Épülettervek/Tervpályázat

A pécsi új vásárcsarnok tervpályázatának zárójelentése

1/1

Hirdetés
?>
1/1

A pécsi új vásárcsarnok tervpályázatának zárójelentése
Épülettervek/Tervpályázat

A pécsi új vásárcsarnok tervpályázatának zárójelentése

2016.01.07. 09:17

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Pécs, Magyarország

Vélemények:
2

Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata városépítészeti és építészeti tervpályázatot írt ki az új Pécsi Vásárcsarnok és Rövid Ellátási Lánc központ épületére és környezetének rendezésére. A Bíráló Bizottság I. díjat nem osztott ki, mert nem érkezett be olyan pályamű, mely kis korrekció után továbbtervezhető lett volna. 

Tervpályázat pontos címe: Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata Ajánlatkérő által megindított „Városépítészeti és építészeti tervpályázat az új pécsi Vásárcsarnok és Rövid Ellátási Lánc központ épületére és környezetének rendezésére" tárgyú tervpályázati eljárás

A tervpályázat célja, tárgya, jellege:

Célja:

A tervpályázat általános célja megtalálni azt az építészeti és városépítészeti tervet, ami a három léptékben a legoptimálisabb megoldást jelenti a tervezési programban foglalt kihívásokra. A közvetlen cél pedig kiválasztani azt a tervjavaslatot, melynek szerzőjével Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata tervezési szerződést kíván kötni az épület és a hozzá kapcsolódó - a pályázatban meghatározásra kerülő, I. ütemet képező - közterület fejlesztésének engedélyezési és kiviteli terveinek az elkészítésére.

 

Tárgya:

A tervpályázat három egymásba ágyazódó, eltérő léptékű és feldolgozási finomságú feladatra koncentrál. A közvetlen építészeti feladat Pécs Településfejlesztési Koncepciójában (PÉCS 2030) és Integrált Településfejlesztési Stratégiájában (PÉCS2020) is nevesített Rövid Ellátási Lánc központ (későbbiekben REL központ) és egy a mai kor igényeinek megfelelő, versenyképes vásárcsarnok létrehozása. A közvetlen városépítészeti feladat a beruházáshoz kapcsolódó közterület fejlesztésekkel rendezni a Bajcsy-Zsilinszky út, Nagy Lajos király út, Alsómalom utca és Ipar utca által határolt tömb (későbbiekben Zólyom utcai tömb) működését, tisztázni a tömb hosszú távú fejlesztési lehetőségeit és meghatározni a szerepének megfelelő városépítészeti karakterét. Ezek a beruházások azonban elérhető közelségbe hozzák a város történelmi észak-déli (gyalogos) tengelyének a meghosszabbíthatóságát, ezért jogosan merül fel a kérdés, hogy milyen városépítészeti vízió mentén lehet a Bajcsy-Zsilinszky út városépítészeti karakterét ennek a szerepnek megfelelően újragondolni. 

 

Helyszín:

A tervezéssel közvetlenül érintett területek 

18870, 18876, 18878, 18966, 18967, 18968, 18969, 18970, 18980, 18982, 19001, 18871/1, 18871/2, 18871/4, 18871/6, 18871/8, 18872/1, 18872/3, 18872/4, 18872/5, 18872/6, 18872/7, 18872/8, 18872/9, 18875/3, 18875/4, 18883/1, 18933/1, 18933/2, 18962/4, 18964/2, 18981/1, 18985/2, 18998/1, 19002/1, 19002/2, 19002/4, 19028/4, 19028/8

 

A tervpályázat jellege:

a) A tervpályázat jellege: Nyílt 

b) A tervpályázat eljárási formája: Építészeti tervpályázati eljárás 

c) A tervpályázat: Titkos 

d) Közösségi értékhatár feletti pályázat 

e) A tervpályázat lebonyolítása 

– Közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII. törvény 

– A tervpályázati eljárásokról szóló 305/2011. (XII.23.) Kormányrendelet 

– A tervpályázati hirdetményekről szóló 2/2006 (I.13.) IM rendelet 

– Valamint a jelen tervpályázati kiírás előírásai szerint történik 

f) Jelen pályázati kiírás a Magyar Építész Kamara Tervpályázati Szabályzatának 3. számú 2004/VIII-tól hatályos melléklete felhasználásával készült. 

