"Leginkább azt szoktam keresni, hogy miként tud egy koncepció funkcionálisan és formaiságában is tartós maradni úgy, hogy mindeközben leköveti a kortárs társadalmi kérdéseket, design irányzatokat is." Az Építészfórum 10+1 sorozatában a hazai építészeti szféra legelismertebb és legizgalmasabb szereplőit kérdezzük ki. Ezen a héten Simonfalvi Bencével, a POSITION Collective alapítójával és tervezőjével készítettünk interjút.
Simonfalvi Bence 2009-ben diplomázott a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Építészeti Intézetén, Árkay-diplomadíjas belsőépítész, designer. Szakmai karrierjét Fónagy Dóra stúdiójában kezdte. 2010-ben egyetemi barátaival megalapított a POSITION Collective-et. A csapat kortárs design, építészeti, divat, gasztronómiai témájú POS1T1ON design blog szerkesztésével indult. Design tematikus partyk keretében mutatták be első konceptuális bútorkollekciójuk, ez hozta el a csapat számára az első magyar és nemzetközi sajtómegjelenéseket. Simonfalvi Bence és Kertész Attila irányításával mára a cég fő profilja a belsőépítészeti tervezés, illetve a saját márkás világítótestek tervezése és forgalmazása. Legfőbb munkái a vendéglátás területén a My Green Cup kávézó, a FRAME gasztronómiai publikációjában megjelent ZONA étterem, a MOZATA Étterem, a TG Suites, és az ausztriai Mountains Hotel belsőépítészeti tervezése. Lakó enteriőrök közül az Elledecor Italia által is bemutatott Villa Rezeda, a Dezeenen publikált AIRB´N´P Home, a Buda Hill apartment, valamint a Zsuffa és Kalmár Építész Műterem által tervezett Pálvölgyi villa belsőépítészeti tervei fűződnek a nevéhez. Több alkalommal dolgozott a kecskeméti Mercedes Benz gyár belsőépítészeti projektjein, és ő jegyzi a 2021-ben megnyílt, Andrássy úton található Q Contemporary belsőépítészeti rekonstrukcióját is. A POSITION Collective termékeit a nyugat-európai, közel-keleti és ausztrál piac B2B szektorában értékesítik elsősorban. Az építész 2021-ben Bunyik Emesével közösen megalapította a kompakt vidéki házakra fókuszáló Offlandet.
Ha az építészetet három szóban kellene bemutatni, mi lenne az a három szó?
Identitás, kontraszt, illeszkedés.
Mi számodra a legkülönlegesebb, legfontosabb épület vagy hely?
Az utóbbi időszakban két helyszín van, ami rendszeresen visszatér az életembe. Az egyik Nógrád megye. Édesanyám Szécsénykéről származik, ami egy pár száz fős falu dél Nógrádban. Gyakran jártunk oda gyerekkoromban, illetve mostanában is havonta sodor arra az élet. A másik hely Porto, Portugália. Idestova negyedszerre voltam ott. Ritkán érzem azt egy hellyel kapcsolatban, hogy tudnék ott élni, de ez a város ilyen. Porto Álvaro Siza Vieira szülővárosa is egyben, aki nálam a top 10 építészek között van.
Hogyan vélekedsz a régi és az új viszonyáról?
Mindennek megvan az előképe, inspirációja, időbeli kapcsolódása akár designról, akár építészetről, akár művészetekről van szó. Minél többet tudunk láttatni ebből a kontinuitásból, annál önazonosabbá tud válni a terv. Talán a fordítottja is igaz: megtagadva egy tervezési környezetet, egy hely történetét, idegenné és kontextusvesztetté válik a tervezés, és annak eredménye is. Ugyanakkor nem tartom elvetendőnek a múlt újraértelmezését, ha az ítéletmentesen és hozzáadott értékkel viszonyul a régihez.
Melyik munkádra vagy a legbüszkébb?
A lehetőségekhez mérten mindig igyekszünk kihozni egy projektből a maximumot. Mindegyikre más miatt vagyok büszke. Például az AIRB´N´P Home projektünk nagy sikert aratott a nemzetközi design sajtóban, mert megmutatta, hogy 30 m2-en is lehet tervezni izgalmas térszervezési és asztalos megoldásokat.
Mit jelent számodra a siker? Mitől érzed magad sikeresnek?
