Emberek/Interjú

Szupersztárok alkonya - Otto Kapfinger építészeti íróval Somlyódy Nóra készített interjút

1/3

Kerékgyártó Béla és Otto Kapfinger a könyvbemutatón

?>
Kerékgyártó Béla és Otto Kapfinger a könyvbemutatón
?>
?>
1/3

Kerékgyártó Béla és Otto Kapfinger a könyvbemutatón

Szupersztárok alkonya - Otto Kapfinger építészeti íróval Somlyódy Nóra készített interjút
Emberek/Interjú

Szupersztárok alkonya - Otto Kapfinger építészeti íróval Somlyódy Nóra készített interjút

2005.05.19. 13:15

Cikkinfó

Szerzők:
Somlyódy Nóra

Építészek, alkotók:
Kapfinger, Otto

"A kulturális médiumoknak folyamatosan elemezniük kell az építészetet, és kapcsolatba kell hozniuk a kultúra más területeivel."

 


"Új építészet Burgenlandban és Nyugat-Magyarországon" címmel 2004 őszén jelent meg az első határokon átnyúló, német, magyar és horvát nyelvű kortárs építészeti kalauz. A 140 bemutatott épület közül 14 magyarországi; ezek között szerepel Gunther Zsolt és Csillag Katalin Audi Fóruma, Skardelli György és Lázár Ferenc Pannonhalmi apátság fogadóépülete, Karácsony Tamás és a minusplus_architects csornai iskolája - valamint Czigány Tamás és U. Nagy Gábor több épülete. Otto Kapfinger a könyvben szereplő épületeket a régióban tett feltáróútjain ´gyűjtötte´, amiket aztán rövid, élményközeli ismertetőkkel látott el. A könyv eltér a szokványos építészeti kiadványoktól abban is, hogy "kicsi és jelentéktelen" külsejű, és a borítóján nincs kép. A kalauz szerkesztőjével a budapesti könyvbemutató alkalmával beszélgettünk.

 

epiteszforum.hu: A vorarlbergi és tiroli könyvek után ez immár az Ön harmadik sikeres kísérlete a regionális építészet feltárásában és népszerűsítésében. Építészeti értelemben mit jelent a régió fogalma?

 

Otto Kapfinger: Ez nem egyedül építészeti kérdés. Összefügg az életformával, a gazdasági formával, amelyek aztán építészeti formává és településformává válnak. De a régiók és kulturális formák klasszikus meghatározása ma már nem lehetséges. Ennek ellenére az épület- és településstruktúrákban még mindig jelen van az emberi kéz által közvetlenül megmunkált táj maradványa, és ezt nem lehet kitörölni. A múlt halotti maszkja még mindig itt van, szembesülünk vele régióban.

 

ef: Mi a regionalizmus létjogosultsága az információ korában?

 

OK: Azt gondolom, az építészetben a regionális csakis akkor tudja magát definiálni, ha nagyon precízen a lokalitásra, a helyi programra reagál. Ezért ezt nem is regionális építészetnek nevezném, hanem lokális válasznak. Amit Kenneth Frampton kritikai regionalizmus alatt értett, voltaképpen kísérlet volt arra, hogy a modernség egyetemes követelésével szemben egy alternatívát állítson. A modernség bizonyos értelemben helytől független, nemzetközi, univerzális volt. Adorno azt mondta, a házak olyanok, mintha útrakészek lennének, nem kötődnek a helyhez. Frampton nyomán a régióban még fellelhető tartalmak - térformák, tipológiák - kritikai átvétele révén próbáltak a nemzetközi építészeti fogalomkészlettel szembehelyezkedni.

 

ef: Ma min múlik a lokális program sikere?

 

OK: Hogy sikeres-e vagy sem, azt csak a helyszínen lehet lemérni. Peter Zumthor svájci építész világosan megmondta: ahhoz, hogy a hely specifikumát felismerjük, el kell távolodnunk tőle, hogy aztán az idegenből újból visszatérjünk. Azt hiszem, a regionális csak ott érzékelhető, ahol az építőipar, a helyi politika, az építészek és a használók között továbbra is fennáll a kapcsolat, vagyis az a regionális háló, amiből időhöz és helyhez illő építészet születhet. Az építészeti tudás, a településtervezői tudás, az eszközök ma mind globálisak, de "a mű" mindig lokális. A globális tudás és a lokális sajátosság metszetében születik az összetéveszthetetlen térbeli esemény. Talán ezt a térbeli eseményt lehet regionálisnak nevezni.