 

A bonyolítás rövid ismertetése:

 1./ Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése 2015. április 23-i ülésén 128/2015. (04. 23.) sz. határozatával döntött a tervpályázati kiírásról, az új pécsi vásárcsarnok épületére és környezetének rendezésére. 

A Közgyűlés a jogszabályi előírásoknak megfelelően döntött a pályaművek díjazásáról, valamint a bíráló bizottság tagjairól és szakértőiről. A Pénzügyi és Gazdasági Bizottság 227/2015. (06. 10.) számú határozatával írta ki a tervpályázati eljárást és hagyta jóvá a tervpályázati kiírást és a részletes dokumentációt.

2./ A tervpályázati kiírás a TED-en 2015/S 133-246301 sz. alatt 2015. július 14. napján jelent meg. Az pályaművek postára adásának határideje 2015. szeptember 29. napjának 23:59 órája. 

3./ A dokumentációt 27 pályázó váltotta ki. Az ajánlattételi szakaszban 24 kérdés érkezett, melyre az ajánlatkérői válaszokat összesen hat kiegészítő tájékoztatásban küldte meg. 

4./ A kiírásra határidőn belül 20 pályamű érkezett, valamennyi pályamű zárt, sértetlen csomagolású volt, a pályaműveken külső behatolás nyoma nem volt tapasztalható. Valamennyi pályamű eleget tett a titkosság követelményeinek. A pályaművek bontásáig a Kiíró a pályaműveket az előírásoknak megfelelően zárt helyen őrizte. A bíráló bizottság valamennyi pályaművet bírálatra érdemesnek tartotta, egyetlen pályaművet sem zárt ki az értékelésből. 

5./ A pályaművek bontására 2015. október 7-én 08.15 órai kezdettel került sor, melyről a jogszabályoknak megfelelő tartalommal bontási jegyzőkönyv készült. 2015. október 8. és 9. napján történt a beérkezett pályaművek részletes értékelése és a zárójelentés elkészítése. Tekintettel arra, hogy a Kiíró döntéshozó testülete a Közgyűlés következő ülésére 2015. október 29. napján kerül sor, a bíráló bizottság javasolja a 2015. október 16. napjára meghirdetett  eredményhirdetést javasolja későbbi időpontra halasztani.

A tervpályázati kiírás szerinti előírások betartása:

A tervpályázati eljárás során a Kiíró, valamint a bírálatban részt vevők maximálisan eleget tettek a tervpályázati eljárások szabályairól szóló 305/2011. (XII. 23.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R) előírásainak. A tervpályázat meghirdetése a jogszabályi előírásoknak megfelelően történt. A bíráló bizottság összetételének megállapítása, valamint a döntések meghozatala ugyancsak a R-ben foglaltaknak megfelelően történt. A tervpályázati eljárást a Kiíró a titkosság betartásával folytatta le, a bontásról jegyzőkönyv készült, melyet a bírálatról készült folyamatos jegyzőkönyvhöz csatoltak. A bírálat a jogszabályi előírásoknak megfelelően a tervpályázati kiírásban, a dokumentációban, valamint a pályázók kérdéseire adott válaszokban foglaltaknak megfelelően történt. A döntéseket a bíráló bizottság Testületként egyszerű szótöbbséggel hozta, a szavazáson a szavazati joggal rendelkező tagok 2/3-a minden esetben jelen volt. 

A pályaművek értékelésének szempontjai: 

A Bajcsy-Zsilinszky út / Centrum-tömb tervezési programja:

Mennyire ítélhető adekvátnak a javasolt városépítészeti vízió a Bajcsy-Zsilinszky út új szerepének a tekintetében? 

