Az épület nem ismeretlen a szakma és az érdeklődő laikusok előtt. Elég csak a Vámos Dominika szerkesztésében megjelent arc’ című kiadványsorozat 4., Egy megtalált ház című számára gondolni, amely teljes egészében erről az épületről szól. Ekkor, 1999-ben, még utoljára Ivánka Andrással járhatták be a szerkesztők a házat, aki röviddel ezután elhunyt. Jelen írás apropóját egy újabb bejárás (amelyre 2018. október 13-án, a Design Hét Győr keretében került sor), illetve egy ezzel párhuzamosan látható tematikus kiállítás adta.
Mi történt az elmúlt közel két évtized alatt?
A pozitív fordulat, hogy 2003 óta műemléki védettség alatt áll. Viszont a győri kórház néhány éve jórészt feladta a Zrínyi utcai telephelyét, így ez a ház is funkcióját vesztette. A pavilonos, parkos terület még bizonytalan sorsától erősen függ a klubépület jövője is.
Az arc’4-ben közölt fotók és leírások arról tanúskodnak, hogy 1999-ig mintha megállt volna az idő: akkor szinte mindent úgy találtak, ahogyan az 30 évvel azelőtt elkészült. Több éves elhagyatottság után, ma sem kevésbé megkapó az előtér belógatott egykarú lépcsője, a mozaikburkolatok jó ízléssel és jó kedvvel válogatott színösszhangja, a famunkák minősége, az egyedi kerámia szellőzőrácsok biomorf kialakítása. Már nincs minden bútor a helyén, mint akkor, de a ház még egyben van. A területet őrzik, és ezt a vagyonvédelmi biztonságot az épület is élvezi. Szerkezetei viszont vészesen gyorsan mennek tönkre, leginkább a függönyfal acélbordáinak rohadása szembetűnő. A park borostyánja már bekúszott az előtérbe a rozsda által mart lyukakon.
Kivitelezése 1963-tól a formabontó, aprólékos műgonddal megtervezett megoldások miatt rendkívül hosszan húzódott, csak 1968-ra készült el, ugyanabban az évben, amikor átadták a végletes iparosítás helyi monstrumát, a győri házgyárat. Beszédes ez az egybeesés, hiszen talán éppen itt ragadható meg igazi jelenősége. Felmutatta a kivitelezői diktátum, a gazdasági megtérülési mutatók, a végletes iparosítás, a mennyiségre törekvés korszakában a már-már utópisztikus alternatívát: így is lehet.
Ivánka András minden építészeti kreativitását és szakértelmét, világlátottságát és műveltségét belesűrítette ebbe a házba. Rendkívüli minőségű keretet adott használóinak a hetvenes évek szocializmusában. Nehéz persze ennek az időszaknak a Magyarországán a kandalló ropogó tüze körül orvostudományi folyóiratokban zavartalanul elmélyedő, vagy a csobogó szökőkút mellé telepedve értelmiségi társalgást felszabadultan folytató orvosokat magunk elé képzelni, és nagy a távolság a korabeli menza és az erről az épületről leolvasható étkezési kultúra között. Ahogyan Masznyik Csaba írja 1999-ben: „a klubház terei egy békebeli ország orvosainak készültek, nem a tervező hibája, hogy még ma sem tartunk ott, ahol az épület…”
Mindazonáltal most itt a lehetőség, sőt a sürgető szükség, hogy a város, a régió bizonyítsa, hogy ma már érett egy ilyen, nemzetközi szinten is kivételes épületre. Hogy a hazai átlag feletti anyagi lehetőségei mellett kulturáltságáról így is számot adjon, és példát mutasson azzal, ahogyan páratlan modern építészeti örökségével bánik. Nem halasztható tovább az új funkció megtalálása és a műemléki igényességű felújítás, mert félő, hogy végleg elveszítjük ezt az újra megtalált házat.
Hartmann Gergely