Mindig is a tervezés konceptuális része érdekelt igazán, függetlenül attól, hogy tárgy- vagy tértervezésről legyen szó. Leginkább azt szoktam keresni, hogy miként tud egy koncepció funkcionálisan és formaiságában is tartós maradni úgy, hogy mindeközben leköveti a kortárs társadalmi kérdéseket, design irányzatokat is. A fentiekből minél több tud megvalósulni egy projektben, annál sikeresebbnek érzem. Nagyon fontos nekem a tervezés emberi vonatkozása, ha termékeinket viszont látom belsőterekben, vagy mosolyogva futok össze korábbi ügyfelekkel, akkor azt érzem, hogy elértem a célom.
Milyen aktualitás, kérdéskör vagy téma foglalkoztat jelenleg az építészetben?
A világ épphogy túltette magát a Covid-járvány okozta sokkon, jött egy háború, aminek a közép- és hosszú távú hatásait megjósolni sem tudjuk ebben a pillanatban. Azok közé tartozom, akiket szorongással reagálnak a bizonytalanságra. Az ember előre néz, alkalmazkodik és alakítja a látásmódját. Az elmúlt két év emiatt egy csöndesebb időszak volt számomra. Kerestem miként tudok tervezőként hasznos, hasznosabb lenni a környezetemnek mind a jelenlegi szakmában, mind tágabb értelemben emberként. Bunyik Emese barátommal és tervezőtársammal Covid projektként kezdtünk körvonalazni szemléletében, technológiájában és működési modelljében is egy fenntarthatóbb építészeti programot. Én ugyan építészetet tanultam, de soha nem terveztem házakat. Belsőépítészetben, terméktervezésben, értékesítésben, illetve lifestyle brand építésben van tapasztalatom. Az Offland névre keresztelt márka alatt eddig három épületet, koncepciót terveztünk, amelyek jelenleg kivitelezés alatt állnak. Ezek az épületek előtanulmányai annak a készház brandnek, amelyben válaszokat, alternatívákat keresünk a megváltozott világhelyzetre.
Milyen terveid és céljaid vannak a jövőre nézve?
A POSITION Conceptben – az egyik legkedvesebb korábbi projektünk, – a Villa Rezeda bővítését tervezem. A projekt korábbi belsőépítészeti koncepciójának megtartásával a teljes három szintre bővítjük a lakótereket. Különösen izgalmas, hogy az UNESCO-védett városképi területen részt veszek az épület külső megjelenésének alakításában is.
A POSITION Collective-ben év elején fejeztük be a legújabb, Cel üvegműves lámpakollekciónk fejlesztését, amelyet egysejtű kovamoszatok ihlettek. Ez a projekt a Magyar Divat és Design Ügynökség, Design Lab programjának keretében valósult meg. Jelenleg a termékcsalád piaci bevezetésén dolgozunk.
A korábban említett szemléletváltás a tárgytervezés területén is foglalkoztat. A jelenlegi tervezési szemléletünk egyik fő pillére és termékeink gyártása is a hazai kézműves ipari technológiákra épül. Főleg a fiatalabb, vásárlóképes, designkedvelő generációk megjelenésével a fogyasztói trendek is egyre inkább abba az irányba fejlődnek, hogy olyan tárgyakat vásárolnak, amelyeket egy életen keresztül megtartanak. Így felértékelődik a design és kézműves iparművészet fúziója, ami nagyon érdekes, profilunkba vágó lehetőségeket rejt magában.
Mit üzennél a megbízóknak, kivitelezőknek vagy építészeknek?
Amíg az elsődleges szempont a projekt minősége, addig minden fél boldogan gondolhat majd vissza a közös munkára.
Egy könyv, film, zene, amit mindenkinek ajánlanál?
Külföldi építészek, építészirodák közül kivel dolgoznál szívesen?
Tadao Ando volt az első építész, akire felfigyeltem még jóval azelőtt, hogy egyáltalán gondoltam volna arra, hogy tervező leszek. Mai napig nagy hatással van rám a gondolkodása. Rick Owens leginkább a nevével fémjelzett divatmárkáról ismert. Nem építész, viszont számos alkalmazott művészeti területen alkot. Szeretem, ha valaki ösztönösen, holisztikusan alakítja a tárgyakat, tereket, választ művészetet maga köré.
Kivel készítenél interjút a sorozat keretében?
Kis Péterrel.
Szerk.: Sütöri Laura