 Mennyire képes a tervezett beavatkozási javaslatokkal egy koherens városépítészeti rendszerré szervezni a Széchenyi tértől a tervezett Intermodális csomópontig tartó meglehetősen vegyes városépítészeti karakterű városszerkezeti elemet? 

 Milyen módon tudja integrálni ebbe a rendszerbe mind funkcionálisan, mind a beépítési javaslatával a Centrum-parkoló tömbjét? 

 Megoldja-e mind a nagyforgalmú országos főúton keresztül történő gyalogos és gépjármű forgalom kapcsolatát? 

 

A Zólyom utcai tömb tervezési programja

A tömb belső közlekedésének a rendszere mennyire képes támogatni a vásárcsarnok fogyasztói forgalmát? 

A javasolt városépítészeti koncepció milyen színvonalon képes reagálni a tömb funkcionális és szimbolikus küldetésére? 

A javasolt beépítési és közterület rendezési séma mennyire képes feloldani a tömb működésének a belső- és külső konfliktusait? 

A javasolt beépítési és közterület rendezési séma mennyire képes kezelni a tömbön belül és a tömb környezetében várható változásokat? 

A javasolt városépítészeti forgatókönyv reálisan ütemezhetővé teszi-e a tömb fejlesztését és mennyire tudja megteremteni az önkormányzati fejlesztésekhez kapcsolódó üzleti befektetések lehetőségét? 

Az első ütemben megvalósuló épület és közterület fejlesztés képes-e elindítani a tömb hosszú távú fejlődését? 

A közterület-fejlesztési javaslat versenyképes-e más közterületekkel vagy pszeudo-közterületekkel (Árkád például) összehasonlítva a potenciális vásárlók megnyerésében? 

A tervezett zöldfelületek mennyire reagálnak koncepcionálisan a részletes tervezési programban felvillantott szerepekre és funkcionálisan mennyire képesek hozzájárulni a közterületek használatához, illetve komfortjához? 

A tömb külső kapcsolatrendszere milyen színvonalon képes kiszolgálni a különböző közlekedési módokon érkezők mobilitási igényeit? 

A vásárcsarnok tervezett elhelyezése során megfelelő javaslatot ad a buszpályaudvar-vasútállomás közlekedési kapcsolatainak (gyalogos, gépjármű és tömegközlekedési) kialakítására? 

A tömb belső közlekedési rendszere milyen komfortot biztosít a tömböt használó gyalogosok számára? 

Mennyire átgondoltak és hatékonyak a tömb ember- és anyagáramai? 

 

Az új vásárcsarnok és REL-központ tervezési programja

A javasolt építészeti koncepció milyen színvonalon képes reagálni az épület funkcionális és a lokális kultúrához kapcsolódó szimbolikus küldetésére? 

 Milyen az épület külső kapcsolatrendszerének a minősége? 

 Mennyire átgondoltak és hatékonyak az anyag-, ember- és gépjárműáramok és ez mennyire felel meg a környezet fejlesztési elképzeléseihez? 

 Mennyire hatékonyan üzemeltethető az épület? 

 Mennyire hatékonyan használható a vásárlók számára az épület? 

 Mennyire biztosít egyenlő esélyeket az elárusító tér a kereskedők számára? 

 Mennyire képes teljesíteni az épület a tervezési program igényeit? 

 A rendelkezésre álló költségvetés alapján mennyire megvalósítható az épület? 

 Az épület a külső / belső arculatával és használati komfortjával mennyire képes versenyképes alternatívát jelenteni a versenytársaival szemben? 

 Az épület mennyire képes befogadni és támogatni közösségi funkciókat, milyen a kapcsolata a környezetében lévő köz- és közösségi terekkel? 

 Az épület az építészeti eszközeivel mennyire képes megszólítani új célközönségeket? 

