Épülettervek/Középület

Ward Mária Általános Iskola és Gimnázium rekonstrukciója - Földes és Társai Építésziroda

2010.10.12. 14:46

Földes és Társai Építésziroda pályaműve. Vezető tervező: Földes László

vezető tervező: Földes László - Földes és Társai Építésziroda
építész munkatársak: Balogh Csaba, Sónicz Péter, Sarusi Kis János, Deigner Ágnes

 

 

 

 

Részletes bírálat:

 

A tervezési program teljesítése
A helyiségek kiosztásában alapvetően követte a tervezési programot. Az alagsorban nincs közvetlen kapcsolat a tornaszoba és a szertár között, sőt még szintkülönbség is van. A karbantartók műhelye és raktára nem szerencsés a főfolyosón. Az aula párkánymagasságban való üvegtetős lefedése nem előnyös. Az épület architektúrájától idegen és az iskola életében nehezen értelmezhetők a térbe belógatott dobozszerű építmények.

 

Az új szárny kialakítása kedvező. A folyosók végigvitele lehetővé tesz sokféle hasznosítást az új szárny fölső két emeletén. Akár egy iskolabővítés esetén új tantermek kialakítására is alkalmas. A tetőtér jelzésszerű terve többféle funkcióra hasznosítható. Örökségvédelmi szempontból helyes és támogatható, de a tetőtéri tantermek mérete, geometriája és nem utolsó sorban a bevilágítás feltételei nem tekinthetőek ideálisnak.

Gazdaságos építés
Az alkalmazott anyagok és szerkezetek a gazdaságos építést biztosítják.

Ütemezhetőség
Az iskola felújítása és bővítése szétválasztható, bár az ütemek túlzott széthúzása az iskola folyamatos működését nehezíti.

Gazdaságos üzemeltethetőség
Az udvar párkánymagasságban történő lefedése szükségessé teszi a belső folyosók és a hátsó traktus helyiségeinek mesterséges szellőztetését, ami a gazdaságos működtetés feltételeit rontja.

Beépítés, tekintettel a műemléki környezetre
A történeti épület rekonstrukciójának elvei dicséretesek. A terv törekszik az eredeti térrendszer megőrzésére, illetve visszaállítására. Az épület főbejáratát a félemeletnyi lépcsőkar visszahúzásával tervezi, annak téri diszpozícióját alapvetően korrigálva. Az egy porta elve a gazdaságos üzemeltetés feltételét erősíti, de megfontolásra javasoljuk a Molnár utcai bejárat fenntartásával az általános és a középiskola bejáratának szétválasztását, ezzel is csökkentve az épület egyirányú terhelését. Az udvari homlokzatra függesztett „dobozok" a szűk udvarban a térérzetet tovább rontják és funkcionálisan sem adnak annyi előnyt, amennyi hátránnyal a megépítésük szerkezeti problémái járnak (3. emeleti díszteremhez és rajzteremhez csatlakozó két társalgó).

Az új épület tömege az utcaképnek megfelelő. Szerencsés, hogy nyaktaggal kapcsolódik az eredeti épülethez, amely némi természetes bevilágítást tesz lehetővé a meglévő épület folyosóján. A Molnár utcai fronton az iskola, a Nyári Pál utcai oldalon a templom párkánymagasságát vette figyelembe, az eltérő magasságot egy tömegben összekapcsolva. A földszinti zóna zártságát a meglévő épület ablaknyílásainak ritmusát követő nyílászárokkal követi. A homlokzat anyaga és színvilága kellemesen, mégsem szolgai utánzással követi az eredeti téglaarchitektúrát, ezáltal jól illeszkedik hozzá.