Fekecs Anna diplomamunkájában Kaposvárra tervezett új mentőállomást. Az épület kialakításánál a meglévő állomásépület hiányosságait, illetve a funkció és program részletes kívánalmait vette alapul egy jobb, korszerűbb létesítmény tervezése érdekében.
Diplomamunkám során egy aktuális és fontos témát szerettem volna feldolgozni. Napjainkban kiemelt figyelmet kapnak a mentőállomások a világjárvány megjelenése óta, hiszen már a covid tesztelés is a mentőállomás feladata lett. Véleményem szerint kiemelten fontos, hogy az itt dolgozók számára olyan körülményeket teremtsünk, amelyet megérdemelnek, hiszen a nap 24 órájában rendelkezésünkre állnak.
Tervezési program
Tervezési programomat a Kaposvári Mentőállomás vezető mentőtisztjével, Börzöli Zoltán segítségével állítottam össze annak érdekében, hogy a lehető legvalósághűbb terv születhessen. A félév során többször meglátogattam az állomást, hogy megismerhessem működését és igényeit. A helyszín kiválasztásakor arra törekedtem, hogy a mentősök a lehető leggyorsabban tudják ellátni a rájuk eső feladatokat. A jelenleg nem hasznosított régi Hunyadi János laktanya több szempontból is jól frekventált helyen helyezkedik el. A telek a várost átszelő 67-es főút mellett található, ahonnan könnyedén el lehet érni minden területet a városon belül és kívül egyaránt. Valamint a mentőállomás nem zavarja a sűrűn lakott területek lakóit.
A kaposvári mentőállomás Kaposváron és környékén az alábbi feladatokat végzi megyei szinten: mentés és az ehhez szükséges gazdasági és műszaki tevékenység. Egyszerre a mentőállomáson maximálisan 47 fő végzi a munkáját. A mentéshez 8 mentőautó áll rendelkezésre, de az állomás területén további mentőautók vannak, amelyeknek tárolására és folyamatos energiaellátására szintén ügyelni kell. Az épület telepítését a meglévő mentőállomás hibáiból merítettem. Jelenleg a mentőautós és a gyalogos közlekedés keresztezi egymást, ezzel is lassítva a mentők időben való kiérkezését. Tervemben mindenféleképpen szerettem volna ezt elkerülni, így a mentőautós és a gyalogos közlekedést az épületem két különböző tájolású oldalára helyeztem.
Az épületet három jól elkülöníthető részre tagoltam:
Földszint
A szociális, kiszolgáló és iroda blokk épület 2 szintes, amelynek gyalogos főbejárata a déli oldalon található. Egy előtérbe belépve 3 irányba lehet menni: az emeletre, az öltözők felé, valamint egy irodarészhez. Az adminisztratív, irányító blokkot a mentősöktől külön az emeleten helyeztem el, amelyet lépcsővel, valamint akadálymentesen lifttel közelíthetünk el. Ellenben vannak olyan irodák, amelyek az épület működését tekintve a földszinten kell, hogy legyenek. Ide tartozik az állomásvezetői iroda, a garázsmester szoba, főápolói szoba, az adatrögzítő iroda és a hozzá tartozó irattár is. Ezek az irodák a bejárathoz közel helyezkednek el annak érdekében, hogy az idelátogatók könnyen elérjék őket.
A kivonuló állomány a női, valamint a férfi fekete-fehér öltözőblokkon át juthat el a szociális terekbe. Ezen kívül mindenképp biztosítottam egy olyan átközlekedést, ahol a mindennapi ételrendelést, leveleket az öltözőn való áthaladás nélkül át tudják venni. A kivonuló állománynak fontos, hogy megfelelő nagyságú és minőségű pihenő terei legyenek, ahol ki tudnak kapcsolódni. Ennek érdekében egy belső udvar felé néző nappali tartózkodót és teakonyhát terveztem. A nappali tartózkodóhoz továbbá csatlakozik egy terasz is, amely szintén a garázs közelében helyezkedik el, ezáltal nagyon rövid idő alatt tudják elérni a mentőautókat. A mentősök a nap 24 órájában rendelkezésünkre állnak, így fontos volt betervezni éjszakai pihenőket is. A pihenőknek mindképp szerettem volna természetes megvilágítást és szellőzést, így többek között ezért is terveztem be egy átriumot, amely mindemelett szépen osztja a teret. Az éjszakai pihenőből, valamint a földszinti irodákból egy kisebb garázsba juthatunk el, ahol a mentő személygépkocsik találhatók. Ezekre a gépjárművekre többek között tömegbaleset esetén van szükség.
A garázsban 8 mentőautónak van parkolóhely. A garázshoz elengedhetetlen néhány közvetlen kapcsolattal rendelkező funkció: gyógyszerraktár, megyei gyógyszerraktár, védő-és tisztaruha raktár, valamint az oxigénpalack tároló. A garázshoz közel szükség volt elhelyezni a mosóhelyiséget is, ahol a gépjárművek tisztítása, fertőtlenítése folyik. A helyiséghez kapcsolódik a fertőtlenítő helyiség, a biológiai anyaggal szennyezett textíliák raktára és a veszélyes hulladékraktár. A javítóműhelyben 5 állásra volt szükség, amelyből kettő csápos emelővel felszerelt, kettő normál szerelőhely, egy pedig a diagnosztikában játszik szerepet. A javítóműhelyhez számos raktár tartozik, amelyeknek szükségességét és zárt helyiségben történő elhelyezését a jelenlegi mentőállomás támasztja alá.
