Mozgás, sebesség, száguldás. Motorzaj, vonatfütty, robaj – körös-körül. Ebbe a környezetbe tervezte meg Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter és Dénes György Hatvan új autóbusz pályaudvarát. Védett teret biztosítottak, mely nyugalmas szigetként úszik környezetében, a környező utak tengerében – s munkájuk kiérdemelte a Pro Architectura-Díjat.
Szubjektív
„…
- Tud maga fényképezni?
- Tudok.
- És mért nem hord magával fényképezőgépet?
- Mert nincs gépem - hangzott az őszinte és világos válasz.
- De ha volna, akkor fényképezne vele? - kérdezte az őrmester.
- Ha a nagymamámnak kereke volna... - felelte egyszerűen Švejk, és nyugodtan állta az őrmester fürkésző pillantását. Az őrmesternek éppen megint belenyilallt a fejébe a fájás, úgyhogy nem tudott más kérdést kitalálni, csak ezt:
- Nehéz dolog pályaudvarokat fényképezni?
- Könnyebb, mint akármi mást - felelte Švejk -, mert nem mozog, és az a pályaudvar folyton egy helyben áll, és az embernek nem kell rászólni, hogy barátságos arcot kérek..."
Josef Švejk és Flanderka őrmester párbeszéde Jaroslav Hašek regényében
koncepció
Az pályaudvar egészének gondolatisága a - valós és elképzelt - utazás élményére, az érkezés és indulás megélésére épül.
– A buszpályaudvar egy átgondolt, jól üzemelő és üzemeltethető, racionális rendszer legyen, de jelentsen és nyújtson többet a szigorúan vett funkcionális, logisztikai szerepénél.
– Hordozzon magában gondolati, érzelmi értékeket. A racionalitás mellett a gondolatiság is tükröződjön benne.
– Valódi középület legyen, ne csupán egy szükséges közlekedési objektum. Jelentsen többet a pályaudvar buszok, peronok és utasok rendezett halmazánál.
– Az épületegyüttes alkalmazkodjon környezetéhez. Vegye figyelembe mit sugall a hely szelleme.
A kiindulási Környezet - Túlzott ingerek
A terület Hatvan város belterületén fekszik, viszonylagos közelségben a város történeti központjához. Ennek ellenére az építkezés előtt nyoma sem volt a klasszikus városi szövetnek. Utakat, síneket, gyártelepet láttunk - no és kis ligetet. Északról országos jelentőségű főút, nyugatról szintén országos jelentőségű, nagy forgalmú vasútvonal, kelet és a dél felől, hajlatot képezve közút - annak túloldalán gyártelep - határolja. Mozgás, sebesség, száguldás. Motorzaj, vonatfütty, robaj - körös-körül. Lüktet a környezet, vele együtt szinte lüktet a fejünk is. Nyugalmat sehol nem találtunk.
De nem csak a környezet feszült. Mi magunk, az emberek is. Hiszen hiába is tagadnánk, az utazás mindenkiben izgalmat vált ki - az apróságtól az aggastyánig, a kirándulótól az ingázóig egyaránt. Ki azért izgul, mert új világot láthat, ki azért mert valakije várja, ki azért hogy egyszerűen elérje a járatot. Kellemes vagy kellemetlen ez az izgalom, de feszültség bennünk. Ez a bennünk lévő izgalom is - függetlenül annak milyenségétől - feloldásra, élményre, emlékre vár. Olyan teret, új világot, olyan új autóbusz-pályaudvart hoztunk létre, melyben a - karakterében, igényszintjében és használati módját tekintve is heterogén - környezet zaklatottsága feloldódik.
védettség - szigetszerűség
E zaklatott környezet feloldását építészeti-kertészeti eszközökkel értük el. Olyan védett teret biztosítottunk, mely úszik környezetében, a környező utak tengerében. Ez a védett tér egy nyitott-zárt, épített sziget. A gépkocsiforgalomtól védett terület sziget, mely az utasokért létesül. Zöld sziget, oázis, melyet körben az induló buszok peronjai, perontetői óvnak, melyben úszik a pályaudvar és a víztorony épülete. Nyitott és zárt egyidejűleg. Nyitott, hiszen felülről, oldalról belátunk, de zárt is, a védőgyűrű öleli körül. Ebben a nyitott-zárt, humánus térben - a védettség okán - a feszültség oldódhat. A liget immár rendezett zöldfelülete befolyik a pályaudvar területére, folytatását képezi annak. Kiegészítik egymást. A liget kitágul, a sziget társra lel.
