Kósa Lajos, a megyei jogú városok fejlesztéséért felelős tárca nélküli miniszter elmondta, hogy a Zalaegerszegen és térségében megvalósuló, 240 milliárd forint összegű fejlesztések legnagyobb része az M76-os gyorsforgalmi út Zalaegerszeg és az M7-es autópálya közötti megépítését, valamint a Zalaegerszeg és Vasvár közötti út létrehozását jelenti, ez utóbbival csatlakozva az osztrák autópálya-hálózathoz is.
A miniszterelnök és a megyei jogú városok között 2015 és 2017 között létrejött megállapodások esetében felmerültek újabb tervek, kiegészítések, amelyeket minden egyes várossal megtárgyalnak. Zalaegerszeg esetében a Mindszenty József nevét viselő zarándokközpont és kapcsolódó beruházásainak megépítését célzó programot, valamint az intermodális közlekedési csomópont - közös vasúti és buszpályaudvar - tervét érinti leginkább az átdolgozás.
Zalaegerszeg is részese annak az országos programnak, amelynek révén minden megyei jogú város megközelíthetővé válik gyorsforgalmi úton, illetve a határ menti megyék esetében megvalósul a szomszédos ország autópálya-hálózatával való összeköttetés. Ezt szolgálja az M76-os gyorsforgalmi út három szakaszra tagolt építése, amelyből az első már megkezdődött Zalaegerszegtől az M7-es irányába, a Vasvár felé vezető részen pedig a területek biztosítása és a tervezés zajlik most.
Az iparfejlesztési beruházások körében említette Kósa Lajos a zalaegerszegi logisztikai központ és konténerterminál megépítését, amelyet egybekapcsolnak a város északi ipari parkjához vezető iparvágány építésével. Ezeket a már készülő járműipari tesztpálya, illetve a zalai megyeszékhelyen jelentős fuvarozói jelenlét is indokolja.
A korábban mintegy 15 milliárd forintból tervezett intermodális csomópont helyett a belváros tehermentesítését szolgáló közlekedési fejlesztésekre készülnek tervek. Előrehaladott fázisban van ugyanakkor a városi uszoda új medencével való bővítése, valamint az alsóerdei rekreációs központ létrehozása.
A politikus a Mindszenty központot igazi zalaegerszegi specialitásnak nevezte, hiszen amellett, hogy a városban hosszú ideig szolgáló későbbi bíboros emlékének múzeumot szentelnek, a projektnek átfogó belvárosi rehabilitációs elemei is vannak, továbbá ez a vallási turizmust szolgáló zarándokközpont építését is jelenti. Az eredeti elképzelésekhez képest valószínűleg többe fog kerülni a beruházás, de ezt a kormány támogatni tudja.
Hasonlóképpen beszélt a Hevesi Sándor Színház épületének felújításáról mint támogatható új elképzelésről, hiszen a kormányzati szándék szerint valamennyi vidéki színházat felújítanák. A zalaegerszegi rekonstrukciós tervek 150-200 millió forintra becsült költségeiről kormány-előterjesztés készül.
Vigh László országgyűlési képviselő és képviselőjelölt ezt azzal egészítette ki, hogy a 35 éve színházként funkcionáló épület teljes felújítására szükség van. Az évente 70 ezer nézőt fogadó teátrum korszerűsítése a jelenlegi számítások szerint másfél-két milliárd forintból valósítható meg.
A 42 milliárd forintos költséggel megvalósuló, önvezető és elektromos járművek próbájára alkalmas tesztpályához - Európában egyedülálló módon - csatlakozik majd a tesztútként is működő M76-os. Az úttestbe integrált napelemek biztosítják majd az elektronikus táblák és a lámpák energiaigényét, vezeték nélkül tölthetik az ott elhaladó elektromos autókat, de a tesztút 260 kilométeres sebességű haladásra is alkalmas lesz.
Balaicz Zoltán polgármester arról beszélt, hogy a város történetében még soha nem volt példa hasonló mértékű fejlesztésre. Az új elemek közé tartozik a színház felújításán kívül egy új, mintegy 700 millió forintból megvalósítható mentőállomás építése, kerékpárutak felújítása, a belső tehermentesítő út folytatása, de további épületkorszerűsítéseket is terveznek.
Forrás: MTI