Épületek/Középület

A jövő iskolatermei – Energialabor a Hawaii Előkészítő Akadémián

2010.08.25. 14:17

A Flansburgh Architects által Hawaii szigetére tervezett Hawaii Preparatory Academy nem csupán a fenntartható építészet elveinek felel meg, hanem az oktatás módszerében is paradigmaváltást hozott. A létesítményt, mely méltán nyerte el az AIA Honolulu építészeti díját, Nemes András mutatja be.

 

Gyönyörű zöld, lankás domboldal az óceán partján, kilátás a szemközti Mauna Kea vulkánra - ilyen kép láttán sokan visszavágynak az iskolába. Igazán inspiráló környezet a környezettudatosság oktatásához. Itt épült a bostoni székhelyű Flansburgh Architects által tervezett kísérleti tantermek épülete a Hawaii Preparatory Academy területén. Az energiatakarékos oktatás új és innovatív tere ezen a szigeten, ahol a felső tagozatban fenntarthatóság-óra is van.  

 

 

 

Kívül

Ez a házcsoport mintapéldája annak, hogyan is illeszkedhet egy új épület harmonikusan a meglévő természetbe, illetve a környező kulturális, társadalmi közegbe. Az idén megépült épületegyüttes három hosszú, keskeny tömegből áll, elhelyezésük a domboldal lejtését követi. Az anyagkombináció fém-zsaluzott beton-fa – ez jellemző a campus legtöbb épületére is. A nyeregtetők a tradicionális polinéz wahalla mintájára épültek, a hátsó frontról induló meredek tetőnek például az erős helyi déli-szél terelésében van szerepe. Így lesznek szélcsendesek az épület udvarai.

 

 
 


Az energialabor megfelel a Living Building Challenge szempontjainak. Egyes műanyagokat, például a formaldehid, PVC, klór, bróm és halogén tartalmú anyagok használatát teljesen kerülték.  Létezik követelmény az építőanyagok megengedett szállítási távolságára is. A környezetkímélést figyelembe véve, a nehéz sűrűségű anyagok szállítási távolsága maximum 1000 mérföld, azaz körülbelül 1600 kilométer. Közepes sűrűségű anyagok szállítása 4800 kilométer lehet, a könnyű sű­rűsé­gű anyagok nem érkezhetnek 8000 kilométernél távolabbról. Ezért lett zsaluzott beton és a helyi ohia-fa az építőanyag.

Az épület ötvözi az önellátó és az aktív ház jellegzetességeit. A hullámos fémtetők összegyűjtik az esővizet, mégpedig évente 37 ezer litert. Ezt részben ivóvízként, részint lefolyókhoz hasznosítják a diákok az erre irányuló szakfoglalkozásokon. A nyári hűtésről a tetőn keresztül vezetett hidegvíz-rendszer gondoskodik. A természetes szellőztetésnek komoly szerepe van – egy keskeny ablaksor közvetlenül a nyeregtető legmagasabb pontja alatt helyezkedik el és egy automata-rendszer nyitja-zárja őket. A természetes fény alkalmazása szintén kulcskérdés itt.  Az épület szél- és napenergiát termel, jelenleg 30 százalékban önellátó, illetve többletenergiát is ad az egyetem villany-rendszerébe.

Belül

Minden szoba tágas, napfényes és a legkorszerűbb technikával van felszerelve. A termek közötti üvegfalak az ötletek nyílt cseréjére bátorítanak. Az alaprajzokon jól látható hármas tagolást az épületek funkciója indokolja.

 

 


A felső egységben találhatóak a Tervezőtermek. Itt lehet ötletelni, akár külföldiekkel is, mert hát van egy olyan szerverük, amelyik nyolc különböző helyszínt egyesít konferencia-kapcsolással ugyanarra a kivetítőre.