 

A tervpályázat eredményeinek összefoglaló értékelése

A kiírás sok szempontból komoly feladat elé állította a pályázó csapatokat, hiszen egymással szorosan összefüggő városépítészeti és építészeti kihívások rendszerére kellett megoldást találniuk. Nem meglepő módon ezért a pályaművek horizontján jelentős változatosság mutatkozik az egyes munkarészek kidolgozottságában és minőségében, és annak a függvényében, hogy a csapatokat ennek a problématérképnek melyik része érdekelte, illetve mennyire egyenletes felkészültséggel álltak hozzá a feladathoz. A Zsűri úgy látja, hogy a pályázók általában alulértékelték a közlekedési kérdések jelentőségét, ezért a pályaművek urbanisztikai teljesítménye gyakran alulmúlja az építészetit. Volt ugyan olyan pályázat, ami egyenletesen magas színvonalú teljesítményt és belső koherenciát mutatott az urbanisztikai és építészeti léptékek között (6-os pályamű), de olyan is, amely szinte csak a csarnok épületére koncentrált (1.;13. pályaművek).

A tömb hosszú távú jövőjét felvázoló urbanisztikai munkarészekben a Zsűri több visszatérő jelenséget érzékelt, aminek a tanulságait érdemes röviden felvillantani. Mind ingatlanfejlesztési mind urbanisztikai szempontból alapvető kérdés például, hogy milyen a tömb beépítési sűrűsége. A Zsűri egyértelműen úgy látja, hogy a belvárosi zónában, a város közlekedési eszközökkel legjobban feltárt és egyben legintenzívebben használt területén, a tömbök fontos városépítészeti karaktere a területre jellemző beépítési sűrűség, amit több pályamű nem igazán ért el (1, 8, 20), bizonyos pályaművek pedig túlteljesítettek. (2) 

A tömb beépítési rendszerének az alapdilemmája volt, hogy miként lehet kezelni a Nagy Lajos király pont- és torony szerű beépítése és a Bajcsy-Zsilinszky út zárt sorú beépítése közti feszültséget, illetve hogyan lehet egyszerre védeni a tömbbelső funkcióit a város legforgalmasabb utcáitól de ezzel párhuzamosan kellően biztosítani is az áttörtséget az elérhetőség, feltárás érdekében. Bizonyosan rossz iránynak tűnnek a kizárólagosan tömbszerű beépítési javaslatok (1,16,19,20) és azok a változatok, amik nem védték meg a tömbbelsőt vagy éppen pont az Alsómalom utca irányába nyitnak a Bajcsy-Zsilinszky utca helyett. (6,8,10,16) Jó irányt jelöltek ki azonban azok a javaslatok, amik északi és keleti irányban térfalakkal védték a tömbbelsőt és koncentráltan, a mai vásárcsarnok helyén nyitották össze azt a tömbbelső nagy forgalmú funkcióival.

Fontos, ezzel összefüggő kérdés a beépített és beépítetlen területek aránya, illetve az, hogy a tömbben megjelenő térelemek mennyire képesek egy térrendszerré szerveződni. Több terv esetében tűnt úgy, hogy a Zólyom tömb aluldefiniált, felszakadni látszik a városszövet, (1, 13, 20) hasonlóan furcsa térszervezési elvnek tűntek azok a megoldások, amik keretes beépítésekkel utca struktúrákká szervezték a tömböt. (17) Ezzel szorosan összefüggő kérdés, hogy a beépítés javasolt módja milyen utcaképekhez vezet, a pályázó milyen módon reagál a Bajcsy-Zsilinszky utca és a Nagy Lajos király utca térfalaira. Különösen furcsa „nem állásfoglalást" jelent ebben a kérdésben a 20-as és a 8-as pályamű, de túlhatározott, a kiírásban foglaltakkal ellentétben a gyalogos tengely felé zár például a 10 pályamű.

A kiírás tudatosan hagyta nyitva az épület elhelyezésének a kérdését annak érdekében, hogy a Kiíró láthassa, milyen lehetséges alternatívák léteznek a csarnok elhelyezésére és ez milyen következményekkel járhat a tömb egészének a működésére nézve. A Kiírás alaphipotézisét – miszerint a csarnok működése a jelenlegi pozíciójában és kubatúrájában nem javítható – visszaigazolni látszik, hogy egy Pályázó sem tett javaslatot a meglévő csarnok épületének a kiegészítésére, pedig ezt a Kiírás nem tiltotta meg. A javasolt beépítési alternatívák többsége a mostani vásárcsarnok helyén a tömb funkcióit kiszolgáló közterülettel számol és a csarnokot, illetve a hozzá kapcsolódó funkciókat a terület déli részén helyezi el.

