Emberek/Interjú

„A járvány rákényszerítette a cégeket a kreatív gondolkodásra, amely innovációhoz vezetett.” – interjú Amy Senew-val, a Graphisoft globális értékesítési alelnökével

2021.12.17. 15:42

Novemberben ismét Budapestre látogatott Amy Senew, a Graphisoft globális értékesítési alelnöke. A 2021-es év különleges periódus volt a cég életében, kihívást jelentett válaszokat adni a pandémia alakította helyzetre. Többek között erről, a Graphisoft nemzetközi terveiről és személyes budapesti élményeiről is beszélgettünk vele.

Építészfórum: Először is, tudna mondani pár szót magáról, hogy megismerjék olvasóink?

Amy Senew: Amy Senew vagyok, a Graphisoft globális értékesítési alelnöke. Az Egyesült Államokban élek. 30 éves tapasztalattal rendelkezem vállalati szoftverek és különböző IT szolgáltatások értékesítésének terén. Elsőként az Oracle-nél dolgoztam, majd a SAP-nál – mindkettő nemzetközi szoftvergyártó vállalat. Ezekkel a munkákkal a világ minden tájára eljutottam. Később főleg olyan kisméretű vállalatokkal foglalkoztam, amelyeket magántőke támogatott, és segítettem őket további egyesülésekben, felvásárlásokban, illetve a tőkebefektetők sikeres kilépésében.

ÉF: A Graphisofthoz hogy került végül, és mi vonzotta az ottani munkában? 

AS: A Graphisofthoz a vezetői kiválasztással foglalkozó Egon Zehnderen keresztül kerültem. Idén áprilisban csatlakoztam a céghez. Főleg a vállalat valóban nemzetközi relevanciája és a jelenlegi CEO által kezdeményezett átalakulások keltették fel az érdeklődésemet. Jó lehetőségnek tartottam ehhez a vezetői csapathoz csatlakozni és hasznosítani korábbi tapasztalataimat, ezzel is segítve a céget a következő 5 év átalakulásában és fejlődésében.

ÉF: Van valamilyen kötődése az építészethez?

AS: Korábban dolgoztam földrajzi információs rendszereket fejlesztő cégekkel, valamint egy korábbi munkám során stratégiai partnerünk volt az Autodesk, de ezen kívül nincs kötődésem az építészethez.

ÉF: Pontosan mit takar a pozíciója, mik a fő feladatai a mindennapi munka során?

AS: Mint nemzetközi értékesítési alelnök, a Graphisoft bevételeit felügyelem – új felhasználók szerzése partnereken keresztül (forgalmazók, viszonteladók, ügynökök), közvetlen eladások (a cégen belül és kívül), az új, terjeszkedési és megújító eladásokat is beleértve. Emellett nemzetközi partnerprogramunknak is vezetője vagyok, amely több mint 160 partnercéggel működik együtt, továbbá a Graphisoft úgynevezett ’Go-to-market’ stratégiája is az én felügyeletem alá tartozik.

ÉF: Melyek azok a régiók, melyeken belül az Archicad piacvezető tervezési programnak számít?

AS: Piacvezetők vagyunk Ausztriában, Csehországban, Finnországban, Németországban, Magyarországon, Japánban, Új-Zélandon, Norvégiában, Lengyelországban, Portugáliában, Romániában és Svájcban. Ausztráliában, Kanadában, a Dél-afrikai Köztársaságban, az Amerikai Egyesült Államokban és sok más európai és ázsiai országban pedig a második lenagyobb szereplők vagyunk a piacon.

ÉF: Középtávon milyen értékesítési dinamikára számít a Graphisoft termékeivel kapcsolatban a nemzetközi piacokon?

AS: A Graphisoft több, mint 10 százalékos növekedéssel zárta a 2021-es évet. Elképzeléseink szerint a vállalat növekedése folytatódni fog, részben a folyamatos szerves növekedés, részben akvizíciós tevékenység formájában.

ÉF: Mik az értékesítési stratégia központi céljai, vannak-e olyan piacok vagy régiók, amelyekre kitüntetett figyelmet fordítanak?

AS: A DDS-CAD, ami egy Nemetschek-cég, hivatalosan január elsejétől kerül a Graphisofthoz, úgyhogy értelemszerűen az új vállalat integrációjával nagyon sokat foglalkozunk. Minden regionális piac esetében folyamatosan értékeljük az eladásainkat és a partnereinkkel való együttműködést, latba véve a belső és külső tényezőket is. Az állandó értékelés segítségével képesek vagyunk eldönteni, hogy mikor van szükség változtatásra. A világ számos területén vezetnek be BIM-szabványokat a közeljövőben, illetve sok területen a járvány után robbanásszerű piaci növekedés várható. Ezek azok a régiók, amelyekre különösen odafigyelünk.

