Egyéb cikkek

"A pécsi belváros észak-déli tengelye"

2007.05.11. 09:13


Rangsorolás nélkül díjazásban részesült a 13. sz. pályamű

Csaba Gyula, Rádóczy (F.) László, Lukáts István, Bencze Zoltán, Rezsonya Kata, Egyházi Ferenc, Tóth Réka, Szösz Klaudia, Tiborcz Dávid (Pécsépterv Stúdió Kft.)

Rangsorolás nélkül díjazásban részesült a 13. sz. pályamű
Csaba Gyula, Rádóczy (F.) László, Lukáts István, Bencze Zoltán, Rezsonya Kata, Egyházi Ferenc, Tóth Réka, Szösz Klaudia, Tiborcz Dávid (Pécsépterv Stúdió Kft.)
A díj összege: 1.800.000 Forint

 

 

Részletes bírálat:

 

A pályamű a feladatot nagyságrendje, hatása és összefüggései miatt hangsúlyozottan a hosszútávú városfejlesztés rendszerébe illeszti. Értelmezése szerint az újrafogalmazott és történetiségében visszaállított „valódi” észak-déli tengely „alkalmat teremt a beruházások közterületi és városszerkezeti feltételeinek megfogalmazására”. A tengely közepén elhelyezett intermodális közlekedési centrum – HÉV, MÁV állomás és távolsági busz pályaudvar – központképző erejét az újrafogalmazott vásárcsarnok és kereskedési útvonal csak megerősíti. Itt valóban egy új városközpont jöhet létre, amely mind a történeti belváros, mind a keleti városközpont bővítés (EKF) irányába intenzív kapcsolattal rendelkezik, és így a regionális szerepkörnek megfelelő nagyságrendű egységgé válik. A javaslat a közterek hagyományos szerepét tematizálja, de egyben a nyílt használatra ad lehetőséget. A Széchenyi térre adott javaslata is egyszerre őrzi a térfalak sugallta geometrikus rendet és növeli meg a szabad használhatóság szintjét az oldalirányú megnyitással. A Kossuth tér „piactér” jellegét a szabadon használható egységes térfelülettel kedvezően biztosítja. A Centrum térnél felhasználja a „cirkusz” funkciót elviselő környezetet a tág értelmű városi rendezvények befogadására. Az új „Városkapu-tér” pedig nem csak fizikai, hanem szellemi értelemben is a modern város külső kapcsolatainak emblematikus pontjává fejleszthető a régió, az ország, Európa és a nagyvilág felé. A fentiek tükrében elfogadható, hogy az Indóház tér átalakítására nem fordít energiát, hiszen annak formája csak az új pályaudvar tervezésével lesz tisztázható.