A középső épületben tágas központi terem található, a Munkaállomás – itt tesztelik az ötleteket, itt zajlik a legtöbb kísérlet. Óvódásoktól kezdve nyolcadikosokon át az egyetemi diplomásokig mindenki itt dolgozik, ugyanis az iskola nagy hangsúlyt fektet a különböző korcsoportok együttműködésére.

Az alsó Műhelyekben épülnek a modellek. A diákok a megépített modelleket – egy napelemet vagy akár egy kisebb szélturbinát – az épület alatt fekvő kert lejtőin próbálják ki.

 

 

 

Dr. Bill Wiecking, az energialaboratórium igazgatója az új épületről:

“Formákat alkotunk, meghatározzuk az épület alakját. Aztán ez az épület meghatároz minket. Ez a projekt kísérlet arra, hogyan tanítsunk, hogyan tanuljunk, és hogyan viszonyuljunk a környezetünkhöz másképp. Mi lehetünk a fenntarthatósági modell. A földgolyónk olyan, mint ez a sziget. Ha mi itt megvalósítjuk, akkor talán meg lehet csinálni mindenhol. Az egész egy fenntarthatósági kérdésekkel foglalkozó Go green workshoppal kezdődött. A környezetvédelem hangsúlyos a kultúránkban, a gyerekek itt nagyon érzékenyek erre, hallják a híreket, felfigyelnek ezekre a dolgokra. Azon a kurzuson fizikusként az energia-csoport munkájában vettem részt. A kétnapos foglalkozás végén tele voltunk ötletekkel, tengernyi jegyzettel, mi mindent csinálhatnánk, mondjuk, hogyan lehetne energiát spórolni az iskola területén.

Arra gondoltam, csodálatos lenne egy kifejezetten erre a célra épült tanterem a kísérletekhez. Nálunk megvannak erre a lehetőségek, az akadémiának hozzáférése van a nemzeti vagyonhoz, van elég földterületünk, és elég kicsi a népsűrűség ahhoz, hogy felelősen gazdálkodhassunk a rendelkezésre álló erőforrásokkal. Volt egy komoly szponzorunk, egy vállalkozó, akinek a gyerekei itt tanulnak. Az a vízionárius fajta, aki a jövőt a gyerekekkel szeretné megváltoztatni. A kölykök szívesen járnak ide, feljönnek az ebédszünetben vagy iskola után is. Érzik, olyan hely ez, ahol megvalósíthatják azt, amit máshol nem. Ilyen nonverbális üzenetek határozzák meg az órák menetét. A tanárok is profitálhatnak abból, hogy ilyen jó munkahelyet kapnak itt. A legsikeresebb tanárok maguk is tanulók, akik egész életükben tanulnak.

 


 

Mondok egy példát: egy átlagos vetítéses előadáson a diákok a tanárok hátát látják. Változtattunk ezen. Ha prezentációt tartok, akkor a gyerekek felé fordulok, akik egy velem szemben lévő felfüggesztett központi monitort néznek. Mindannyian egy irányba koncentrálunk. Ez hozzátartozik oktatásunk paradigma-váltásához. Itt nem mondhatja azt egy a tanár, hogy - Most pedig mindenki felém fordul és rám figyel!  

Aztán úgy folytatom az órát, hogy leülünk egy asztal köré – szemtől szembe, velük vagyok, egy vagyok közülük. Tudják persze, hogy én a tanár vagyok, de azt is éreztetem, hogy az információinkat együtt szerezzük meg. Nem én vagyok az információ őrzője, sem kegyes átadója. Kölcsönhatásban vagyunk egymással, gondolatokat cserélünk ki. Ebben a bizalmi helyzetben a diákok sokkal bátrabban hozakodnak elő a saját ötleteikkel. Azok a tantermek, ahol régebben tanítottam, arra ösztönöztek, hogy a régi módon oktassak. Itt, ebben a térben új helyzetben találom magam.”


projekt neve: Hawaii Preparatory Academy
vezető tervező: Flansburgh Architects
honlap: www.hpa.edu