A pályázatok összességéből alapvetően négy beépítési alternatíva rajzolódik ki a vásárcsarnok elhelyezésére: A Zólyom utcai saroképülettel észak-déli irányban összeépülő; a tömbbel a kelet-nyugati irányban összeépülő; a felüljáróhoz a logisztikai felületével közvetlenül kapcsolódó; és a 16 pályaműben megjelenő egyedi beépítés. A Zsűri azokat a beépítési alternatívákat részesítette előnyben, amelyek képesek voltak valamilyen módon egységes térré szervezni, integrálni a saroképület tömegét és képesek voltak a vásárcsarnokhoz szükséges parkolók legalább egy részét térszínen elhelyezni.

Fontos dilemma a vásárcsarnok építészeti karakterének a kérdése, illetve az, hogy a tervezési terület periférikus helyzetben lévő „nem helyét" hogyan lehet építészeti identitással ellátni? A Zsűri több ellentétpár mentén látja megoszlani a benyújtott pályaműveket. Több pályázatban megjelenik például egyfajta rejtőzködő műtárgy szerű építészet (1,3,12,15), de ennél szerencsésebbnek tűnik a klasszikus mintákat újraértelmező közösségi vásárcsarnok építészet mintáinak lehetséges újraértelmezése. Az épület léptéke szempontjából lehetséges kiindulópont a 20. századi konstruktivista gyökerek továbbgondolása (10) vagy ennek a racionális kiindulópontnak az ellentéteként megjelenő álomszerű építészeti víziókból levezetett megoldások. (14, 20) A kritikai regionlaizmus könnyen hamissá váló motívumrendszerével és a globális építészet mindenkit megszólítani igyekvő kulturális neutralitásával szemben egyelőre hiánycikk egy új érzékenység, ami képes megtalálni a két véglet közti kapcsolódási pontokat és egy koherens érvényes állítássá fogalmazni. Talán ehhez a legközelebb áll és építészetileg a legszínvonalasabb kísérletet a 16. pályamű jelenti.

A díjazott pályaművek rangsorolása:

A bíráló bizottság az I./ díjat nem javasolja kiadni.

II./ díjban javasolja részesíteni:

  • 11./ sz. pályamű (Ragszám: PC 000 34494312 001 7621 000000) - Csatai Építész Iroda Kft. 
  • 16./ sz. pályamű (Ragszám: PC 000 34493247 001 7621 000000) - Gettoplan Bt. 
  • 18./ sz. pályamű (Ragszám: PC 000 34492329 001 7621 000000) - A+ Építész Stúdió Kft. 


A II./ díjra javasolt pályaművek díjazása pályaművenként nettó 4.000.000,- (Négymillió) Forint.

III./ díjban javasolja részesíteni:

  • 7./ sz. pályamű (Ragszám: PA 000 26815334 002 0000) - TÉRPROFIL - Építész és Mérnök Iroda Kft. 


A III./ díjra javasolt pályamű díjazása nettó 3.000.000,- (Hárommillió) Forint.

Kiemelt megvételre javasolja:

  • 4./ sz. pályamű (Ragszám: PN 000 35278434 001 7621 000000) - SAGRA Építész Kft. 
  • 6./ sz. pályamű (Ragszám: PN 000 35277141 001 7621 000000) - H2 Office Bt. Bede István, Hutter Ákos, Veres Gábor


A kiemelt megvételre javasolt pályaművek díjazása pályaművenként nettó 1.500.000,- (Egymillió-ötszázezer) Forint.

Megvételre javasolja:

  • 8./ sz. pályamű (Ragszám: PN 000 35275637 001 7621 000000) - M Mérnöki Iroda Kft. 
  • 10./ sz. pályamű (Ragszám: PN 000 35277574 001 7621 000000) - Aspectus Architect Zrt. 
  • 13./ sz. pályamű (Ragszám: PC 000 34494048 001 7621 000000) - APM Consulting Kft. 


