Nézőpontok/Vélemény

Újra szocreál

1/0
Hirdetés
1/0
Nézőpontok/Vélemény

Újra szocreál

2014.05.30. 08:03

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

 „Ma este megint konzervből főzzük a vacsorát"- kezdte viccesen beköszöntőjét a házigazda Nagy Bálint május 24-én a FUGÁ-ban, utalva a bemutatott magyarországi szocreál illetve szocreál környéki modern építészeti törekvésekről szóló kiállítás osztrák eredetére. A bécsi Ringturmban még a kilencvenes években kezdődött az a Közép-Kelet Európa építészetét áttekintő sorozat, amelynek legújabb epizódja ezúttal a – művészettörténeti értelemben vett - ötvenes évek építészetét villantotta fel.

A márciusban nyílt kiállítás anyagát még melegében itt Budapesten is megtekintheti a nagyérdemű közönség. A már csak nevében élő Építészeti Múzeum archívumából összeállított anyag persze önmagában is konzerv, nagyrészt már többször publikált fotókból, rajzokból összeállított tablókról, makettekről van szó. Ami izgalmas, az inkább a téma újbóli felvetése, hiszen a háború utáni másfél évtized építészete - bármilyen módon is kerül újra terítékre a kulturális közéletben -, minden alkalommal azzal szembesít bennünket, hogy a közelmúlttal való kapcsolatunk minimum rendezetlen és feldolgozatlan. Bár Bródy János óta tudjuk, hogy a magyar nyelvet rajtunk kívül nem érti senki, és nem is akarja megtanulni, közben mindnyájunkat módfelett izgat, vajon mit gondol rólunk a gazdag és művelt Nyugat, azt remélve, hogy a megismerésnek ezzel az indirekt módszerével talán képesek leszünk élesebben látni saját kontúrjainkat. Ebből a szempontból nagy kár, hogy a magyarok közül sokan meg a német nyelvet nem értik, és fordítás híján éppen csak az nem derül ki számukra a FUGA-beli kiállításból, hogy milyen magyarázattal kommentálták az osztrákok a bemutatott épületeket. Viszont szöveg nélkül is élményt jelenthet az időutazásokra fogékony látogatók számára a hatalmasra kinagyított presszóenteriőr segítségével visszaszállni 60-70 évet, vagy néhány percre elidőzni a MOM Kultúrotthon előcsarnokában önfeledten Népszavát olvasó munkások körében. És hasonlóképpen szemlélődésre hívnak azok a fényképek, amelyek építkezéseket, félkész épületeket ábrázolnak, mint például a Molnár Péter-féle siófoki Meteorológiai Állomás, ahol a véres-verejtékes építési folyamatból lassanként kibontakozó modern építészeti formák mélyén egy csüggedt munkás-paraszt asszonyt látunk megpihenni.

Az ötvenes évek sajátos építészeti lenyomatának művészettörténeti, politikai-kulturális értelmezése, „hovatétele" a különösen nehéz falatok közé tartozik. A vasfüggöny túloldaláról nézve ez a régió – földrajzilag legyen bármily közelségben is – egy idegen, egzotikus, barbár világ lett a második világháború nehézkes békefolyamatok lezárását követően, amelyet borzongással, szánalommal vagy elutasítással illett kezelni, tényleges érdeklődéssel kevésbé. Nem véletlen tehát, hogy a bécsi kiállítás szervezője –a webes ismertetőben legalábbis - kiemelt hangsúlyt fektetett a politikai kontextus felvázolására. Ez némi támpontot adhatott az osztrák közönségnek az egyes épületekhez írt művészettörténeti igényű magyarázó szövegek megértéséhez, amelyek kísérletet tettek az egyes munkákban az összkép alapján kibogozni a különböző építészeti gesztusokat: a kortárs funkcionalizmus nyomait, a politikai engedménynek tekintett dekoratív és tömegformáló motívumokat, a kortárs építészeti utalásokat, a felületi anyaghasználatban kifejezett társadalmi-politikai-eszmei mondanivalót, rejtett célzásokat, kétértelműségeket.

Lővei Pál, aki a műemlékvédelem részéről egyik legaktívabb kezdeményezője a háború utáni építészeti értékek megőrzésének, szarkasztikus megnyitó beszédével plasztikussá tette a megjelent érdeklődők számára, hogy nemcsak a szóban forgó korszak képes ellentmondásos indulatokat gerjeszteni a társadalom különböző rétegeiben, szereplőiben, hanem hasonló módon feszültséggel terheltek azok a kutatók is, akik az utóbbi két évtizedben azon fáradoztak, hogy a szocreál építészetet a magyar építészettörténet szalonképes fejezeteként értelmezzék. Munkásságukat, törekvéseiket ugyanis – néhány esettől eltekintve – nem kíséri egyértelműen támogatás, a különböző szintű döntéshozók számára nehezen fér bele a szocreál fogalma a műemlékvédelem megkérdőjelezhetetlen értékkategóriájába. Az sem segíti előre az említett művészettörténészek (Prakfalvi Endre, Fehérvári Zoltán, Branczik Márta, Hadik András és mások) ambícióját, hogy a művészeti ágak többségében a kommunizmushoz, sztálinizmushoz köthető sematikus, dogmatikus megnyilvánulásokat egyértelműen kivetette magából a szakmatörténet, legyenek bár alkotóik között a legnagyobbak, mint Pátzay Pál, Szőnyi vagy Kisfaludy-Stróbl. Nyilván a figurális ábrázolás, a tematika egyértelműsége az idő lejártával gyakorlatilag automatikusan érvénytelenítette a félreérthetetlenül tendenciózus képzőművészeti, filmes vagy irodalmi alkotásokat, azonban a zenében, építészetben (leszámítva a dalszövegeket vagy a narratív képzőművészeti applikációkat) mégis úgy tűnik, bizonyos művekre megfoghatatlan, de kétségtelenül létező szakmai minőségük folytán ma is értékként tekintünk. Ennek a furcsaságnak a belátása azonban nyilván nem egyszerű folyamat, beláttatása pedig rengeteg türelmet és empátiát igényel. Nem lehet figyelmen kívül hagyni a háború utáni másfél plusz három évtized katasztrofális politikai történéseit, a szovjet megszállás következtében egzisztenciálisan, morálisan, kulturálisan és szakmailag megtöretett társadalom ellenszenvét mindazokkal az emlékművekkel szemben, amelyek csak utalásszerűen is felidézik azt a hatalmi arroganciát, ami ezek mögött az alkotások mögött álltak, és amelyeknek pontosan azt a feladatot szánták annak idején, hogy ezt az erőfölényt nap mint nap tudatosítsák. Még akkor is, ha mindeközben körülbelül ismerjük azokat a tragikus vagy szánalmas személyes küzdelmeket, amelyek ezen alkotások létrejöttében ugyancsak szerepet játszottak. A FUGA újramelegített vacsorája tehát új lendületet adhat az effajta morfondírozásoknak, vagy még tovább merészkedve, a háború utáni politikai stílusváltások és a történelmi folyamatok tudományos igényű, komplex feldolgozásának.

Vámos Dominika

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.