Emelet
Az irodai részt mindenképp szerettem volna, ha már a bejáratnál elkülönül a kivonuló állománytól, így az emeletre helyeztem. Az emeleten egy tágas térbe érkezünk. A lépcsővel szemben található a teakonyha, amely nyitott kialakítású. A teakonyhából egy fedett tetőteraszra lehet kimenni. A közlekedő magtól keletre találhatóak meg az oktatás terei: a gyakorlati oktatóterem és az elméleti oktató terem. Az irodákat és a tárgyalót az átrium köré szerveztem, viszont a közlekedőrendszer van közvetlenül az átrium mellett. A meglévő épületben hiányként szerepelt a tárgyaló, így átrium kapcsolattal, teakonyhával elhelyeztem egyet az épület nyugati oldalán. Az irányítócsoport 4 főből áll, de 5 db asztal elhelyezésére volt szükség. Az irányítócsoport mellé az irányítócsoport-vezető és a betegirányítás iroda került. Emellé az irodák mellé elengedhetetlen a szerverszoba, ami nélkül az irányítás nem tudna működni.
Szerkezeti és gépészeti koncepció
Az épületet pillérvázas kialakítással terveztem, amelyeket mindkét irányban raszterben osztottam ki. Az átrium és az öltöző esetében szükség volt a 7,20-as pillértávra, de az épület többi részén mindenhol 6,00 méterenként osztottam ki őket. Vízszintesen mindenhol 7,20 méter pillértávokat alkalmaztam. A pilléreket vasbetonból, 30x30-as keresztmetszettel terveztem. Az épületet több ponton merevítettem 30 cm-es vasbeton fallal.
Az épület homlokzati falait 38-as Porotherm téglából terveztem, amelynek lyukacsai közé hőszigetelés van betöltve, így hőtechnikailag megfelel az előírásoknak.
Az épületben a garázs és a javítóműhely résznél az előírásoknak megfelelően nem lehet a teret pillérrel megosztani. Ezáltal jóval nagyobb fesztávot kell merevíteni, alátámasztani. Ennek érdekében a Leier üreges, előfeszített födémpallóját választottam 45 cm magasságban. Szélessége 120 cm, amely befolyásolta az épület pillér raszterét is. Az épület többi részénél szintén ezt a födémpallót alkalmaztam, viszont ott 25 cm-es magasságban.
Gépészeti koncepcióm során a megújuló energiáké volt a főszerep. A régi laktanya északi területén biomassza hőerőmű épül, amely megújuló energiát biztosít a város számára. Ezt a lehetőséget szerettem volna én is kihasználni tervemben, így az épület hűtését és melegvízellátását eszerint terveztem. Napjainkban nem lehet eléggé hangsúlyozni a napenergia fontosságát sem. Jelenleg is fontos a mentőállomásnak a napenergia használata, így tervezésem során törekedtem ezt még inkább a tervezési programom részévé tenni. Az egyre melegebb időjárásnak köszönhetően, valamint a funkcióból adódó kötelességből az épület hűtéséről is gondoskodni kellett. Szintén a funkcióból és az előírásokból adódóan a légtechnika betervezése is kiemelt fontosságú rész volt a tervezésemben.
Homlokzati kialakítás
A funkcióból adódóan olyan burkolatot kerestem, amely illik a garázsos funkcióhoz, ám mégis egyfajta visszafogottságot, orvosi sterilitást kölcsönöz az épületnek. Mindkét épületrészre Prefa Profilhullám burkolatot terveztem. A homlokzat kialakítása során arra törekedtem, hogy az épületen belüli funkciók jól elkülönüljenek, ám a funkció komplexségéből kifolyólag mégis egy egységként tudjon működni. A kiszolgáló, szociális, és irodablokk rész függőleges, míg a garázs és javítóműhely épülete vízszintes homlokzati kiosztást kapott. Az épület egészségügyi funkciójú, így szerettem volna, ha ez mind a belső, mind a külső megjelenésében megjelenik. Ennek okán az épület homlokzatburkolatait fehér színnel terveztem.
Magyarországon a mentősök ruhái és a mentőautók piros-sárga színűek. Ennek eredményeképp a déli homlokzaton, a főbejárat fölött ferde, piros perforált acéllemezt helyeztem el, amely kiemeli a főbejáratot.
Mindent egybevetve elmondható, hogy a legfőbb vezérelvnek az itt dolgozók kényelmét kell szem előtt tartani. Véleményem szerint továbbá is fontos lenne a város számára a mentőállomás jövőjéről gondoskodni, amely egy új épületben a lehető legjobb körülményeket biztosítaná a város hőseinek.
Fekecs Anna
Szerk.: Winkler Márk