technológiai megvalósulás, pontos kidolgozása (beépíthető nagy méretek feldolgozása) volt elsődleges célom. Másrészről a minta és az üveg különböző megjelenési formáival foglalkoztam.
Nagyon fontosnak tartom a gyárilag meghatározott reflexió erősségéhez (% - os arányához) kalibrálni a későbbiekben a felvitelre kerülő minták erősségét is. Így elérhetjük, hogy színben ugyan a minták eltérnek egymástól (tónus különbségek), de a látást, átláthatóságot ez nem befolyásolja.
Elkészült egy raszter mintákat bemutató mintakatalógus, ebből választottam a másodév során kivitelezésre került darabokat, mikro és makro felbontásban (bemutatva a differenciálhatóságot). A nagyléptékű minták egyedi megrendelésre javasoltak, választhatóak, míg a kisméretű ismétlődő terülő minták a gyári termelésben, raszterfelületben jelentkezhetnek. A minták harmadik fajtája a raszteren megjelenő gesztusok, ami már összekötőkapocsként működhet az épület és képzőművészet között.
A minta digitalizálása
A digitális eszközöket gyakran használom a tervezési folyamatban, munkáimban tudatosan nyúlok vissza az építészeti elemek leképezéséhez, transzformálásához, majd a plasztika megjelenítése után fotó eljárással sík felületté alakítom és építészeti méretre nagyítom a képet,
épületegység - üveg objekt - digitális vászon
Ugyanezt az eljárást szerettem volna alkalmazni az épületeken, mint
épületszobrászat – digitális fotó – transzformált kép az üvegen
A raszterminták ugyanúgy, mint a textilgyártásban a különböző színvariációkkal is megsokszorozzák a bennük rejlő lehetőségeket. Cél, új színvilág kidolgozása, - szakítva a füst, zöld, szürke, színek által eddig behatárolt lehetőségekkel. Másik megrendelői igény, - egyedi díszítő elemek létrehozása, ezek jelenleg szitázott beégetett festékek felvitelével történik, illetve vásznak segítségével.
Mit is jelent a valóságban:
A belsőépítészet napjainkban az egyedi térelválasztó falak, világítótestek, üvegbetétek, esetében, ha harmonizálni szeretne a float üveg hatásával, kizárólag a maratott és a rogyasztott üveg technológiájára támaszkodhat, mivel a színesüveg gyártók mind alapanyagiakban mind faktúrájukban elütnek ettől a hi–tech rendszertől.
Harmadéves összegző munkaként visszanyúltam a tradicionális formavilágban rejlő lehetőségekhez, ami egyben csatolás városaink eklektikus építészeti képéhez, alapgondolatként használva a léptékváltás fogalmát. Léptékváltás: egy adott elem konceptuális módon való alakítása, szín és méretbeli változtatással.
A reflexiós üveg mintaalakításánál úgynevezett patronmintát használtam a gyárthatóság érdekében. Terjedő minta kialakítása: a patronminta kialakulása visszanyúlik a középkori ólomüveg művészetig ahol a hátterek, nagyméretű összefüggő felületek evvel az eljárással készültek. A minta jellemzője hogy olyan rácsot alkot ami egy mozdulattal felvihető az üveg felületére, ezt az alap szisztémát használtam fel a fóliák gyártásánál. Emellett a technológia egyedi lógók, emblémák, felíratok gyártására is alkalmazhatóvá vált. Másrészről a fotózott kép felhasználása lehetőséget ad makrovilágok megjelenítésére belsőépítészeti terekben, egyedi képábrázolásra plasztikáimban.
Szőke Barbara