Közélet, hírek

Új Budapest (újabb) filmen – a főváros a kortárs magyar moziban

1/5

Overnight, Török Ferenc filmje

Overnight, Török Ferenc filmje

I love Budapest - Rendező: Incze Ágnes

Szent Iván napja - Rendező: Meskó Zsolt

?>
Overnight, Török Ferenc filmje
?>
Overnight, Török Ferenc filmje
?>
I love Budapest - Rendező: Incze Ágnes
?>
Szent Iván napja - Rendező: Meskó Zsolt
?>
1/5

Overnight, Török Ferenc filmje

Overnight, Török Ferenc filmje

I love Budapest - Rendező: Incze Ágnes

Szent Iván napja - Rendező: Meskó Zsolt

Új Budapest (újabb) filmen – a főváros a kortárs magyar moziban
Közélet, hírek

Új Budapest (újabb) filmen – a főváros a kortárs magyar moziban

2012.02.02. 09:40

Cikkinfó

Szerzők:
Palotai János

Vélemények:
1

Pest – a hasonlóság alapján – eljátszotta már Buenos Aires-t, Berlint, vagy Párizst. Az Evita, a Don Juan és a többi itt forgatott film nem Budapestről szólt, csak díszletként használták, összekeverve más helyek képeivel, ami más kontextusba helyezte a helytől elszakított képeket, a város kollázs-jellegét erősítve. Hogy a magyar (kortárs) filmekben milyen szerepet játszott a város eddig, Palotai János írásából tudhatjuk meg.

A ’90-es évektől újra felfedezik a magyar filmek Budapestet, nemcsak helyszínként, főszereplőként is.  

„Balra a Lánchíd karcsú ívét pillantotta meg, háttérben a Halászbástya a Hilton impozáns épülettömbjével, jobbra a Tihanyi Apátság két karcsú tornya volt látható. E kettőt a Rózsa-domb merész íve kötötte össze, valamint a Margit-híd s Sziget lágyan susogó lombja, melyet madarak csicsergése tett változatossá… távolabbra, a Bazilika kupoláján csillámló nap tüzére tévedt önkéntelen tekintete..." Sárbogárdi Jolán: A test angyala, azaz Parti Nagy Lajos pszeudo lányregénye nemcsak műfaj paródia, de a vizuális közhelyek tárháza is.

Az idézet egyben a montázs leírása – hasonlót számos magyar filmben láthattunk. A város ismertetőjegye, a megkülönböztetés jele. Pest – a hasonlóság alapján – eljátszotta már Buenos Aires-t, Berlint, vagy Párizst. Az Evita, a Don Juan és a többi itt forgatott film nem Budapestről szólt, csak díszletként használták, összekeverve más helyek képeivel, ami más kontextusba helyezte a helytől elszakított képeket, a város kollázs-jellegét erősítve. Erre is érvényes a holland építész-teoretikus, Rem Koolhaas megállapítása, aki film-forgatókönyvíróként kezdte pályáját: „felszínes", mint egy hollywoodi stúdió.

 

 

 

Ahhoz, hogy megválaszolhassuk a kérdést, milyennek látszik Budapest a kortárs magyar moziban, előbb annak kell végére járni, hogy milyen nyomot hagyott a rendszerváltás óta eltelt húsz év a fővároson. Meglepő, de a vártnál kevesebbet. Itt említjük, hogy a budai panorámából sokáig kirítt a Francia Intézet új épülete, filmeseink is „eltekintettek" tőle, Pacskovszky József fedezte fel A boldogság színé-ben.

Amennyire átitatta a politika a közéletet, a közbeszédet, néhány szobrot leszámítva, annyira nem hagyott nyomot a városképen. Ami azért is furcsa, mert a hazai építészet sohasem volt mentes az ideológiáktól. A bécsi barokkal szembeni klasszicizmus a nemzeti ellenállás jele volt; majd a múlt század végi, millenniumi historizálás a magyar szupremáciát reprezentálta. Az 1948 utáni építészet a modernitást és a szocializmus magasabbrendűségét hirdette: mindenkinek ingyenes oktatást, egészségügyi ellátást és lakást ígért, a Kádár-korszakban a régi városrészek elhanyagolása mellett új lakótelepek építését. Utóbbihoz kötődött Herskó János Két emelet boldogsága, Kovács András Ma vagy holnap című filmje. Ez utóbbi a „szalagház" dokumentuma, de a túl modern tervet s a filmet betiltották.

A rendszerváltás ideológia-kritikája az építészetre is kiterjed („a múltat eltörölni"). Megjelent a stílusok szabadsága. Az építészet a „mai igényeket" és lehetőségeket tükrözi vissza. Az állandóság helyébe a variálhatóság lépett. A lokális hagyomány helyett globális tervezés, szervezés történik. A digitális technológia új utakat nyit az épület szimbólum szerepe előtt: a homlokzat interfész lesz, az ornamensből elektronikus kijelzés – állítja William T. Mitchell építészeti szakíró. Robert Venturi, a posztmodern atyja szerint: „Inkább legyen az építészet a felületeiről elektronikus képeket sugárzó ikonografikus ábrázolás, semmint absztrakt forma, melynek felületén a fény csak nappal tükröződik. Virtuális építészet (majdnem) mindenek felett!"       