Ez a sziget az indulás, a megérkezés színhelye, színtere. Hangsúlyos tér. Mint ilyen hangsúlyos térnek, emlékezetesnek kell lennie. Emlékezetesnek, hogy élményt nyújtson, amíg várakozunk az indulásra és élményt nyújtson a megérkezés idején is. A buszból kiszállva, itt szembesül először Hatvan városával az utazó. Az élményen túl a szigetszerűség a biztonság érzését is sugározza. Nem direkt, jelzés szinten, de a figyelmes szem számára egyértelműen. Azt a biztonságérzést sugározza, mely a napjaink - közlekedéssel szemben támasztott - legfontosabb követelménye. Jelzi, aki a Hatvani Volánnal utazik, az biztonságban érezheti magát. A ház a hely szellemét a szigetszerű kialakítással, a védelem biztosításával idézi ide.
használhatóság
Címszavakban, gondolatfelvetés szintjén soroljuk, hisz mindegyik tétel önmagáért beszél.
Telepítés
Megközelítés
Elkülönített megközelítést terveztünk
A gépjárművek telken belüli közlekedése
A gyalogosok telken belüli közlekedése
TÉRKAPCSOLATOK
A létesítmény egészét jellemző tisztaság jegyében az állomásépületen belül is karakteresen elválnak egymástól a közönségforgalmi és az üzemi területek.
Utasforgalmi területek
Legjelentősebb tér az váróterem. Ezt helyeztük a központba. Könnyen megközelíthető, a kilátást a nagy üvegfelületek minden irányba biztosítják. A váró méretét Hatvan léptékéhez igazítottuk - se túl nagy, se túl pici ne legyen. Hiszen itt az épületben csak különösen rossz idő esetén várakoznak majd az emberek. A zöldterület az utasforgalmi zóna szerves része. Célunk nem más, mint hogy a pályaudvar előtti, ligetből parkká alakított zöldfelület folyjon át a gyűrű belsejébe is, térbe helyezve azt. Ahogy a belső terek, úgy a kert is differenciált kialakítású - elvonulós, egybegyűlős terekkel, a gyerekek számára játszóhellyel, díszkert részekkel - valamennyi korosztály örömére.
Üzemi területek
Szintenként tagoltuk a funkciókat. A földszinten az előcsarnokkal kapcsolatot tartó pénztárak, a csomagfelvétel, valamint az irányítást, a szervezést végző irodák, személyek kaptak helyet. Az emeleten a buszvezetők várakozója, öltözők, raktárak, a kiszolgáló helyiségek találhatók. A helyiségek lineáris tengelyre fűzve, egymás mellett sorakoznak. A buszvezetők pihenését a várakozó helyiség maximálisan képes kiszolgálni. Hiszen a pihenőhely elkülönül az irodaterektől, függetlensége biztosított. Az épületbe belépő buszvezető a vezénylést végző munkatárssal találkozhat, bejelentkezhet. Nem tud észrevétlenül felmenni az emeletre, a pihenőbe. Így valamennyi járat indulása, vagy érkezése koordinált lehet. A forgalomirányítást kiemelt helyre szerveztük. Elhelyezése jó rálátást nyújt a telepre érkező, vagy innen induló buszokra.
Anyagok
A tégla
A beton
A fémlemez
Beépítési mutatók:
Az ingatlan területe 13.699 m2
Beépített terület 2.930 m2
Beépítési mutató 19,6 %
Szintterületi 22,7 %
Zöldfelületek 5.590 m2
Zöldfelületi mutató 40,8 %
Építménymagasság 5,55 m
autóbusz-pályaudvar, Hatvan
vezető tervezők: Kalo Emese, Pásztor József, Igar Péter, Dénes György
tervezés éve: 2005-2009
kivitelezés éve: 2010
bruttó szintterület: 2930 m2
generáltervező: Építész Kaláka KFT.
szakági tervezők:
környezetrendezés: Bán Karolin
tartószerkezetek: + dr Nagy Tibor, Balogh Béla
épületgépészet: Erhardt Lajos, Erhardt Péter
épületvillamosság: Rajkai Ferenc, Bartha Richárd
közlekedés: Rhorer Ádám, Kerékgyártó Tibor
közmű: Aniot Pál, Aniotné Kallay Gizella
bruttó beruházási költség: 700.000.000,- Ft
építtető: Hatvan Város Önkormányzata
generálkivitelező: Alpine Hungária KFT