| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Lakóépület

„Legszebb a köztes lét” – családi ház Dél-Budán

1/30

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – az eredeti állapot

Ház kontrasztban – az eredeti állapot

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – az eredeti állapot
?>
Ház kontrasztban – az eredeti állapot
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
?>
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
1/30

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – az eredeti állapot

Ház kontrasztban – az eredeti állapot

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

„Legszebb a köztes lét” – családi ház Dél-Budán
Épületek/Lakóépület

„Legszebb a köztes lét” – családi ház Dél-Budán

2021.10.06. 07:55
MÉD

Projektinfó

Szerzők:
Hulesch Máté

Földrajzi hely:
Budaörs, Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Konkrét Stúdió

Vélemények:
4

Ház kontrasztban

URL:
Konkrét Stúdió Kft.

Tervezés éve:
2017

Építés éve:
2018-2019

Bruttó szintterület:
231,63 m2

Stáblista

Vezető tervező:

Balogh Csaba, Deigner Ágnes, Sirokai Levente, Sónicz Péter 

Építész munkatárs:

Tatár-Gönczi Orsolya

Dosszié:

MÉD:

A Konkrét Stúdió tervei alapján megvalósult családi ház átalakítás és bővítés különleges, köztes téri helyzetei a megrendelői igények és a meglévő épületrész adottságainak összehangolásából adódnak. A végeredmény azt bizonyítja, hogy megfelelő tervezői-megrendelői együttműködés esetén a gyengébb minőségű meglévő épületállomány is építészeti értékké formálható.

A családi ház sokaknak egyfajta önmegvalósítás, amibe a megrendelők mindent is szeretnének, sokszor utólag realizálva, hogy szükségtelen volt. A Konkrét Stúdió által tervezett, Dél-Budán található családi ház esetében is egy hosszú listával kereste meg az építészeket a megrendelő arról, hogy milyen otthont képzelnek el maguknak, de mindezt racionális, a valódi igényeikre szabott módon állították össze – így a végeredmény egy mindezeknek megfelelő, szerethető családi fészek lett. De mielőtt ennyire előre szaladnánk, beszélni kell az előzményekről.

Anyag és tér körforgása

A körkörös gazdaság fogalma egyre szélesebb körben merül fel, mint az ökológiai válságra adott válasz. Ez a szemléletmód az építészet terén sem számít újdonságnak: a körkörös építészet alapelve, hogy új házak építése helyett a meglévő épületállományt kell újrahasznosítani. Ez az attitűd jellemzi például a nemrég Pritzker-díjban részesített Lacaton és Vassal építészpárost, de hazai viszonylatban is lehet olyan példát találni, ahol tudatos tervezői döntés eredménye egy újrahasznosított épület. Van azonban olyan eset is, amikor csupán a megrendelők racionális igényeiből következik olyan építészeti megoldás, amely ugyan szigorúan véve nem nevezhető „körkörös épületnek", mégis erre a tendenciára hajaz azáltal, hogy a bontás helyett egy meglévő épület átalakítását választja.

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
19/30
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Egy ház megtervezése persze soha nem a „semmiből" történik: a helyszín adottságaihoz kell igazítani az épületet – még akkor is, ha a végeredmény a környezetétől élesen elkülönül (ez is egy kontextusra adott reakció). Sok szempontból mégis jóval komplexebb feladat, ha egy meglévő épület a kiindulási pont, hiszen ilyenkor annak dimenzióihoz is alkalmazkodnia kell a tervezőknek.

A szóban forgó családi ház is egy ilyen már meglévő, nem is túl régi, ám építészetileg nem túl igényes – „tervet valószínűleg soha nem látott" – épület átalakításával és bővítésével jött létre. Ez a meglévő épületrész sem tekinthető eredetinek: a régebbi felvételek alapján egy még korábbi épület bővítéseként jöhetett létre bő tíz évvel ezelőtt. Hosszas keresgélés és több helyszín bejárása után ebben a furcsa kompozícióban látta meg jövőbeli otthonát a megrendelő család, akik az újabb építésű, fő épületrész megtartása és bővítése mellett döntöttek. Ez a telek adottságaihoz mérten relatíve keskeny ház volt a kiindulópont, amihez a bővítést igazítani kellett.