Az építészet és a képek globalizálása mellett hangsúlyt kap a helyi, lokális emlékezet. Jancsó Miklós groteszk Kapa-Pepe sorozatában a korszakváltás temetéssel kezdődik: a múlt szimbolikus helyeit, építményeit látni: Nemzeti sírkert, mauzóleumok, a Hősök tere millenniumi emlékműve, majd a Szabadság-szobor. A reprezentatív historikus terek, épületek, szobrok után a deheroizálást a kiürült szocialista jelképekkel folytatja: a szétrombolt gyárcsarnok és a kibelezett SZOT-szálló, valamint a ’80-as években épült, s azóta kiégett Sportcsarnok arénája a rendszerváltás pontos képét adják. Rombolásban jobbak vagyunk, mint az építésben.

 

Overnight, Török Ferenc filmje
1/5
Overnight, Török Ferenc filmje

Overnight, Török Ferenc filmje
2/5
Overnight, Török Ferenc filmje

 

 

A fiatalok filmjeiben inkább a populáris helyek és terek kapnak hangsúlyt, hordoznak jelentést. Így a Moszkva tér fiataljai számára a Hősök tere gyász-demonstrációja nem jelent semmit, felesleges deheroizálni – nekik a belopódzás a fényűző Gellért-fürdőbe, az éjszakai fürdőzés jelenti a szabadságot, az elzárt tér elfoglalását. Tíz év múltán a Moszkva tér kiürült, csak a közlekedést, az autók fénycsíkjait látni, jellegtelenné vált Török Ferenc generációja szemében. A záró kép hátterében már ott a Mammut kupolája. Utóbbi fontos helyszíne Incze Ágnes filmjének, az I love Budapestnek. Csillogó fémtraverzeivel, villogó fényeivel része a paraszt-vakításának, amelynek a vidéki kislány majdnem áldozatául esik. A hipnózis a plázák világában, virtuális realitásában teljesedik ki. A plázák a filmekben nemcsak bevásárlóközpontok, zöld területeket imitálva pótolják a hiányzó köztereket. Az elsőfilmes Faur Anna (Lányok) szereplőinek a „plázázás" már nem alkalmi passzió, hanem életformává vált. Míg a Falfúró (Szomjas György), 1985) kismamái a sivár beton játszótereken mutatták a „négy fal" szindróma tüneteit, a maiakat vonzza a bezártság kellemes formája. Plázáink átriumai látszólagos zsúfoltságuk ellenére üresek, egyhangúak, lélektelenek.

 

I love Budapest - Rendező: Incze Ágnes
3/5
I love Budapest - Rendező: Incze Ágnes

 

 

Mint a legtöbb városban, Pesten és Budán is akadnak olyan városrészek, ahol a múlt bizonyos elemeit megőrzik, jelezve, hogy a helynek egykor volt múltja, de az a múlt nagyrészt már nem létezik. Így juthat filmszerephez a Várnegyed a historizálásban. (Az új barokk villákra nem térünk ki, mert éppúgy utánzatok, mint a remake filmek: Hippolyt, Meseautó.) Gyakoribb az erodált, romos városrészek feltűnése az idő térbeli kifejezéseként: Dob utca, a régi zsidónegyed – ahová Gárdos Péter A brooklyni testvér-e érkezett, vagy a Gozsdu udvar, ami előbb a ’20-as évek Pestjét idézte (Gödrös Frigyes): Glamour) majd a kínai negyednek szolgált háttérül (Salamon András: Közel a szerelemhez). Vagy a „Nyócker", Gauder Áron animációja arról, hogy a város jellegét a multikulturalitás is alakítja. A hagymakupolás „Mercedes dizájn", a pagoda tetők, a sárkányos kapuoszlopok, portálok hozzátartoznak egy városrész képéhez. A Közel a szerelemhez kínai lánya, világa más kultúrát képvisel: az ideiglenesség hagyományát építészetben, esztétikában. Az egyéni, az egyedi mulandóságának érzete miatt a forma rendkívül fontos a kínai gondolkodásban. Ez határozza meg a másolat helyét a művészetben: az eredeti forma követése fontosabb az eredetiségnél. Ide nyúlik vissza az alkotóelemek könnyű cserélhetősége, az olcsó utánzat, a fröccsöntött műanyag „laza", megszokott alkalmazása.

