Nézőpontok/Kritika

RE:ORIENT / Rejtett hálózatok architektúrája

1/1

Hirdetés
?>
1/1

RE:ORIENT / Rejtett hálózatok architektúrája
Nézőpontok/Kritika

RE:ORIENT / Rejtett hálózatok architektúrája

2007.11.20. 09:30

"Legkevésbé beszélhetünk építészetről. Az a cím illene e katalógusra, amit 11 éve Bachman Gábor adott a velencei biennáléra készített, emlékezetes kiállításának: A semmi építészete. Íme az eldobható megismerés."Vargha Mihály katalógus-recenziója

1/1

Tavaly az építészeti velencei biennálén bemutatott kiállításhoz készült, műnyomó papírra színesen nyomott, súlyos kötet. A kiállítás iróniája nincs összhangban a kötetben olvasható Salát Gergely-tanulmány komolyságával (A mulandóság múltja). A mulandóság túl hamar bekövetkezett? A kiállítás könnyedsége nincs összhangban a kiállítás műszaki jellemzőinek, terveinek rajzaival/leírásával, amit bőven dokumentál a katalógus. A kiállítás buheráltsága viszont jól rímel a többi tanulmány összetákoltságára, áltudományos, rossz megfogalmazásaira. A kiállítás iróniája mégsem tud visszahatni a katalógus komoly(talan)ságára, nagyon erős a disszonancia. Ettől a dolog nem válik működésképtelenné - bár az Itáliában rendezett kiállítást kísérő kötetben az olasz szövegek szinte teljes hiánya súlyos fogyatékosság.

Csináld magad! - szólít fel a kötet első írása a kiállítás kurátorától, a kötet szerkesztőjétől. (Foglalkozására nézve: Art Historian, Free-lance Curator, living in Budapest - tudhatjuk meg a katalógusból, melyben csakis angol nyelvű életrajzok olvashatók.) A RE:ORIENT a keleti kapcsolatot jelenti, a rejtett hálózatok pedig a Budapesten élő kínaiak vagy más távol-keletiek sajátos viszonyrendszerét a magyar tájhoz, és persze egymáshoz, a "bérbe fejlesztő serpák"-hoz. Legkevésbé beszélhetünk építészetről. A mindennapi életet szolgáló térről persze igen, amit valóban sokan maguk alakítanak, s ami napjainkban, a tárgyat/médiát sokszoros felspannoltságban fogyasztó élet közepette elképesztő gyorsasággal változik - vagyis mi magunk változtatjuk, változtatgatjuk, és közben emésztetlenség, trágyaözön a részünk.

"Csináld magad!" Maszturbatikus művet sikerült katalógusként összehordani a műanyag-fetisizmus oltárára. Lazán kapcsolódó témák vagy fejezetek, a "modul"-ok tevékenységének hű dokumentálása, ahogyan a kiállítást megvalósították. Ugyanis "az építészi tapasztalatokon túl a hatások közvetítésének számos csatornája van, amik közül több úgy fejti ki hatását, hogy közben gyakorlatilag észrevétlen marad".

Ám mégis itt a katalógus, s benne hasznos tanácsok, például amit Csináld magad cím alatt olvashatunk a szerkesztő előszavában: "Ezen tárgyak tömegei olcsó alapanyagok, a felhasználásukból származó tapasztalat pedig új gondolkodásmódot jelenthet olyan minimum költségvetésre épülő beruházások tömegénél, mint pl. a szociális lakásépítés, fillérekből megvalósítandó rehabilitációs programok, összességében a világ városi lakosságának többségét érintő fejlesztési stratégiák ´csináld magad´ kialakításában is. A tárgyak sokaságából és a gyártás-szállítás-kereskedelem hálózataiból kialakuló komplex rendszerek ezen felül olyan többletértékkel, ha úgy tetszik, intelligenciával bírnak, ami tanulsággal szolgálhat mind a tervezés (gyártási technológiák, logisztika, menedzsment), mind a fejlesztés terén."

Hogy esetleg közelebb jussunk a szerkesztői szándékhoz, a tévé Kultúrház című műsorában hallhattuk a szerzőtől, hogy a kiállítást létrehozó társai "elképesztő tudást fejlesztenek", s "Budapest egy olyan lehetőség, amit ki lehet használni". E szellemben az a cím illene e katalógusra, amit 11 éve Bachman Gábor adott a velencei biennáléra készített, emlékezetes kiállításának: A semmi építészete. Íme az eldobható megismerés.

Vargha Mihály

(Szerkesztő Nemes Attila. A Műcsarnok kiadása, Budapest, 2006. 2490 Ft)

Nyomtatásban megjelent az Élet és Irodalom Ex libris rovatában (2007. 44. szám)


A 2006-os velencei biennálé installációja, amellyel Kína súlyának és szerepének változására reagált a magyar pavilon kiállító csapata, november 20-tól a párizsi Magyar Intézetben vendégeskedik. Ezzel egyidőben a továbbfejlesztett változat Tokióban látható. Videó és cikk itt! (hg.hu)

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.