| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Technológia

Rebellis designer görkorcsolyával: Jerszy Seymour

1/7

Jerszy Seymour

House in a Box

Bonnie & Clyde

Captain Lovetray

Pipe Dreams

Easy Chair

?>
Jerszy Seymour
?>
House in a Box
?>
Bonnie & Clyde
?>
Captain Lovetray
?>
Pipe Dreams
?>
Easy Chair
?>
1/7

Jerszy Seymour

House in a Box

Bonnie & Clyde

Captain Lovetray

Pipe Dreams

Easy Chair

Rebellis designer görkorcsolyával: Jerszy Seymour
Technológia

Rebellis designer görkorcsolyával: Jerszy Seymour

2007.09.05. 13:13

Cikkinfó

Támogatott tartalom

I want to fuck! – így hangzik Jerszy életfilozófiája, amelyhez bővített mondatként hozzáteszi: We are social animals. Kevesen élnek azon a szabadságfokon, s még kevesebben terveznek olyan spontán örömmel, s minden kötöttségtől, tradíciótól való eloldottsággal, ahogy azt a 39 éves enfant terrible Jerszy Seymour teszi.

Jerszy Seymour
1/7
Jerszy Seymour

I want to fuck! – így hangzik Jerszy életfilozófiája, amelyhez bővített mondatként hozzáteszi: We are social animals. Kevesen élnek azon a szabadságfokon, s még kevesebben terveznek olyan spontán örömmel, s minden kötöttségtől, tradíciótól való eloldottsággal, ahogy azt a 39 éves enfant terrible teszi. Világpolgárként él Berlin (szülővárosa) London és Milánó között, fő inspirációs forrása a techno zene, az underground kultúra és a graffitik világa, s szent meggyőződése, hogy legbelül mindannyian punkok vagyunk. Nonkonformista személyiség, állandóan káromkodik, szlengben beszél, össze-vissza töri magát a görkorcsolyájával, s miközben ködös utópisztikus társadalmi eszméket hangoztat, s szidja a multikat, világcégeknek tervez az Armanitól a Swatch-on át a Magis-ig.

 

Designja legalább olyan humoros és meghökkentő, mint hivatalos életrajza, amelyből megtudhatjuk, hogy 1972 karácsonyára kapta élete első cowboy felszerelését, 1982-ben eltörte a bal karját, s 1999-ben, amikor stúdiót nyitott Milánóban, túl sok kávét ivott, s állandóan a TV-t bámulta. Tárgyai ugyanolyan ironikusak vagy nyersen őszinték, vulgárisak és polgárpukkasztók, mint ő maga. Jerszy-től mi sem idegenebb, mint a jelen technicista világa (kivéve persze a technót) és a kortárs design erősen a tradícióra, a design történetére reflektáló attitűdje. Munkái gyakran spontán módon alakulnak, szeret az élő anyaggal dolgozni, s a választott matéria természetét követve talál rá prototípusai, termékei végső formájára. Előszeretettel használ speciális műanyag habot (Scum projektek), amelyet egy gép segítségével különböző felületekre fúj fel. Az eredetileg építészeti szigetelőanyagként szolgáló matéria a nyomócsőből kiszabadulva önálló életre kel, térfogata többszörösére duzzad, áramlik, imperfekt módon rétegződik, végeredményében, megszilárdulva csupa esetlegesség.

 

House in a Box
2/7
House in a Box

A 2002-es House in a Box című milánói projekt óta, ahol felfújható buborékházakat vont be a fenti technikával, a hab Jerszy védjegyévé vált. Az első, utópisztikus építészeti kísérletként felfogható akciót számtalan újabb ötlet követte. Például 2003-ban a párizsi Galerie Kreoban, a Scum Light projektben, ahol hatalmas lámpabúrák kaptak színes, vastag cukormáz sipkát, vagyis poliuretán hab bevonatot. Legújabb installációja (Living Systems címmel) a világ designtörténetét aktívan formáló intézményben, a Vitra Design Múzeumban látható. A szoftform jelleg a hab projekteket idézi, azonban valami egészen másról van szó. Jerszy fantáziáját a biológiailag is lebomló organikus plasztikok foglalkoztatják, s anyagkísérletekbe fogott. Közönséges krumpliból keményítőt kivonva, tejjel elkeverve és melegítve olyan speciális folyadékot kapott, amely megkeményedve, s ételfestékkel színezve gyerekbútorok alapanyagává avanzsált. Mintha tömény cukorsziruppal nyakon öntött tárgyakat látnánk. Jerszy do-it-yourself (csináld magad) attitűdje a technológiai kötöttségektől megszabadult designer örömét, autonómiáját hangsúlyozza.


