Újjáéled a Ginza
A nagy márkáknak köszönhetően újra visszanyeri ragyogását az elegáns tokiói belvárosi negyed, a Ginza, amely a 90-es évek elején kirobbant pénzügyi válság miatt hanyatlásnak indult.
A nagy márkáknak köszönhetően újra visszanyeri ragyogását az elegáns tokiói belvárosi negyed, a Ginza, amely a 90-es évek elején kirobbant pénzügyi válság miatt hanyatlásnak indult. Igaz ugyan, hogy a széles sugárutakkal átszelt negyed megváltozott, és ma már nem az egyedüli központja a luxusnak.
Felvették vele a versenyt más negyedek, az Omoteszando, a tokiói Champs-Elysées, a Sindzsuku és a legutóbb a Marunucsi. Megváltozott a Ginza arculata is. Eltűnt sok - nemzedékek óta jelenlévő - kimonógyáros és egzótikus gyümölcsárus, helyüket olcsó butikok és büfék foglalták el. A Ginza Street Association tagjainak száma a válság óta 270-ről 240-re csökkent, mondja a társaság tanácsosa, Isimaru Judzsi. Nevét a Ginza a pénzverdéről kapta, amelyet 1612-ben épített a Tokugava sogunátus, hogy ezüstpénzt - dzsint - verjenek itt.
A negyed a történtek dacára különleges hely Tokió és egész Japán számára, magyarázta el az AFP-nek Szaito Mineaki, a Hermes Japan elnök-vezérigazgatója. A hagyományok tiszteletben tartása mellett lelkesen befogadott más kultúrákat, és mindig olyan hely volt, ahol jó minőségűek az árucikkek és a szolgáltatások. Kicsit olyan, mint Párizsban a Faubourg Saint-Honoré - vélekedik Szaito Mineaki. A Hermes Japon júniusban avatta fel hatalmas - 44,5 méter magas, 12 emeletes - üvegtéglás épületét, az olasz Renzo Piano művét.
De nem csak a Hermes ver gyökeret a Ginzában. A Cartier, a Vuitton, a Bulgari, a Dior, a Gucci és a Burberry szintén erősíti vagy kiépíti pozícióit. A Shiseido kozmetikai cég sem marad le, a spanyol Ricardo Bofill égisze alatt építette újjá vendéglőknek és kiállító helyiségeknek otthont adó ingatlanát, a Tokyo Ginza Shiseido Building-et. A nagy terrakottalapokkal borított - 55 méter magas, 11 emeletes - épület uralja a luxusnegyedet. Két dologgal magyarázható egy európai szakértő szerint a dinamizmus újjáéledése. Egyrészt azzal, hogy a válság tetőfokán egyharmaddal estek az ingatlanárak, másrészt pedig bankok egyesülése nyomán ingatlanok szabadultak fel jó helyeken. A Hermes már 12 éve keresett magának telket, és 1997-ben 9 milliárd jenért (közel 85 millió euro) vett is. Az építési költségeket nem hozták nyilvánosságra. A jó helyen lévő földszinti helyiségek bérleti díja azonban soha nem csökkent. Ma is átlagosan 100 ezer jent kell havonta fizetni egy 3,3 négyzetméteres helyiségért, mondja Motojama Kiicsiro, egy luxuscikk-behozatallal foglalkozó családi vállalkozás örököse.
Egyes márkák mindenre képesek azért, hogy helyiséghez jussanak, fűzte hozzá. A Ginza ugyanis a forgalom és a kiállítás tekintetében stratégiai fontosságú maradt, megtekintése kötelezőnek számít a látogatók számára, akár japánok, akár nem. A negyed most újra benépesül. Luxuslakások épülnek, és a lélekszám az idén januárban elérte a 79.582 főt. 1997-ben 72 ezer lakosa volt a kerületnek.
(MTI)