Helyek/Infrastruktúra

A BORD Stúdió megvételben részesült terve a debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ pályázatára

2013.08.26. 11:58

A BORD Építész Stúdió újszerű “intermodális park” elképzelése megvételt nyert a debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ épületére kiírt építészeti tervpályázaton. Az “intermodális park” víziója valójában a városi park és a közlekedési csomópont áthatásának eredményeképp született élhető, egyedi, színes világ.

Tervezési helyszín, tervezési feladat

Debrecen város képét meghatározzák a tradicionális épületek, széles utcák, parkok; a város egyik központi épülete a Nagytemplom. A Piac utca kávézóival, éttermeivel, szórakozóhelyeivel a városi élet színtere, a Nagytemplomnál kezdődik, majd déli irányban átszelve a várost a vasútállomás felé tart. A tervezési feladat egy olyan közlekedési csomópont kialakítása a jelenlegi vasútállomás helyén, mely befogadja a helyi és a távolsági közlekedés eszközeit és illeszkedik a már kialakult jellegzetes mezővárosi szövethez.

Városszerkezeti elemzés a funkció szemszögéből

A tervezési helyszín egy alapvető városrendezési problémát vet fel, mely szerint ma az elegáns Piac utca lényegében a hat sávos, rá merőlegesen futó 4-es főúttal zárul. Bár az intermodális központ a nagyvilágban legtöbbször sínek, főútvonalak metszetében elhelyezett, alapvetően funkcionális létesítmény, ez esetben célszerű lenne a létesülő intermodális központot bekapcsolni a lüktető városi szövetbe. A 4-es főút lesüllyesztésével az új épület eddig hiányzó végpontját képezhetné a Piac utcának, valamint egy új lehetőség, új célpont, egy élhető találkozási hely lehetne a városban, mely gyalogosan is bármikor megközelíthető.

A tény, mely szerint az intermodális központ, mint épület méreteit tekintve konkurálna a Debrecen városképét meghatározó, tradicionális épületek tömegeivel, komoly, megoldandó feladat.

Építészeti szándék, a BORD Stúdió koncepciója

A tervezendő, funkcionális követelmények szerint alakított térrendszer tehát, annak szükséges méretei miatt nem jelenhet meg szoborszerű épületként. Elképzelésünk szerint az épület itt valójában egy városi parkba integrált közlekedési csomópont. Koncepciónk szerint a Piac utca végén, a lesüllyesztett 4-es főút felett létesülő új városi park játszótérrel, büfékkel, éttermek teraszaival és számos egyéb lehetőséggel várja majd a város lakóit. Ez a nyüzsgő zöld világ egy helyen áthatja az új épületet, s így szinte észrevétlen válik majd annak részesévé.

A tervezett park és az új épület metszetében született nagyméretű, felfelé táguló, kétszintes, nyílt tér a park és az épület közös gyújtópontja, funkcionális és közlekedési szempontból is. A kereskedelem és szolgáltatás funkciói mind ide kapcsolódnak és minden közlekedési eszközhöz vezető gyalogos forgalom áthalad a téren. A tér tehát nemcsak az utasok számára biztosít kellemes kikapcsolódást érkezés után, indulás előtt, hanem a park szerves részeként kiváló pihenési lehetőséget nyújt az ott sétálók számára is.

A teret körülölelő falak felfelé lépcsőző formák, melyek bárki számára megmászhatók, bejárhatók. Alapegységei 120x120cm alapterületű, 33cm magasságú, szabályos rendben, pixelszerűen egymás mellé és fölé helyezett elemek, „téglák”. A „téglák” helyenként az éttermekhez kapcsolódó teraszokat építik, esetleg padokként jelennek meg és köztük néha park zöldje fedezhető fel. Ahol szükséges, a „téglák” hiánya világítja meg a belső tereket, közlekedőket. Fellépcsőzve a tér különleges falán, az épület tetején a Freestyle extrém világa idézi ismét a városi parkhoz illő, aktív környezetet. A rámpákkal, lejtőkkel kialakított nagy lapos tetőt végre birtokba vehetik a BMX, a mountain bike vagy gördeszka, görkorcsolya szerelmesei.

A közlekedési csomópont és a hozzá tartozó funkciók tehát egyetlen nagy tető alá kerültek. Tisztán szervezett funkcionális kapcsolatokra és költséghatékony kialakításra törekedve minden tömegközlekedési eszköz a terepszinten található. A helyi közlekedési eszközök között szintben biztosított az átszállás. A vasút és a távolsági busz peronjai az emeleti szintről közelíthetők meg. A pinceszinten, az épület alatt személygépkocsi parkoló található.

Pályázatunkban a tervezett közlekedési csomópont a város szerves része. Koncentrálja a tömegközlekedést, de a megszokottól eltérően nem rideg, ipari környezetben, hanem egy városi parkhoz kapcsolódva teremt új közteret. Az új létesítmény tömegében, megjelenésében nem szárnyalja túl Debrecen jelképszerű, történelmi épületeit, de határozott vonalvezetésével karakteresen zárja a Nagytemplom - Piac utca tengelyt.

Köszönjük a Tisztelt Bíráló Bizottság elismerését és reméljük, hogy pályázatunkkal hozzájárulhatunk a város jövőbeli fejlődéséhez.

BORD Építész Stúdió