„Talán a szabadság a jelen legnagyobb luxusa." Ez a zsigereinkig ható mondat szintén Jerszytől származik. 2001-ben, Bonnie & Clyde 1985-ös Ford Escort Coupe-jénak életnagyságú másolatát állítja ki Milánóban, miből másból, mint poliuretán habból megmintázva. Az autó, mint az abszolút szabadság szimbóluma. A belül üreges autómodell baldachinos ágyként is használható, a falakon párzó csótányokat mutató animáció fut. A szex, az érzékiség szintén visszatérő témává, vezérmotívummá vált Jerszy gyakorlatában. Gondoljunk például a Ken Kuts című muránói üveg vázasorozatra, ahol a még képlékeny, izzónarancs üvegek falába egyfajta vandál gátlástalansággal obszcén ábrákat vésett.

 

Captain Lovetray
4/7
Captain Lovetray

És a meglepetések még tovább fokozhatók. Rebellis Jerszynk nemcsak az experimentális design területén mozog otthonosan. Nagyszériában gyártott tömegtermékek tervezőjeként legalább ilyen sikeres. Jó példa erre a műanyag bútorok és kiegészítők területén trenddiktáló Magisszel való együttműködése, amelynek első fejezete még 2000-ben a Captain Lovetray nevű ABS-ból készült tálcával kezdődött. A napsugárzás által némileg eldeformálódott friszbire emlékeztető tálca a Seymour-féle design összes karakterjegyét magán viselte: rajzfilm-jelleg, íves körvonalak, lágy formaadás, vidám színek, individuális felhangok, popos külső némi 70-es évek beütéssel.

 

Pipe Dreams
5/7
Pipe Dreams

Az együttműködés következő állomása a világ legmókásabb locsolókannája, a Pipe Dreams, amelyet két (az ufók és a csigák kocsányon lógó szemeire emlékeztető) szára tesz emlékezetessé és összetéveszthetetlenné. Azonban aki azt hiszi, hogy Jerszy számára a tervezés csupa móka és kacagás, bizony téved. A londoni Royal College of Art falai között töltött idő nem múlhat el nyomtalanul. Jerszy szigorú következetességgel tanulmányozza a műanyag tulajdonságait (még egy szöveget is írt An Evening with a Plastic Molecule címmel), hogy a matéria sajátosságaihoz igazodó, optimális formát találjon.

 

Easy Chair
6/7
Easy Chair

Ennek a kutakodásnak, és az ipari körülmények között végzett teszteknek az eredménye az Easy Chair modell (2004), amelynek látszólag szabadon áramló íveit a plasztik molekulák természetét, mozgását szem előtt tartva alakították ki. Jerszy nem véletlenül híve a szoftform designnak; az élek és a szögletek belső feszültséget eredményeznek az anyagban, s ily módon a bútor gyenge, rossz teherbírású pontjait hozzák létre.
Let’s destroy the world!- egy újabb Jerszy idézet. Romboljuk le a társadalmi konvenciókat, az álságos nyárspolgári világot, a gúzsba kötő, fojtogató tradíciókat, az álszemérmet, s élvezzük az életet! Erre fog minket Jerszy megtanítani (a maga vehemens és szabadszájú módján) szeptember 20-án, úgy is mint DJ és úgy is mint designer. Vajon mit fog játszani, hip-hopot, elektrót, technót, dubot, skát?

Szöveg: Halasi Rita


Esemény: 2007 szeptember 20. 17:00 óra, Design Hotel, Bp. I. ker. Lánchíd utca 19.
Előadó vendégek: Eugenio Perazza (MAGIS) és Jerszy Seymour

Szervező és vendéglátó: Pointzero Bemutatóterem, Lánchíd utca 7-9. / pointzero@pointzero.hu / tel: 202-4249

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.