Közélet, hírek

100 éve született Alexander Bodon építész

2006.09.07. 10:11



Bodon Sándor 1906. szeptember 6-án született Bécsben, de tanulmányait már Budapesten, az Iparművészeti Főiskolán végezte.

Bodon Sándor 1906. szeptember 6-án született Bécsben, de tanulmányait már Budapesten, az Iparművészeti Főiskolán végezte. Olyan mesterek voltak tanárai, mint Kaesz Gyula, Györgyi Dénes, Weichinger Károly vagy Kozma Lajos. Már egészen fiatalon, 1926-ban Hollandiába ment tanulmányútra, ahol rögtön az avantgárd művészet egyik legfontosabb csoportjával, a De Stijl című folyóirat körül tevékenykedő konstruktivista festőkkel, építészekkel ismerkedett meg. Fél évet Jan Wils építész irodájában töltött, közben szoros barátságot kötött a De Stijl fontos alkotójával, Cor van Eesterennel, kapcsolatba került Theo van Doesburggal, Gerrit Thomas Rietvelddel és a szintén magyar származású Huszár Vilmossal. A következő évben visszatért Budapestre, befejezte a főiskolát, majd dolgozni kezdett Francsek Imre építészműhelyében, később Dénes Gyulának a hivatalos neobarokk stílust követő tervezőirodájában.
 
Hollandiában szerzett tapasztalatai, az új modern szemlélethez közelítő szakmai irányultsága miatt azonban ez a konzervatív környezet számára túl merev, ambícióit erősen korlátozó volt. A meglehetősen kevés munkalehetőség ellenére visszatért Hollandiába – immár végleg. Buys en Zürsen irodájában kezdett, majd 1931-től már Amszterdamban dolgozott; ekkor készítette első önálló alkotását, a Schröder és Dupont könyvesbolt portálját és belsőépítészeti kialakítását. A mű több tekintetben még a magyarországi korai modern törekvések sajátosságait viseli magán: a Bauhaus építészetének általánosságain túl egyes részletek Kozma Lajos és Kaesz Gyula terveire emlékeztetnek. Bodon ekkoriban tervezi egyetlen megvalósult hazai alkotását, Vély Miklós vegyész budai lakásának – azóta elpusztult – enteriőrjét.

Ekkoriban meghívták a De 8 Opbouw nevű, Jacobus Johannes Pieter Oud által vezetett építészcsoportba; majd felvették a Merckelbach és Karsten tervezőirodába. Később tanárként is tevékenykedik, a Bauhausban is dolgozó Paul Citroen magániskolájának tanárává nevezik ki – ezt később ő vezeti Nietvwe Kunstscool néven.

Saját tervezőirodáját 1946-ban alapította meg Amszterdamban. Ennek keretében tervezte az Amszterdam-Fizean-i lakótelepet (1950), az amszterdami Conficius-téren álló lakóházat (1958), valamint néhány családi- és társasházat vidéken (Lunteren, 1948; Hilversum, 1954; Bevervijk, 1958). Bodon egyik legnagyobb szabású vállalkozása, a Rijwelt Automobil Industrie kiállítási és kongresszusi épületcsoportja tíz év alatt készült el (1951-1961), de a ´60-as években további, szintén Bodon által tervezett épületekkel bővült.

 

Bodon életművének legjobbjai közé a gmuideni kohó-és acélgyár szakiskolája (1966) és a Dollywood amszterdami reklámfilmstúdiója (1966). Ez utóbbi Bodon többi épületétől eltérően aprólékosabb, a részleteket szabadabban társító, a hajlékonyabb formáknak is fontos szerepet adó kompozíció. Szintén ebbe a sorba illeszkedik a rotterdami Museum Boijmans van Beuningen, mely nemcsak a tervező életművében, de az építészet történetében is fontos szerepet viselő alkotás. Az Estel NV 1974-76-ban épült nijmegeni székháza egyik utolsó alkotása – az épület acél-üveg-szerkezete a korszak technikai csúcsteljesítményei közé tartozott.  
Alexander Bodon, a modern építészet világszerte ismert mestereként 1993. január 22-én hunyt el Amszterdamban.

szöveg és képek: Haba Péter