A kezdet, egy kis gyártörténet
Ganz Ábrahám 1845 januárjában, a Vízivárosban megvásárolta az első ingatlant – melyet még számos követett –, hogy gyárat létesítsen rajta. A kezdeti kis öntőműhelyből pár év alatt rohamosan fejlődő – akkori értelemben vett – gyáróriás lett. A korábbi kisebb épületeket folyamatosan elbontották és az új igényeknek megfelelőket építettek. Ganz nagy találmánya, a kéregöntésű vasúti kerék gyártását 1853-ban kezdték el. A Monarchia vasúthálózatának kiépülése igényelte a tömeges kerékgyártást, ezért Ganz új kéregöntő csarnok építését határozta el. Az immár világhírű gyár fejlődése és termelése Ganz haláláig töretlen volt. 1869-ben a család eladta a gyárat. Az új igazgató, Mechwart András kivezette a céget az 1873-as válságból, amihez hozzájárult találmánya, a kéregöntésű hengerszék gyártása is. Új önálló gyárak születtek: Ganz Villamossági Gyár és a Ganz Vagongyár. Trianon után – érthető módon – a termelés jelentősen visszaesett. A korábbi terjeszkedést az összehúzódás váltotta fel. A gyárat 1946-ban államosították, majd 1964-ben bezárták és lebontották, ma már csak a Kéregöntő csarnok áll.
A Kéregöntöde
A keréköntésben mutatkozó növekvő igények kielégítésére 1858-59 között Ganz felépíttette az 1600 m²-es, nyerstégla keretezésű és vakolt homlokzatú, shed-tetős, howe fa-rácsostartós, világos, korszerű kéregöntő csarnokot. A termelés fejlődése – kisebb-nagyobb megtorpanásokkal – több mint négy évtizedig töretlen volt. 1896-ban – a millennium évében – azonban egy modernebb eljárás, az ún. Griffin-féle elavulttá tette a Ganz-féle technológiát. A gyár akkori vezetése a licenc megvétele után az új eljárásnak megfelelő gyártáshoz nemcsak a berendezéseket, hanem az öntöde épületét is átalakíttatta. A Ganz törzsgyár megszűnéséig ez volt az öntöde egyetlen jelentős átépítése. A megújított eljárással 1964-ig, a gyárbezárásig folyt az egyre jobban visszaeső termelés.
Az Öntödei Múzeum
Az egykori Ganz törzsgyár ma már nem áll. Megmentett kéregöntödéjéből alakult ki az Öntödei Múzeum Pfannl Egon építészmérnök tervei szerint 1969-ben. A megmaradt öntőcsarnokot a nyugati és az északi oldalon „visszavágta” és téglával burkolta, így zárt beépítésűből szabadonálló épület (1192 m²-es) lett. A déli és keleti oldal háborús sérüléseit és egyéb hiányosságait az ország akkori építéstechnikai-technológiai színvonalán rendbe hozatta. A csarnokteret érintetlenül hagyta, csak megerősítette a rácsostartókat aláfogó fatámaszokat és az északkeleti végében kialakította a kétszintes iroda és kiszolgáló blokkot a felvezető szabadlépcsővel együtt. Napjainkra a múzeum erősen leromlott műszaki-esztétikai állapotba került.
A megújult Öntödei Múzeum
Előzmény: még 2004-ben az OMM Öntödei Múzeumának igazgatója, Lengyelné Kiss Katalin helyreállítási tanulmányterv, majd 2008-ban engedélyezési terv készítésére kérte fel Rainer Péter (ÁMRK) építésztervezőt. Az engedélyezési terv a rendelkezésre bocsátott felmérési-állapottervre (készítő: Szarka János, Neoplan Bt. 2002-05.), a bejárások tapasztalataira támaszkodva, az igazgatónővel és munkatársaival történt megbeszélések, egyeztetések eredményét figyelembe véve készült 2009. év elején, majd elkészült a kiviteli terv I. üteme is, így elkezdődhetett a helyreállítás kivitelezése.
Az építészeti-belsőépítészeti koncepció szempontjai:
Az ipari műemléképület építészeti-belsőépítészeti helyreállítási engedélyezési terve a fenti szempontok és az igények messzemenő figyelembevételével a következőképpen alakult:
A kivitelezés I. üteme, a homlokzat-helyreállítás-színezés munkálatai (2009. március 23. – június 15.)
Az épületben elhelyezésre került az Aquapol – roncsolásmentes – szigetelési rendszer.
Először a bontási munkák elvégzése történt:
Majd a javítási, építési munkák következtek:
Végül a színterv és a felhordott színminták szerinti homlokzatszínezésre került sor:
Hátra van még a kert parkosítása; növényesítés, füvesítés.
A helyreállításra fordítható összegből ennyire futotta, amennyiben sikerül még egy kis pénzt kapni, elkészülhet a támfalkerítés felújítása és befuttatása borostyánnal, vadszőlővel, a kupolótér átlátszó kopilitüveg fala és a múzeumot szimbolizáló, vasúti kerékpárt tartó acél rácsostartó pillér is.
Az öntőcsarnok természetes megvilágításán nagymértékben javított a déli homlokzat felső befalazott nyílásainak kibontása és újra ablakosítása (kár, hogy a földszinti ablakok kibontása elmaradt). A kupolótér természetes megvilágítása, egyúttal a beláthatóság biztosítása a több helyen sérült, repedt áttetsző kopilitüveg átlátszó üvegre cserélésével lenne elérhető.
Összességében elmondható, hogy a rendelkezésre álló minimális összegből megújult az idén 150 éves Ganz Kéregöntöde, vagyis a 40 éves Öntödei Múzeum külső képe. Amennyiben újabb anyagi forrás lesz, elkezdődhet a helyreállítás II. üteme.
Rainer Péter
A 150 éves Ganz Kéregöntöde és a 40 éves Öntödei Múzeum
műemléki homlokzat-helyreállítás, színezés
építész vezető tervező: Rainer Péter
színszakértő: Maczkó Erzsébet
statikus vezető tervező: †Tésenyi Róbert, Berzi Péter
elektromos vezető tervező: Bengyel Gyuláné
kivitelező: Hullán Botond - Bécsi 70 Kft.
KÖH területi felügyelő: Lampert Rózsa