Helyek

3+1 architects

1/16

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/16

3+1 architects
Helyek

3+1 architects

2004.06.29. 11:54

Cikkinfó

Építészek, alkotók:
3+1 architects

Bemutatunk egy észt építészirodát.

A 3+1 architects egy tallini székhelyű, építészeti tervezéssel, várostervezéssel, és mindkét terület kortárs jelenségeinek kutatásával és elemzésével foglalkozó iroda. Az irodát három, az Észt Művészeti Akadémia Építészkarán diplomázott építész alapította, 1994-ben: Markus Kaasik, Andres Ojari és Ilmar Valdur. Ma mindhárman tanítanak is az egyetemen. A 3+1 megalakulása óta aktívan részt vesz észt és nemzetközi építészeti pályázatokon. A 3+1 stratégiája, hogy a pályázatokon más építészekkel közösen vesznek részt; a teamek változó összetétele projekt-központúbb munkát, és a minden esetben eltérő tervezési problémák rugalmasabb megoldását segíti elő.


3+1 architects és Inga Raukas: Észt nagykövetség épülete, Vilnius, Litvánia, 1998

A vilniusi észt nagykövetség az 1991-ben visszany ert függetlenség óta az első új észt nagykövetségi épület; ugyanakkor Vilnius első, nagykövetségnek épített épülete, hiszen a második világháborúig a főváros Kaunas volt. A politikai jelentősége mellett az épület az észt építészeti szcéna kiemelkedő alkotása, amely olyan dolgokkal foglalkozik, mint anyagok, jelentések, identitás, nyitottság és zártság, kontextualitás és annak átváltozásai. Már a főhomlokzatot borító világoskékkel színezett világosszürke mészkő is arra késztet, hogy rejtett jelentést sejtsünk az anyag mögött, hiszen a mészkő az egyik leghagyományosabb építőanyag Észtországban, a búzavirágkék pedig az észt zászló domináns színe.

A házba szó szerinti értelemben vagy metaforikusan belépve, felvillannak a "túl egyszerű" felszín alá beférkőző képzetek, utalások, hasonlóságok és kontrasztok. Szerkezetileg a belső az emeleti szintek elcsúsztatásával és a funkciók egymáshoz egyeztetésével alakult ki, eredménye egy folyosó nélküli, rugalmas félemelet-rendszer. A belső tér középpontja a másfél emeletnyi térfogatú hall. Szürkésfekete márvány padlóburkolatának, tejüveg paneljeinek és mélyzöld függönyeinek harmóniáját az üvegfalat erősítő acélpántok hangsúlyozzák. Az üvegfelületek és tükröződéseik a napfénytől függően változnak. (Andres Kurg)

 

 

 

3+1 architects és Kalle Komissarov: Központi Könyvtár, Pärnu, Észtország, 1999-2003

Pärnu, a kis fürdőváros főterét a sztálinizmus alatt építették, a második világháborúban lebombázott középkori városközpont romjai helyén. Az új könyvtárépület mozgalmasságot és kulturális élénkséget visz a sivár térre, megtörve a tér szigorú tengelyes szimmetriáját. A könyvtárat minden oldalon eltérő környezeti elemek veszik körül. Az épület homlokzatát teljesen fedi az átlátszó üveg. A tervezés során különös figyelmet fordítottak a belsőépítészeti kialakításra és a funkcionális aspektusokra, melyek a tér nem-hierarchikus elrendezését teremtik meg. A különböző szintek és rámpák koherens teret képeznek, ami a főtértől a könyvtáron keresztül a barokk várárokig fut.

 

 
Fotó: Kaido Haagen

 

3+1 architects, Kalle Komissarov, Indrek Tiigi, Merje Müürisepp: A külvárosban, 2001
Kétemeletes, kis költségvetésű külvárosi magánház

A ház sűrűn beépített lakóterületen helyezkedik el, ezért meglehetősen zárt a térrendezése. A japán Tatami szoba mintájára a térbeli struktúra tisztán definiált részekre, funkcionális egységekre tagolódik: hálószobák, konyha, nappali és fürdőszoba-szauna. Ugyanakkor a tolóajtó-rendszer mozgatásával feloldható a terek zártsága egy rugalmas, diffúz téralkotás érdekében.

 

 

 

3+1 architects: Villa-V, 2001
Kétemeletes magánház, Tallinnak egy külvárosi, a 1930-as évek óta hagyományos lakónegyedében

A hajtogatott kocka formájú épület a család számára nagy privát teret biztosít. Ugyanakkor a tér teljesen nyitott - az épület egésze eltérő oldalakról hozzáférhető. Így a villa nem szakítja meg a meglévő tájat, hanem annak részét alkotja. A hajtogatott forma különböző felületi minőségei megkülönböztetik a villa szintjeit, és új materiális és vizuális kapcsolatokat teremtenek a környező fenyőerdővel is. Az első emeleten a fából készült homlokzat mögött kapnak helyet a magánterek: hálószobák, gardrób, dolgozószoba, fürdőszoba. A szobák két funkcionálisan független apartmant alkotnak, egyet a gyerekek, egy másikat a szülők számára. A villa vertikális és horizontális felületei öntött betonból, üvegből vagy fából vannak, de a különböző matériák koreográfiája megengedi, hogy faltól padlóig, külsőtől a belsőig szabadon mozogjanak. A villa fő anyagai összefonódnak; külső és belső felületekként váltakoznak.

  


 
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.