A megvételre javasolt pályaművek díjazása pályaművenként nettó 800.000,- (Nyolcszázezer) Forint.

A díjak megvételének elosztása és a rövid indokolása:

A tervpályázat eredményes volt, a pályamunkák igen sok hasznosítható javaslatot tartalmaznak. Az I. díjat a Bíráló Bizottság mégsem adta ki, mert nem talált olyan pályamunkát, amely önmagában, akár kisebb korrekciók után továbbtervezés alapja lehetett volna. Ugyanakkor a benyújtott pályamunkák közül a Bíráló Bizottság a pályamunkákban lévő hasznosítható javaslatok alapján kiadott:

  • 3 db II. díjat nettó 4 millió Ft/pályamunka díjazással,
  • 1 db III. díjat nettó 3 millió Ft díjazással,
  • 2 db kiemelt megvételt nettó 1,5 millió Ft/pályamunka díjazással,
  • 3 db megvételt nettó 800 ezer Ft/pályamunka díjazással.


A Bíráló Bizottság a kiíró tulajdonába kerülő pályamunkák díjazását a bennük lévő hasznosítható javaslatok és az ezekre épített arányosság alapján döntötte el.

A tervpályázat hasznosításának módjára és lehetőségeire tett ajánlások:

A tervpályázat eredményes volt. A Bíráló Bizottság javasolja, hogy a további tervezés fázisaiban az Önkormányzat érvényesítse a díjazott és megvett az Önkormányzat tulajdonába került pályamunkák részletes bírálataiban kifejtett pozitívumokat, valamint az összefoglaló értékelés tanulságait. Az Önkormányzat a megosztott 2. díjban részesített 11. 16. és 18. bírálati sorszámú, valamint a 3. díjban részesített 7. bírálati sorszámú pályamunkák szerzőit kérje fel hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárásban közbeszerzési eljárásban való részvételre.

A tervpályázatot követő hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárásban ajánlattételi felhívásra vonatkozó ajánlások:

A hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás során az ajánlattéti felhívást és dokumentációt úgy készítse el az Ajánlatkérő, hogy a bírálatokban megfogalmazott negatívumok korrigálásra kerülhessenek. Mindezt a tervpályázati dokumentációk léptéke és tartalmi mélysége szerinti kidolgozottságban célszerű kérni.

A továbbtervezés során már célszerű a tömb működéséhez szükséges parkolást biztosítani.

Az önkormányzat tulajdonába kerülő pályamunkák műszaki tartalma alapján a Bíráló Bizottság szükségesnek tartja a megvalósítás költségigényeit részletesen kimunkálni.

A Bíráló Bizottság összetétele: 

a bíráló bizottság elnöke: Dr. Prof. Tóth Zoltán 

a bíráló bizottság tagjai: 
Oszoli Dénes
Fazekas István 
Barna Béla
Golda János
Kertész András
Lantay Attila
Ongjerth Richárd
Dr. Prof. Schneller István 




Vélemények (2)
Pákozdi Imre
2016.01.08.
13:05

A zárójelentésből nem derül ki, hogy kik is a díjazott és megvásárlásra érdemesített pályaművek szerzői. Hiányzik a zsűri névsora és nincs egyenkénti bírálat, még a díjazott ill. megvásárolni javasolt pályaművekről sem. Jó példaként hadd említsem a RAK-PAK pályázat zárójelentését: http://duna.budapest.hu/wp-content/uploads/2015/12/RAK-PARK-Zarojelentes.pdf 

horvathrekalilla
2016.01.08.
14:31

@Pákozdi Imre: Kedves Imre,

köszönjük az észrevételt, de a hibát nem a lebonyolítók vétették, hanem a szerkesztőség. Javítottuk, így már elérhető a díjazottak megnevezése, és a bíráló bizottság összetéte is. Az egyes bírálatok az egyes terveknél lesznek olvashatóak. Üdv,

Horváth Réka

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.