Ház kontrasztban – az eredeti állapot
13/30
Ház kontrasztban – az eredeti állapot

Hogy miért választották ezt az utat? A válasz egyszerű: gazdaságosabb megoldás volt, mint egy üres telekre teljesen új házat felhúzni, vagy teljesen elbontani a meglévő épületet. Tehát nem fenntarthatósági szempontok vezérelték ezt a döntést, hanem egyszerűen a megrendelők lehetőségeihez mérten ez tűnt a legjobb megoldásnak. A végeredmény mégis egy olyan ház lett, ami részben akár a körkörös építészet keretei között is értelmezhető.

Részben, hiszen a körkörös szemléletmód az anyag újrafelhasználásán alapul, ami ezesetben az „újrahasznosított" épület szerkezetére vonatkozik. A házat lényegében szerkezetkész állapotig bontották vissza, és az így kapott vázba illesztették be a tervezők a család által igényelt funkcióknak megfelelő tereket: az alsó szinten nappali, szülői háló, fürdő, mosókonyha; az emeleten két további hálószoba és egy fürdőszoba kapott helyet. Az átalakítandó ház téri adottságai limitált mozgásteret hagytak az építészeknek, ennek ellenére sikerült a maximumot kihozni az ide kerülő helyiségekből. Ezzel szemben az új épületrész – ami tulajdonképpen egy tágas, egybenyitott konyha és étkező – ennél jóval nagyvonalúbb, hiszen itt kevesebb kötöttséghez kellett alkalmazkodni.

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
18/30
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Az anyag mellett a tereknek is van tehát egyfajta továbbélése az új kompozícióban: a régi kis melléképület az új épületrészben éled újra – noha ez csupán ennek térbeli helyzetéből következik, és csak a korábbi állapot ismeretével fedezhető fel; a feketére pácolt vörösfenyő burkolat nem emlékeztet az előzményekre, de ez nem is cél –, az átalakított épületrész eredeti struktúrája pedig az új térszerkezetre gyakorolt hatást.

A családi élet (köztes) terei

A régi és az új rész közötti kontraszt a fent felvázoltakon túl a család igényeiből, életmódjából is következik. A tervezési folyamat során, az építészekkel való szoros kommunikációnak köszönhetően vált világossá, hogy a család valódi élettere – az első elképzelésekkel ellentétben – nem a nappali, hanem a konyha-étkező: itt töltik a legtöbb időt és itt fogadják a vendégeket is. A nappali ezzel szemben ennél jóval privátabb, „bekuckózós", félrevonulásra alkalmas tér lett, ahol a viszonylag alacsony belmagasság nem nyomasztó, sőt otthonosabbá teszi a szobát. A sokak számára egyértelmű megoldásnak tűnő tágas nappali hiánya nem a lehetőségekből fakadó kényszerből, hanem a megrendelői igények helyes belátásából következik.

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
8/30
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

A belső terek egységét a fehér falak és a fa felületek kombinációja adja meg, ami a nappaliban nyilvánul meg a legszembetűnőbben. A lépcső – szintén tudatos megrendelői kérésre – itt alap funkcióján túlmutatva bútor szerepet is betölt: egyfelől átfordul egy ülőfelületté, ami a beépített kandalló mellett, mint egyfajta újragondolt kemencepadka jelenik meg. Emellett az utolsó lépcsőfok önálló tömbje – ami szintén értelmezhető bútorként – vizuális kapcsolatban áll az előszoba és a nappali közötti szintkülönbséget áthidaló lépcsőtömbökkel. A lépcsőkorlátot egy karakteres könyvespolc helyettesíti, a lépcső feletti tetőablak pedig mintegy megkoronázza a kompozíciót.