A mai „átmeneti" építészet szerves része Török Ferenc globalista filmjének is, amit valódi helyszíneken forgattak.  Az Overnight bróker főhőse az új építésű Sasadi lakóparkban, nagy lakásban él. A régi tőzsde az utolsó napjait élte a filmfelvétel idején, azóta átépítették áruházzá. Hasonló sors vár az irodára, pedig a Kontrax székház a 90’ évek elején épült, de a cég csődje óta, 15 éve üresen áll. Az Árpád-híd melletti új üvegpaloták egy része viszont akkor még ipari övezet volt. Ma melléjük vágható a filmben látható Bombay tengerparti panoráma, nyomornegyed mellett 20-30 emeletes épületekkel - azaz világjelenséget látunk, ami ide is begyűrűzik. A régi város sávházaival szemben toronyépületek emelkednek egymás fölé hihetetlen gyorsasággal, és tűnhetnek el, így teremtve meg a kínálat és az igény „harmóniáját". Az átláthatatlan, sötét üvegfalak tükörfelületként megsokszorozzák az építményeket, 90 fokban elfordítva szélesvásznú moziként nézhetnénk őket.

A Duna víztükre rendkívül látványos eleme a városképnek, de a város vízszintes kiterjedése lassan átalakul. Ma már nehéz olyan panorámaképet csinálni Budáról vagy a pesti oldalról, hogy ne kelljen váltani függőleges kameramozgásra. Alternatíva a lefelé építkezés. A metróban játszódó Kontroll sikerét jórészt a ritkán, és legfeljebb villanásnyi ideig látott helyszínnek, és Pados Gyula operatőrnek köszönheti.  

Az irodaépületek üressége annak előjele, hogy nem lesz szükség rájuk. A dekonjunktúra ellenére mégis épülnek – majd átalakítják, főleg lakásokká: 5-10 éven belül mindenki otthon dolgozik – hangzik a jóslat. Már nemcsak a régi, elhagyott épületek belakását, újrafelhasználását látni – néha művészeti céllal (Nibelung lakópark, Szelíd teremtés, Szent Iván napja, Valami Amerika 2.). A számítógép munkaeszközként már most minden filmbeli lakás kelléke, a plazmatévé is egyre gyakoribb, s a videó monitorok, amelyek falfelületként nagyméretű szórakoztató vagy üzleti célú kijelzésekre szolgálhatnak. Szenzorok beépítésével ezek jeleit is a képernyőn lehet fogni, olyan hálózat révén, ami a saját gép és az épület számítógépe között jön létre (Üvegtigris 3), amitől az építészet interfésszé válik.  

 

Szent Iván napja - Rendező: Meskó Zsolt
4/5
Szent Iván napja - Rendező: Meskó Zsolt

 

 

Más nézőpontból mutatja Budapestet Hules Endre filmje, A halálba táncoltatott lány. Főhőse világjárt koreográfus, a rendező alteregója, aki 20 év után tér haza, a régi Pestet, kollégákat, barátokat keresi. Repülőn érkezik, és végül azon távozik, Zsigmond Vilmos kamerája a szokásos városképeket így repülőtéri keretbe foglalta. Az új terminál adja a város új arculatát, ami más filmekben is megjelenik, és hasonló más repülőterekhez. Nem annyira a helyit képviseli, mint a globálist, ha a város jellegét nem is, de szerepét átveszik a terminálok. Ez alapján hasonlítja a holland Rem Koolhaas a mai városokat a repülőtérhez, jelleg nélkülinek látja a fejlődés, a konvergencia (globalizáció) eredményét. Filmes hasonlattal, szalagvisszapergetéssel fejezi be írását: a központ kiürül, az utolsó árnyak is elhagyják a képkivágás téglalapját, valószínűleg siránkoznak, de nem halljuk őket. A csendet csak erősíti az üresség: a kép üres standokat mutat és itt-ott széttaposott szemetet. Megkönnyebbülünk –  vége van. Ez a város története. A város nincs többé. Elhagyhatjuk a mozit… (The Generic City, 1995)

Létezik radikálisabb „forgatókönyv" is, Yona Friedmané, aki a krízis túlélését a lakók saját tervezésű, építésű lakásaiban látta. Mobil épületeit, lebegő városterveit a Ludwig Múzeumban lehetett látni január elejéig.

Palotai János

Megjelent a FILMVILÁG 2011/12-es számában.

 

Vélemények (1)
mB
2012.02.04.
14:10

Talán a kevésbé mainstream világhoz tartoznak, talán más a "budapest-közvetítésük", de nekem hiányzik a fenti listából pár film - így az Égigérő fű, amin gondolom sokan nőttünk fel, és a bérház kontra panel világról (is) mesélt a szép zöld gyep segítségével; a Kolorlokál, ami inkább beszél egy virtuálisságában is valós közösségről, ez a közösség viszont elválaszthatatlan Budapesttől - érdekes volt látni ezt a hangsúlyosan rádiós műfajt filmen, valós budapesti helyszínekkel; vagy az úristen@menny.hu, ahol a Moszkva tér, a belváros (kis üzlettel és bérházzal), a margitszigeti strand és a Battyhiányi tér evilága kap egy kis túlvilági fényt. És ha már Kapa és Pepe: Jancsó is, Kapa is, Lánchíd is van A legkisebb film a legnagyobb magyarról-ban.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.