ÉF: Az Amerikai Egyesült Államokban milyen tervei vannak a cégnek?

AS: Az észak-amerikai Graphisoft közvetlen eladások és viszonteladók útján szervezi az eladásokat az USA-ban, Kanadában és a karibi régióban. Az ottani csapatunknak hála a cég az elmúlt évben nagy mértékben növekedett. A világ ezen régiójában is alapvetően az a célunk, hogy minél jobb megoldásokat nyújtsunk az építészeti és dizájn vállalatok mindennapi problémáira. Azáltal, hogy először megpróbáljuk feltérképezni belső működésüket, könnyebben tudjuk növelni hatékonyságukat. Annak demonstrálása, hogy eszközeink olyan befektetések, melyek egyértelműen megtérülnek, vonzóvá teszi az általunk kínált megoldásokat.

ÉF: Mivel és milyen módon tűnik ki a Graphisoft versenytársai közül?

AS: Kiemelten fókuszálunk felhasználóinkra és partnereinkre. A technológiai vívmányok egyre inkább egy sikeres cég vezetésének alapvető eszközeivé válnak. Mivel az Archicad segíti a cégek tervezési döntéseit, pályázati és szakmai elismerésekhez vezet, valamint növeli a piaci versenyképességet, a programhoz fűzött előzetes elvárások beigazolódnak. A felhőben tárolt adatok, a folyamatos kapcsolatban dolgozó tervezőcsapatok, a kollaboráció, az információ megosztása, és egyazon modell szinkron idejű alakítása bevett gyakorlattá válik, így azok a cégek, amelyek előnyükre fordítják ezeket a technológiákat, át fogják formálni az iparágat.

A járvány rákényszerítette a cégeket a kreatív gondolkodásra – hogy lehet minél kevesebbel minél többet elérni? Innovációhoz vezetett. A Graphisoft olyan valós fejlesztésekkel válaszolt, amelyek segítették a kollaborációt és a csapatmunkát a mostoha körülmények közepette. Felhasználóink azt tapasztalták, hogy az ő érdekeiket szolgáljuk, és nincs okuk kételkedni, hogy ez a jövőben ne így folytatódna.

ÉF: Hogyan tud a Graphisoft hozzájárulni az egyetemi oktatás fejlődéséhez?

AS: Elsődlegesen az együttműködést segítő, szolgáltatásként működő BIMcloud szoftveren  keresztül. Ez egy könnyen és ingyenesen használható, felhő alapú szoftver, amely lehetővé teszi, hogy a diákok egymással és a tanárokkal is együttműködhessenek, és amely kiváló megoldás járványhelyzet és távmunka esetén.

Emellett fontos a diákok aktív bevonása is – egyetemi diákközösségek, gamifikáció, értékes referenciák az állásszerzéshez. A Graphisoft hosszú ideje támogatója az építész diákokat, programjai ingyenes, diák verzióival. Egyetemek, főiskolák, csereprogramok és gimnáziumok egyaránt ingyenesen használhatják az Archicadet. A felsőoktatásnak szüksége van egy tervezőprogramra, amely segíti a diákok fejlődését és felkészülését. A szakmai sikeresség nagyban függ a diákok technológiai ügyességétől. Az oktatás olyan megközelítése, amely válaszol erre az igényre, sikeres építészeket képes kinevelni.

ÉF: A munkán kívül mik a fő érdeklődési körei, milyen hobbiai vannak? Hányadszor jár Budapesten, és hogy tetszik Önnek a város?

AS: Hú, köszönöm a kérdést! Nagyon szeretek biciklizni és futni is, illetve reggel szeretem edzéssel indítani a napot. Immár negyedszerre vagyok Budapesten – harmadszorra mióta a Graphisoftnál dolgozom. Budapest szuper gyalogos város, imádok keresztülfutni a hidakon és a szigeteken – a Margit szigetről Óbudára, onnan a Népszigetre, majd vissza! Az útvonalam nagyon változatos és a város gyönyörű részein halad át. Amikor Budapesten vagyok, igyekszem a lehető legkevesebbszer taxizni vagy tömegközlekedést használni (kivéve, ha munkába megyek). Szeretek Budapesten sétálni, napközben és este is. Így tudom a legjobban megismerni a várost.

Szerk.: Winkler Márk