Design/Formatervezés

A puding próbája - Sample Central tesztáruház, Budapest

2011.12.15. 13:09

Ha puding, akkor a próbája az evés, ha termékek, akkor a tesztelés. Ez év novemberében Budapesten, a Gozsdu-udvarban nyílt meg Európa első tesztáruháza, melynek működése egy Ausztráliából származó új üzletpolitikán alapszik. Ám nem csak a megszokottól eltérő módszert, hanem a Papp Dávid Béla tervei nyomán készült lendületes, fiatalos, letisztult építészeti kialakítást is próbára tehetjük egyúttal.

Sample Central tesztáruház - Budapest

Ez év novemberében Budapesten, a Király utcát a Dob utcával összekötő Gozsdu-udvarban nyílt meg Európa első tesztáruháza. Ennek az új, de várhatóan gyorsan elterjedő franchise rendszernek az ötlete Ausztráliából származik, az első két üzlet mégis Tokióban majd Brazíliában nyílt meg. A budapesti áruház nem csak az új üzletpolitika európai vezérlovasa, hanem a még fiatal franchise hálózat mintája is kíván lenni. Bár az értékesítés franchise rendszerű, a belsőépítészeti design kialakításával kapcsolatban kevés, és meglehetősen általános elvárások érkeztek az ausztrál tulajdonostól a magyar megbízón keresztül. „Legyen az üzlet lendületes, fiatalos, letisztult, előtérbe helyezve a tesztelésre szánt termékeket.”

 

 

 

A Gozsdu épületegyüttes 1901-ben Czigler Győző tervei alapján épült, 2006-ban a Mérték Stúdió tervei alapján felújították, és azóta egyre több vendéglátói egység és kis üzlet nyitja meg kapuit a sorba fűzött udvarokban. A Sample World Zrt. az A-udvarban talált rá a pince+földszintes, diszponibilis térként engedélyezett 500m2-es üzlethelyiségre, és ide álmodta meg első tesztáruházát. A korábban egy másik építésszel már leegyeztetett funkcionális elrendezések megtartása mellett teljesen új belső kialakítást vázoltam fel a megrendelőnek, aki szerencsére nagyon nyitott volt minden újdonságra.

Az üzlet, bár sok tekintetben hasonló egy hagyományos bolthoz, attól nem csak abban tér el, hogy itt távozáskor nincs szükség sem a pénztárcánkra, sem a hitelkártyánkra. A rendszer jól felépített, és a látogató számára sok tekintetben irányított. Ide nem lehet csak úgy betérni az utcáról, hanem az előzetes regisztrációt követően, egy megadott időpontra érkezik a tesztelő, akinek személyre szóló kártyáját a recepción először leolvassák, majd ezt követően léphet be a pinceszintre helyezett üzlettérbe, ahol vagy helyben tesztel, vagy a polcról leemelt termékekkel — újra keresztülhaladva a recepciós zónán — távozik az üzletből. Az alkalmazott építészeti megoldások az áruház használatának ezt az új, irányított rendszerét igyekeznek segíteni.

 

 

 

A földszinti fogadótérbe belépve már rajta is áll a látogató egy befelé vezető piros csíkon, ami először a recepciós pulthoz vezet, majd a különböző térsíkokon keresztül kanyarogva jut le az eladótérbe, ahol a nézelődés idejére elengedi az érdeklődőt, majd egy szürke csík kifelé vezeti, a recepciós pult kijárati oldalához. Az érkezés és a távozás piros, illetve antracit szürke csíkjai az üzlettér közepén egy a padlóra festett logóban egyesülnek. Alapjában véve ez a kis játék töri meg a fehér műgyanta padló, a fehér falak és mennyezet sterilitását.

A fogadótérben számítógépes asztalok és pihenőpadok szivárványjátéka színesíti az üzletet. A földszinti fogadótér, illetve az alá eső pincerész eredeti tégla architektúrájából is próbáltam megmutatni néhány hangulatos részletet, ami természetes melegségével ellensúlyozza a modern hangulatú üzlethelyiséget. Az üzlet nagy, összefüggő terekből áll, melyekből a földszinten csak egy vendégmosdót választottunk le, a pincében pedig a raktárak és a kiszolgáló helyiségek különülnek el az üzlettértől.

 

 

 

A belsőépítészeti kialakításon túl a beépített bútorok tervezése is a megbízás része volt. A megrendelői elképzelésnek megfelelően az üzletpolitikához igazodóan modern, a felhasznált anyagok tekintetében is újszerű megoldást kerestem, ezért a hajlított bútorok az itthon még kevésbé elterjedt, rendkívül sokrétű és sokszínű acryl lapokból készültek. A bútorok közül kiemelt szerepe van a recepciós pultnak, ami 6 ember számára biztosít munkahelyet, és magában foglal egy érintőképernyős információs számítógépet. Itthon még kevésbé alkalmazott, de egyre népszerűbb termék a feszített fólia is, amiből a lépcső felett átívelő piros vezető csík, fényáteresztő változatából pedig a recepciós pult feletti belógatott álmennyezet készült.

 

 

 

Úgy gondolom, hogy ezekkel a belsőépítészeti megoldásokkal, és azok fényesen csillogó világát ellensúlyozó téglaelemek melegségével sikerült egy olyan üzletbelsőt kialakítani, ami frissnek, lendületesnek hat, és méltón párosul egy újszerű üzleti elgondolás hazai bevezetéséhez.


Sample Central tesztáruház
vezető tervező: Papp Dávid Béla
tervezés éve: 2011
kivitelezés éve: 2011
bruttó szintterület: 500 m2