Az építészek a tervezési folyamat során több lehetőséget is megnéztek arra, hogy hogyan lehetne a legideálisabban elhelyezni az új épületrészt: a meglévő ház „mögé" vagy „mellé" kerüljön-e? A kiválasztott – az utcafronttal párhuzamosan, a régi melléképület helyén lévő – pozíció ésszerű választás, hiszen így a ház egy kis előkertre és egy tágas, de privát hátsó kertre osztja a telket. E hátsó kertet egy teraszon keresztül, az étkezőből lehet megközelíteni, nagyméretű, üveg tolóajtón át. Az étkezőtér központi szerepére e (jó idő esetén) állandóan nyitva levő tolóajtó helyzetéből is következtethetünk – kint és bent határa itt elmosódik; az étkező átmeneti teret képez a befelé forduló, privát zónák és a kert között. Ezzel szemben az utcafront felé a konyhának mindössze egy széles, de alacsony ablaka van, ami elegendő természetes fényt biztosít, de a külvilág számára nem enged betekintést a családi fészekbe.

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
2/30
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

A fentiekben leírt telepítési módból adódóan a nappalit és a konyha-étkező terét – és egyben a két épületrészt – egy kis közlekedő köti össze. Ide nyílik a bejárati ajtó, tehát ez a kis tér tulajdonképpen az előszoba, ami családi házak esetében többnyire pusztán funkcionális szerepet tölt be, nincs kiemelten fontos szerepe.  Jelen esetben azonban ez a köztes tér talán az épület legizgalmasabb részlete. Az enyhe szögben találkozó két épülettömeg, a szintkülönbség a két térrész között, az ezt áthidaló, kőtömb-hatású lépcsőfokok, és nem utolsó sorban a nyílászáróknak köszönhetően hosszanti és keresztirányban is létrejövő fény-tengelyek összessége egyedülálló térélményt nyújt – olyat, ami nem jöhetett volna létre, ha teljesen újépítésű épületről lenne szó.

Összegzés

Ház kontrasztban – így hivatkozik a projektre a Konkrét Stúdió csapata, meglehetősen találóan, hiszen a két épületrész kompozíciója számos izgalmas kontraszthelyzetet eredményez: a már említetteken túl kiemelendő az átalakított épületrész hófehérre vakolt, vertikális irányultságú, hagyományos beépítési módot követő tömege és az új szárny fekete fa burkolatú, lapostetős, visszahúzódó tömege közötti ellentét. A ház azonban mégsem ezek miatt lesz .

Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint
6/30
Ház kontrasztban – Konkrét Stúdió – fotó: Jaksa Bálint

Márpedig rövid személyes látogatásom tapasztalatai alapján úgy tűnik, hogy ez a ház működik: a megrendelők szeretnek benne élni, belakták tereit. Mindez nem nagyszabású, látványos, magas esztétikai élményre törekvő építészeti megoldásoknak köszönhető, hanem annak, hogy a tervezők meghallgatták és megértették a megrendelők igényeit. Az, hogy a végeredmény számtalan izgalmas, jól átgondolt részletet hordoz magában, melyek összessége még szép is, csak a hab a tortán.

Hulesch Máté

*A cikk címe a Kispál és a Borz együttes Fogás volt temérdek című számának egy sora

Vélemények (4)
kávé
2021.10.06.
11:42

Gyönyörű, de nem értem, miért szükséges mindenáron, minden szituációban a minimalista letisztultságra törekedni. A retró bútorok és a csupasz falak kontrasztján látszik, miként ütközik a megrendelő lelki igénye a szakma önimádatával.

Pákozdi
2021.10.06.
18:10

@kávé: Találó.

bolha
2021.10.06.
20:16

@kávé: Ugyan találó, de nagyon bízom benne, hogy az építész kollégák nem erőszakkal vették rá a megbízót egy ilyen ház megépítésére :) És igen, sokan vágynak letisztult formákra, minimalista épületekre, melyeket kényelmes, színes, barátságos bútorokkal rendeznek be.

kávé
2021.10.07.
18:42

@bolha: Néha úgy érzem, hogy az építész saját vágyait vetíti ki a megbízójára. És mivel meggyőző a fellépése, a megbízó el is fogadja, mintha azok a saját vágyai volnának. Egy kicsit meghosszabbítva ezt a godolatot eljutunk az Inception / Eredet (2010) című filmig. A rendező felismerése az építészekről valószínűleg a legtalálóbb.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.