Sample Central tesztáruház - Budapest
Ez év novemberében Budapesten, a Király utcát a Dob utcával összekötő Gozsdu-udvarban nyílt meg Európa első tesztáruháza. Ennek az új, de várhatóan gyorsan elterjedő franchise rendszernek az ötlete Ausztráliából származik, az első két üzlet mégis Tokióban majd Brazíliában nyílt meg. A budapesti áruház nem csak az új üzletpolitika európai vezérlovasa, hanem a még fiatal franchise hálózat mintája is kíván lenni. Bár az értékesítés franchise rendszerű, a belsőépítészeti design kialakításával kapcsolatban kevés, és meglehetősen általános elvárások érkeztek az ausztrál tulajdonostól a magyar megbízón keresztül. „Legyen az üzlet lendületes, fiatalos, letisztult, előtérbe helyezve a tesztelésre szánt termékeket.”
A Gozsdu épületegyüttes 1901-ben Czigler Győző tervei alapján épült, 2006-ban a Mérték Stúdió tervei alapján felújították, és azóta egyre több vendéglátói egység és kis üzlet nyitja meg kapuit a sorba fűzött udvarokban. A Sample World Zrt. az A-udvarban talált rá a pince+földszintes, diszponibilis térként engedélyezett 500m2-es üzlethelyiségre, és ide álmodta meg első tesztáruházát. A korábban egy másik építésszel már leegyeztetett funkcionális elrendezések megtartása mellett teljesen új belső kialakítást vázoltam fel a megrendelőnek, aki szerencsére nagyon nyitott volt minden újdonságra.
Az üzlet, bár sok tekintetben hasonló egy hagyományos bolthoz, attól nem csak abban tér el, hogy itt távozáskor nincs szükség sem a pénztárcánkra, sem a hitelkártyánkra. A rendszer jól felépített, és a látogató számára sok tekintetben irányított. Ide nem lehet csak úgy betérni az utcáról, hanem az előzetes regisztrációt követően, egy megadott időpontra érkezik a tesztelő, akinek személyre szóló kártyáját a recepción először leolvassák, majd ezt követően léphet be a pinceszintre helyezett üzlettérbe, ahol vagy helyben tesztel, vagy a polcról leemelt termékekkel — újra keresztülhaladva a recepciós zónán — távozik az üzletből. Az alkalmazott építészeti megoldások az áruház használatának ezt az új, irányított rendszerét igyekeznek segíteni.
A földszinti fogadótérbe belépve már rajta is áll a látogató egy befelé vezető piros csíkon, ami először a recepciós pulthoz vezet, majd a különböző térsíkokon keresztül kanyarogva jut le az eladótérbe, ahol a nézelődés idejére elengedi az érdeklődőt, majd egy szürke csík kifelé vezeti, a recepciós pult kijárati oldalához. Az érkezés és a távozás piros, illetve antracit szürke csíkjai az üzlettér közepén egy a padlóra festett logóban egyesülnek. Alapjában véve ez a kis játék töri meg a fehér műgyanta padló, a fehér falak és mennyezet sterilitását.
A fogadótérben számítógépes asztalok és pihenőpadok szivárványjátéka színesíti az üzletet. A földszinti fogadótér, illetve az alá eső pincerész eredeti tégla architektúrájából is próbáltam megmutatni néhány hangulatos részletet, ami természetes melegségével ellensúlyozza a modern hangulatú üzlethelyiséget. Az üzlet nagy, összefüggő terekből áll, melyekből a földszinten csak egy vendégmosdót választottunk le, a pincében pedig a raktárak és a kiszolgáló helyiségek különülnek el az üzlettértől.
A belsőépítészeti kialakításon túl a beépített bútorok tervezése is a megbízás része volt. A megrendelői elképzelésnek megfelelően az üzletpolitikához igazodóan modern, a felhasznált anyagok tekintetében is újszerű megoldást kerestem, ezért a hajlított bútorok az itthon még kevésbé elterjedt, rendkívül sokrétű és sokszínű acryl lapokból készültek. A bútorok közül kiemelt szerepe van a recepciós pultnak, ami 6 ember számára biztosít munkahelyet, és magában foglal egy érintőképernyős információs számítógépet. Itthon még kevésbé alkalmazott, de egyre népszerűbb termék a feszített fólia is, amiből a lépcső felett átívelő piros vezető csík, fényáteresztő változatából pedig a recepciós pult feletti belógatott álmennyezet készült.
Úgy gondolom, hogy ezekkel a belsőépítészeti megoldásokkal, és azok fényesen csillogó világát ellensúlyozó téglaelemek melegségével sikerült egy olyan üzletbelsőt kialakítani, ami frissnek, lendületesnek hat, és méltón párosul egy újszerű üzleti elgondolás hazai bevezetéséhez.