Közélet, hírek

2013 januárjától kerül bevezetésre az ÉTDR

2012.09.19. 09:05

A jövő év elejétől elektronikus formában lehet az építési ügyeket intézni, és több engedély egyszerűbben beszerezhető.

A jövő év elejétől elektronikus formában lehet az építési ügyeket intézni, és több engedély egyszerűbben beszerezhető.

2013 januárjától egyszerűsödik az építési engedélyezés rendszere - mondta az építésügyi e-ügyintézés részleteiről és fejlesztéséről tartott belügyminisztériumi szakmai tájékoztatón hétfőn Magyar Mária, a tárca építésügyi főosztályvezetője.

Több engedélyt, például a bontási és építési, vagy a fennmaradási és továbbépítési, illetve a fennmaradási és használatbavételi engedélyt egyszerre is lehet majd kérni - tette hozzá.

A főosztályvezető hangsúlyozta: az építési engedélyeztetési eljárást ugyan nem lehet tovább rövidíteni, de ez az új konstrukcióval, vagyis a kérelem megfelelő előkészítésével gyorsítható. Az építészeti-műszaki dokumentációt mindig elektronikusan kell benyújtani, még a kérelem beadása előtt. A kérelmeket ugyan nem kötelező elektronikusan benyújtani, de az ügyintézés mindig elektronikus úton történik.

Magyar Mária az új eljárási rend részleteiről elmondta, hogy az az eddigi kettő helyett négy szakaszból áll majd. Az engedélyezési és jogorvoslati szakaszt megelőzi az új előszakasz és a szolgáltatási szakasz.

Az "előszakasz" önkéntesen választható, ekkor az építtető a szükséges dokumentumokat úgynevezett "elektronikus kiskosárban" gyűjtheti. Az elektronikus felületet építésügyi hatósági szolgáltatáshoz, így előzetes szakhatósági véleménykérésre is lehet majd használni. Itt kérdések tehetők fel, így például hatósági szakmai álláspontot is lehet kérni. Ennek használata díjköteles, de nem kötelező.

Lehetőség van előzetes vizsgálat kérésére is. Így például megtudható, hogy a kérelmező elegendő dokumentációt nyújtott-e be, illetve mennyi illetéket kell majd fizetnie.

Az elektronikus ügyintézés igénybevétele kötelező, és az ingyenes - függetlenül attól, hogy kérelmet milyen formában nyújtják be. Hiánypótlást öt napon belül kérhet a hatóság, erre 15 napja van az építtetőnek.

Az utolsó szükséges dokumentáció benyújtását követő 15 napon belül megszületik az elsőfokú döntés.

A kérelemről hozott döntés is elektronikus úton jelenik meg, és hitelesnek számít. Az építtető a döntést kinyomtathatja, de hiteles másolatot is kérhet róla.

A végleges szabályokról vélhetően október elején dönt a kormány, így október második felében részletes oktatás indul a szakma szereplőinek - tette hozzá Magyar Mária.

forrás: MTI

Háttéranyag

E-közigazgatás az építésügyi hatósági engedélyezésben

Az építésügyi igazgatásban dolgozók és az engedélyeztetésben résztvevő tervezők hamarosan egy új mozaikszóval ismerkedhetnek meg. Az ÉTDR – Építésügyi hatósági engedélyezési eljárást Támogató elektronikus Dokumentációs Rendszer – lesz az e-közigazgatás azon új szolgáltatása, mely az építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokban lehetővé teszi az elektronikus kérelem- és tervbeadást, valamint az elektronikus ügykezelést.

A fejlesztési projekt háttere

Az ÉTDR az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program (EKOP) keretében, az Európai Regionális Fejlesztési Alap finanszírozásával valósul meg. A projekt gazdája a Belügyminisztérium, szakmai irányítása a dr. Szaló Péter vezette Területrendezési és Építésügyi Helyettes Államtitkársághoz tartozik. Teljes költségvetése 1,1 milliárd forint. A projekt több alprojekt összehangolt munkáját igényli.

A rendszerfejlesztés bemutatása

Az ÉTDR az Interneten elérhető központi szolgáltatásként az engedélyezési tervdokumentáció elektronikus kezelését támogatja. A kérelmezők ügyfélkapus azonosítással egy egységes építésügyi hatósági felületen nyújthatják be engedélyeik vagy igazolásaik iránti kérelmüket, s az ehhez szükséges mellékleteket elektronikusan csatolhatják.

A rendszer lehetőséget a jogutódlási, a határidő-hosszabbítási és jogorvoslati eljárások kezdeményezésére is. Az új eljárási rend azon kérelmezőknek is könnyebbséget hoz, akik nem kívánnak élni az e-ügyintézés kényelmével, mivel a hatóságinál rugalmasabb ügyfélfogadást biztosít.

A mellékletek központi kezelése lehetővé teszi azt is, hogy a szakhatóságok, a közreműködő szervezetek, illetve az ügyfelek is az ÉTDR szolgáltatásait használva tekinthessék meg a terveket. A szakhatóságok a rendszer keretében ellenőrizhetik ezeket, majd az állásfoglalásokat szintén feltölthetik ide. A feltöltött dokumentációt is elektronikus keltezéssel, aláírással és pecséttel látják el. Ha az ügyben másodfokú döntés szükséges, a másodfokú hatóság ugyancsak az ÉTDR rendszeren keresztül tekintheti meg a műszaki dokumentációt.

Az engedélyezési eljárások folyamata gyorsabbá és átláthatóbbá válik. Pontosabban megfogalmazott kérelmek és alaposabban kidolgozott, átláthatóbb dokumentációk születhetnek, így csökkenhet a hiánypótlások száma is. A jelenlegi adminisztratív terhek csökkentésével a hatósági oldalon több energia marad a szakmai előkészítésre, a megalapozottabb döntésekre, ezzel a vitás helyzetek sok esetben válnak elkerülhetővé.

Nem elhanyagolható szempont a környezeti terhelés mérséklése: jelentős mértékben csökken a tervezőirodák és a hatóságok papírfelhasználása és így a továbbításhoz és a tároláshoz szükséges energia is.