Egyéb cikkek

XIII. kerületi városközpont az Árpád hídnál

2008.03.06. 10:34

Rangsorolás nélküli díjban részesült 4. sorszámú, szerzői:
BME Lakóépülettervezési Tanszék
Kápolnás Gergely, Kőszeghy-Koncsag Flóra, Lepenye Zoltán, Perényi Tamás és Vincze László 

Rangsorolás nélküli díjban részesült 4. sorszámú, szerzői:
BME Lakóépülettervezési Tanszék
Kápolnás Gergely, Kőszeghy-Koncsag Flóra, Lepenye Zoltán, Perényi Tamás és Vincze László

 

 


Részletes bírálat:

A pályamű alapkoncepciója, hogy nem kíván a heterogén szétválasztott térnegyedekkel való kapcsolatra törekedni. A tervezési területen egy önálló „szoborszerű” épületet kíván elhelyezni, mely állásfoglalása szerint „origó”-ja lehet a tágabb értelembe vett tervezési területnek. A Bíráló Bizottság a pályaművet a hasonló alapállású tervek közül a legsikeresebb építészeti javaslatnak ítélte.

Az épület tömegformálása és arányrendszere izgalmas, egyedi megjelenést eredményez. A belső tér és a környezet vizuális kapcsolata a földszinteken és az emeleti szinteken kialakított nyílásokon keresztül biztosított. Ötletpályázati szinten a tartószerkezeti rendszer kidolgozása nem várható el, de a homlokzati karaktert biztosító ferde közel 50 méter magas pillérek szerepe nehezen érthető, és vizuális szerepük eltúlzott.

Környezetével való kapcsolat elsődlegesen a Metró szinttel való kapcsolatra irányul. A -1 szinten javasolt kereskedelmi funkció jól kapcsolódik a Metró aluljáróhoz. Biztosított ennek a szintnek a térszinttel való vizuális kapcsolata, azonban a parkra való feljutás lehetőségét növelni indokolt. A park szintjén viszonylag kevés vendéglátó létesítmény helyezkedik el, így várhatóan maga a park is üresebb és élettelenebb lesz, mint azt a látványtervek bemutatják. A belső udvar az agora funkció helyett inkább gazdagon fásított park benyomását kelti.

A parkoló férőhelyek száma (2785) kissé túlzott, a parkoló rámpák elhelyezése kedvező. Az autóbuszállások az Árboc utcában kapnak helyet, visszafordításukra nem gondol a terv. (Feltételezhető, hogy az Esztergomi úton át biztosított a kapcsolat.) A gyalogos kapcsolatok rendszere kidolgozott, alapvetően a metró aluljáró szinthez kapcsolódik, de gondol a kiterjesztett –2 gyalogos szinttel való összekötésre is. Új észak-déli gyalogos utat javasol az Árpád hidi lehajtó alatt, helyesen.

A csomópontról feltételezi, hogy hosszabb ideig jelenlegi formájában működik. Távlati javaslata a körforgalmú és a felszíni gyalogos mozgások fejlesztése.


A pályaművet a Bíráló Bizottság építészeti gondolatai, és annak színvonalas megfogalmazása miatt 2,6 millió forintos rangsorolás nélküli díjazásban részesíti.