Besétálni egy Apple üzletbe ma már többet jelent annál, mint hogy egy iPhone, iPad vagy egy Macbook tulajdonosai leszünk. Az elmúlt években a techóriás nagy hangsúlyt fektetett üzletei átalakítására, mellyel célja az embereket szolgáló közterek létrehozása, amik a nyilvános tudáscsere fórumaként működnek. Elvben. A gyakorlatban olyan terek jönnek létre, ahol az Apple termékekről, az Apple céljairól és a céghez köthető előadóktól kap a vásárló töménytelen mennyiségű információt. Ez az utopisztikus gondolat persze működhet(ne) jól, de felmerül a kérdés, hogy mindez pusztán nem csak az Apple dicsőitése építészeti keretek közé ágyazva?
Az újradefiniálási hullám akkor kezdődött, amikor 2014-ben Angela Ahrendts kapta meg a kereskedelmi vezető pozíciót (akitől tavasszal Deirdre O'Brien vette át a stafétát). Elképzelése szerint egy üzletnek ma már sokkal többet kell nyújtania annál, mint hogy a "látogató" megvásárolja a legújabb terméket. A cég olyan innovatív koncepciót talált ki, ami az üzletekbe beemeli a városi köztér fogalmát és a vásárláson túl valami pluszt ad az embereknek - mind design, mind élmény szempontjából. Vagyis az új értelmet nyert üzletek ma az edukáció, a networking és a szabadidős tevékenységek helyszíneként funkcionálnak, amellett, hogy persze megmarad a kereskedelmi szerep is. Ez szép elképzelés, kérdés, hogy a cég vajon minden ember számára hozzáférhetővé teszi ezeket a plusz funkciókat vagy mindez az Apple-tulajdonosok kiváltsága marad.
Tény, hogy a márkaépítés elsődleges eleme az üzlet megjelenése, így amellett, hogy mindenki számára jól látható és megközelíthető helyeken vannak, a tökéletes design kialakítása is hangsúlyos. A városi térré átalakított üzletek tervezésével a londoni Foster + Partners irodát bízták meg, akik olyan épületeket jegyeznek, mint a londoni Uborka (30 St Mary Axe) vagy a Reichstag bővítése, vagy éppen az Apple kaliforniai székháza, de itthon a nyilvánosság számára leginkább a MOL Campus terveivel váltak ismertté. Az építésziroda és az Apple együttműködése 2014-ben indult: Isztambulban ekkor valósult meg az új szemléletet tükröző első üzlet. A bevásárlóközpont közepén álló üvegdoboz oly sikeres lett, hogy az azóta világszerte felbukkanó üzletek tervezése hozzájuk köthető. Ennek az együttműködésnek az eredménye a nemrég megnyílt Apple Aventura Miamiban, ami az első olyan Apple Store, ahol a megjelenést az előregyártott betonpanelek uralják.
A vékony betonoszlopok, a hullámos betontető, a szikrázó fehér a város art deco negyedére reflektál: a '30-as években itt felépült házakat a fehér beton, az ívelt falak és a geometriai részletek jellemzik. Az új üzlet épülete a padlótól a mennyezetig érő üvegablakaival, a hátsó udvaron felállított asztalaival és az üzlet tereiben megjelenő fákkal a bent és a kint határával játszik. A növények és a fabútorok megjelenése egyébként oldja, kellemessé teszi a makulátlan és szigorú belsőt.
Az üzlet közepén, mint minden új Apple üzletben, kapott helyet a Fórum, ami a lépcsőzetesen beépített, stadiont imitáló üléseivel a jövőben előadások, vetítések és kisebb koncertek otthonaként is szolgál majd. A hatalmas képernyőn egyelőre a cég termékeiről nézhetnek videókat a vásárlók, de a korábban már említett elképzelés szerint a kivetítő az álmok, az ötletek és a tudás megjelenítését szolgálja majd.
A növényzet, a fák megjelenése, a beton finom megmunkálása, a természetes fénnyel elárasztott szellős terek és a hatalmas üvegablakok visszatérő motívumok. Ezek az emúlt években megvalósult épületekben szintén megjelenek, ahogy a közösségi funkció is - köszönhetően annak az új szemléletnek, ami meghatározza a céget. Így Milánóban egy vízeséssel játszó, föld alá süllyesztett üzlet, Párizsban egy kaleidoszkópként átalakított 19. századi épület, Michiganben egy hatalmas Macbook (ami valljuk be, tiszta önfényezés), míg Szingapúrban a legzöldebb Apple üzlet szolgálja a vásárlók (tér)élményét.
A kérdés viszont marad: ezek az üzletek teljesítik a kitűzött célt és valódi tartalommal, a tudás és az élmények szabad áramlásával töltik meg a tereket vagy az egész nem több egy minőségi design-nal feldíszített helynél?
Fürdős Zsanett