 

ef: Ausztriában nagyon erős a regionális identitás, és az építészetben ez nem utolsósorban az Ön kitartó munkálkodásának köszönhető. Hogyan született meg Ausztriában a regionalizmus, milyen intézményeken keresztül működik?

 

OK: A nyolcvanas évek közepén, egy stájer tartományi elnök közreműködésével, tulajdonképpen fentről jött létre a grazi Haus der Architektur, az Építészet Háza. Ezzel párhuzamosan a grazi egyetemen is erősödött az aktivitás, aztán Bécsben létrehozták a kilenc tartomány építészeti alapítványát. Megvolt a központi politikai akarat és az anyagi támogatás, amihez a tartományok is csatlakoztak. Így jöttek létre a tartományi központok, úgy 1992-94 táján, tulajdonképpen elég későn. Az egyetemek nagyon fontosak ebben a folyamatban: Bécsben három egyetem, Grazban, Innsbruckban, Linzben egy-egy tanszék működik, aztán ott van Vorarlbergben az építőművészek informális "ellenegyeteme". Az intézményeken kívül pedig, a történeti és táji meghatározottságú sokféleség révén - legyen az hegység, síkság, dombvidék, nagyváros vagy közepes méretű város - még mindig annyi mentalitásbeli eltérés tapasztalható, ami dialektusokban, étkezési kultúrában, életfelfogásban is megmutatkozik. A kistérségi topográfia mindig megteremti a kistérségi sokféleséget. Miközben a kistérség a korábbiakkal ellentétben nem elzárt, hanem nemzetközileg behálózott. Persze tévedés lenne azt gondolni, hogy a hagyományos regionális kultúrák csak az elszigeteltségben jöhettek létre. Az úgynevezett regionális gondolkodás a művészettörténészeké, marketingszakembereké és örökségvédőké.




ef: Hogyan határozná meg a saját szerepét a regionalizmus kialakulásában?

 

OK: Az én szerepem a kapuk megnyitása, anélkül, hogy stílusokat propagálnék. Úgy érzem, a kritikusokkal és művészettörténészekkel mindig az volt a gond, hogy stílusokat propagáltak. Ez ma már nem téma. Posztmodern korban élünk, de a posztmodern nem stílus, hanem állapot, amelyben tulajdonképpen nincsenek már stílusok. Frampton kritikai regionalizmusa jó kezdeményezés volt, de azonnal stílusfogalomként kezdték használni, ahogyan a dekonstruktivizmust is, mintha valami recept lenne. Ehelyett az összetéveszthetetlenséget és az autenticitást a maga egyediségében és modellszerűségében kell elfogadni. Ebben van nekem közvetítőszerepem.

 

ef: A hatvanas években Ön az akcionizmushoz is kötődött. Mi maradt meg ebből?

 

OK: A határátlépés a megközelítésmódban. Akkoriban fontos volt művészekkel, írókkal, zenészekkel együtt dolgozni. Az építészet valahogyan ´out´ volt, más inspirációs és kommunikációs tereket kerestünk. Számomra az építészet továbbra is egy rendkívül tág jelenség, aminél nagyon fontos, hogy ne csak ´az építészet´ felől szemléljük. Az építészeten belüli szakmai vitában rettenetesen háttérbe szorult a más médiumokkal való kapcsolat. Az én vágyam az volt, hogy ez a multidiszciplináris szemlélet tovább fejlődjön. Gyakran készítettem például fiktív dialógusokat, foglalkoztam az építészet filmes dokumentációjával, hogy hogyan lehet teret mozgóképen ábrázolni. Ezen a területen analfabéták vagyunk. A képek sokkal jobban tudják, hogy hogyan képződik a tér, mint az építészek. Az építészeti fotó ma egyáltalán nem progresszív. Minden folyóiratban ugyanazokkal a képekkel találkozunk, mert sürgősebb a publikáció, semhogy érdekesen fel lehetne dolgozni egy épületet. Az avantgárdra vagy az eltérő médiumok intelligens bevetésére tehát mindig szükség van.

