Design/Belsőépítészet

A “Petőfi állandó” – a Petőfi Irodalmi Múzeum új Petőfi-kiállításának belsőépítészete

2024.01.23. 18:21

„Fantasztikusan izgalmas feladat kiállítás installációt tervezni. Különösen, ha Petőfi Sándorról és a róla szóló állandó kiállításról van szó, amit 25 000 látogató fog megtekinteni évente... Izgatottan, de egyáltalán nem remegő térdekkel vágtunk bele ebbe a másfél éves folyamatba, ami egy valódi jutalomjáték volt." ­ – emlékeznek vissza a tervezők.

Belsőépítészként a feladatunk jellemzően egy család vagy egy cég “otthonának" a tervezése. Ehhez képest most országunk/kultúránk legnépszerűbb költőjének művészetéhez kellett teret alkotnunk. Vágjunk is bele, elmeséljük hogyan ment a munka Mag Ildivel közösen, aki ebbe az igazán különleges projektbe berántott minket.

A kiállításnak a Petőfi Irodalmi Múzeum az otthona, kurátorai pedig az ország legelismertebb irodalomtörténészei, Petőfi-szakértői és múzeológusai voltak: Kalla Zsuzsa, Vaderna Gábor és Prágai Adrienn. A kurátori koncepció nem az általánosan használt életrajzon alapuló szerkesztést, sőt, nem is a kanonizált műveket vette alapul. Szándéka az volt, hogy ennek a hihetetlenül rövid, de mégis fantasztikusan mély életműnek eddig ismeretlen oldalait is bemutassa, úgy, ahogyan mi ma látjuk, érezzük a hatásait.

A PIM-nek otthont adó Károlyi Palota hat termében valósul meg már 1959 óta a “Petőfi állandó". Ugyanezek az elegáns termek voltak most a mi terepünk is. Ráadásul a kiállítás tervezésével egyidőben került sor a palota nagy részének felújítására is. Ez előny is volt számunkra, mivel részt vehettünk a végleges elektromos és gépészeti kialakítás tervezésében. Ugyanakkor hátrányt is jelentett, mert a felújítás idővel csúszott, ami nyomás alá helyezte a kiállítás kivitelezését – emiatt előfordult, hogy 15 fokos hőmérsékletben tartottuk a rendszeres pénteki egyeztetésünket a nagystílű tükrös teremben.

A látvány gerincét két erős elemre alapoztuk. Az első a fém mint anyag használata. Úgy éreztük az acél különböző formái (rozsdás, csiszolt) remek metaforái Petőfi költészetének: erős, harcos, vad, drámai, de mégis szép. A vázlattervi látványokon látható is, szinte minden jelentős installációt acéllemez borítással képzeltünk el. Sőt, acélra való vetítéssel is kísérleteztünk, ami akkor nagyon ígéretes eredményeket hozott.

A második hangsúlyos vizuális elem a horizontvonal volt. A muzeológiában a nagyjából 150 cm magasan lévő szemmagasság nagyon fontos, és ezt könnyen összekapcsolhattuk a rónát, a pusztaságot domináló horizontvonalával.

A termek használata is nagyon korszerű, a leginkább múzeumi hangulatot idéző tér az első bevezető tér, ahol egy életrajzi fal mellett a legtöbb műtárgy kap helyet, két jelentős korábbi kiállítást idéző sarok mellett. A további öt teremben pedig témákba rendezve jelenik meg Petőfi költészete, melyek a Kötelék, a Róna, a Rémek, az Otthon, az Áldozat és az Erő.

Kötelék
Az első tématerem Petőfi kapcsolatrendszerét, ismerőseinek-szeretteinek hálózatát mutatja be. A vizuális koncepció egyértelműen a csillagos ég alatti éjszakai erdő. A pulzáló fényinstalláció alatt világító posztamenseken olvashatunk legfontosabb kapcsolatairól, az oszlopok pedig egy-egy kiemelten fontos műtárgyat rejtenek. Mikor a terembe lépünk minden oszlop “felénk fordul" ismerős arcaikkal, a büsztöket pedig egyedi magasságú talpakra helyeztük, hogy szemmagasságuk egyezzen a miénkkel.

“Annyi a barátom mint fönn az égen a csillag?"

Róna
A végtelen tájat egy lekerekített sarkú 180 fokos panorámavetítésben festi meg nekünk Samu Bence, aki a kiállítás média-designere volt. Sajnos a képi anyag fejlesztése során kiderült, hogy a szálcsiszolt acél mégsem felel meg ennek a vetítésnek háttereként. Bár az eredetileg elképzelt, kontrasztos animációban gazdag képeknek gyönyörű mélységet adott a fém felület, a videó végső formájában szereplő részletgazdag természeti képek részleteit megölte, ezért utólag kénytelenek voltunk lematricázni a borítást…

Rémek-Otthon
A kurátori koncepció ebben a térben két téma kettősségét kívánta bemutatni, amire gyakorlatilag a kezdet kezdetétől egy “tér a térben" építészeti választ adtunk. Ennek több variációját is megvizsgáltuk és végül ki is tartott a megvalósulásig. A külső tér a horror, a romantika, a sötét, hideg vidék témáit járja körbe, míg a belső tér a biedermeier, a városi meleg és otthonosság körül forog. A belső dobozt is egy hasítékkal kettévágtuk, ami egyrészt továbbosztja a mezővárosi és nagyvárosi idillre az enteriőrt, másrészt a következő terembe vezet.

Áldozat
Az áldozatvállalás és az áldozattá válás mellett Petőfi utazásai is a témái ennek a teremnek. Első ötletünk egy emelkedő, majd lejtő rámpával kombinált labirintus volt. A mozgáskorlátozottak számára is járható szélességű és lejtésű térkígyó szerkesztése bár kihívásos volt, de belefért a rendelkezésre álló térbe, mégis elvetettük a múzeumpedagógusok kérésére. A szakmai szempont az volt, hogy minden terembe be kell férnie egy iskolai osztálynak egyszerre. Fontos, mivel a látogatók többsége ők! A hideg nyomasztó témák miatt itt végül a téli jégtáblák torlódásának formáját használtuk.

Erő
A legkisebb terembe terveztük a legtöbb tartalmat. Mindössze 34 m2-en kapott helyet Petőfi forradalmi költészetét, az erőszak megjelenését az irodalomban és a Petőfi kultuszának terjedését bemutató installáció, közepében a Pilvax asztallal és a kiállítás záróakkordjának szánt játékos-interaktív tér, négy különböző játékkal.

Tervezés-közbeszerzés-kivitelezés
A tervezés különböző fázisai összesen másfél évig tartottak. Heti rendszerességű kurátori egyeztetéseken, a tartalommal szinkronban fejlődött a látvány. Első alkalommal vettünk részt tervezőként közbeszerzési eljárásban kivitelezett projektben, ezért a vázlatterv és a kivitelezési terv között egy részletes tételkiírással megerősített tenderterv is készült. A közbeszerzési folyamat elhúzódása miatt viszont egészségtelenül kevés idő, mindössze 3-5 hónap jutott a kivitelezővel való közös munkára. Ennyi idő jutott a gyártmánytervek elkészítésére, azok leegyeztetésére és magára a kivitelezésre. Emiatt sajnos többször is valamelyik kezünkbe kellett harapnunk.

Közel 10 évig várhatóan látogatható lesz a kiállítás, nézzétek meg Ti is, és beszélgessünk róla!

Alvégi Lóci