 

ef: Tekinthető ez a könyv a burgenlandi és nyugat-magyarországi regionális modern építészet definíciós kísérletének, vagy maga a periférikus helyzet teremti meg a rokonságot?

 

OK: A hasonlóság pusztán háttér. Nem próbálok rokonságokat teremteni, illetve ebben az esetben a rokonság maga a minőség. A kiválasztott épületeket nem köti össze más, mint egy tág kritériumrendszer alapján szabott minőség. A peremhelyzet szintén közös. Mindkét országnak meghatározó centruma van, Budapest és Bécs. Ha a magyar építészetet könyvek alapján nézzük, akkor egyértelműen Budapest van a közbeszéd fókuszában. És ez Ausztriára is igaz: az építészeti publicisztika - mindenekelőtt a bécsi napilapok - centralizált és nem éppen plurális; nem figyel arra, mi zajlik vidéken. Ilyen értelemben ez a könyv egy ellenirányú kezdeményezés, hogy a perem felől nézzük az építészetet.

 

ef: Milyen szempontok alapján válogatott az épületek közül?

 

OK: Az volt az érzésem, hogy az általam kiválasztott példákon érezhető a nyolcvanas évek óta Magyarországon zajló építészeti vita hatása. Ezek nem látványos épületek, hanem olyanok, amelyek a hely programjára, történelmi helyzetére reagálnak, és ezáltal képesek a helyet újradefiniálni. Ezek a házak apró ékszerek egy nagy kupac szemétben, amelyeknek nincs bárhol létjogosultságuk, mint az információáramnak. Ez a lokális autenticitáshoz való hozzáférés lehetőségének néhány példája. Ma majdnem lehetetlen nagyobb összefüggésben tervezni, az objektum egyre inkább autonóm lesz.

 

ef: A Burgenland és Nyugat-Magyarország közötti kulturális együttműködésre nem ez az első kísérlet - itt van például az egy évvel ezelőtti, győri Párhuzamok kiállítás és konferencia. Magyarországon mégis ez a könyv az egyetlen regionális építészeti kiadvány - és ez a kezdeményezés még csak nem is innen indult. Milyenek tehát a regionalizmus lehetőségei Magyarországon?

 

OK: Az EuRégió West/Nyugat-Pannónia keretén belül formálódik a dialógus, közös projektek vannak, ennek része az Architektur Raum Burgenland, a burgenlandi építészet szervezete is. De véleményem szerint valahogy Magyarországon is ki kell alakítani egy olyan platformot, ami Burgenlanddal fenntartja a kapcsolatot. És ez a médiától is függ. A modern médiumoknak fel kellene mutatniuk a periféria gazdagságát. Ha a médiumok tovább haladnak a centralizált szemlélet felé, akkor ez érdektelen marad.

 

ef: A kortárs magyar irodalom az utóbbi években hihetetlen nemzetközi pályát futott be. Mi lehet a baj az építészettel vagy annak közvetítésével, hiszen gyakorlatilag nincs jelen a nemzetközi porondon?

 

OK: Magyarország szupersztár-problémával küzd. Makovecz Imre egy ideig szupersztár volt, de ez a dolog könnyebbik vége. A kulturális médiumoknak folyamatosan elemezniük kell az építészetet, és kapcsolatba kell hozniuk a kultúra más területeivel. És akkor nem történhet meg az, hogy egyvalaki képviseli Magyarországot. Itt a lehetőség az elhatárolódásra, csak láthatóvá, felfoghatóvá, érzékelhetővé kell tenni. Ha egyszer egy biennálén bemutathatnánk ezt a szövevényesebb, titokzatosabb építészetet, akkor az nem posztmodern, hanem egyszerűen a mindennapi kapcsolódásoknak, a helyhez, de ugyanakkor a globálishoz kötődésnek egy eltérő szövedéke lenne. És ez csupán idő kérdése. Az építészet nehéz műfaj, de éppen ez benne a lenyűgöző.

 

Az interjú rövidebb változatban megjelent a Magyar Narancs 2005. március 10-i számában.

 

(Köszönet Gunther Zsoltnak és Szemerey Samunak)


Fotó: Somlyódy Nóra


Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.