Épülettervek/Hallgatói terv

A világ körülöttünk

2018.05.15. 10:00

Zurai Lilla diplomamunkájában egy természettudományos oktatási központot tervezett úgy, hogy az épület többet adjon a környezetének, mint amennyit elvesz tőle. Ezenkívül olyan előadók és termek kaptak helyet, melyek elhelyezkedésükben, tömegalakításukban, belsőépítészetükben kívánnak azonosulni funkciójukkal.

Helyszín

Diplomamunkám helyszíne Jászberény város kertvárosi övezetében található, melynek szomszédságában a városi Szántai József tornakert kapott otthont. A telket dél felől a Zagyva vonala formálta, északról pedig a Pethes Imre utca választja le a sűrűbb kertvárosi beépítéstől. Habár csendesebb környezetben terül el a választott helyszín, mindössze pár percnyi sétára található a belváros, így egy furcsa kettősség érezhető a környezetben. Az első dolog, ami megfogott a helyszínben, az a festői táj, és az általa létrehozott atmoszféra volt. A város egyik legszebb része található itt, s ez még egy borúsabb délutánon is észrevehető. A zöldfelületek mennyisége és a kisebb erdőt létrehozó fák csoportosulása vonzza az embereket. Kisgyermekes családok, fiatal párok, kutyájukat sétáltató idősek mind-mind szívesen időznek a környéken.


 

Funkció

Funkcióválasztásnál két nagyon fontos szempont lebegett a szemem előtt. Az egyik az volt, hogy egy olyan épületet hozzak létre, amely ténylegesen a közösség javát szolgálja, valamilyen pluszt hozhat a város életébe; a másik pedig, hogy mindenképpen valamilyen természethez köthető, ahhoz kapcsolódó létesítményt tervezzek. Nagyobb léptékben megvizsgálva a környezetet arra a felismerésre jutottam, hogy meglehetősen sok közoktatási intézmény található a környéken. Ennek köszönhetően alakult ki a fejemben a természettudományos oktatási központ képe, amely a szomszédban lévő Szántai József tornakerttel együtt egy komplexebb oktatási centrumot alkothat. Mivel a városban lévő gyermekek rendszeres testnevelési oktatásban vesznek itt részt, számomra nem volt kérdés, hogy létesíthető-e egy, a meglévő iskolákon kívüli közintézmény, amely kifejezetten csak az oktatás egy ágára koncentrál.

Célom volt egy olyan természettudományos intézményt létrehozni, ahol ugyanúgy megleli a helyét kicsi és nagy, és ahol a diákok játszva ismerkedhetnek a fizikával, kémiával, biológiával és földrajzzal. Egy épület, melyben a nemrégiben hazánkban is elterjedt, azonban külföldön már évek óta sikeresen alkalmazott jelenségalapú természettudományos oktatás zajlik. Egy olyan oktatási központ, ahol a tanórák mellett szakköröket, fakultációkat tarthatnak, iskolai versenyeket, nyári egyetemet és különböző táborokat bonyolíthatnak le, kiállításokat, nyitott beszélgetéseket, kutatók éjszakáját és konferenciákat rendezhetnek. Ami az iskolai szünetekben is nyitva áll az érdeklődő tanulók előtt, hogy még inkább elmélyíthessék tudásukat a világ működésében, elvégre erről szólnak a természettudományok.


 

Tereprendezés

Fontos szempont volt, hogy a központ többet adjon a városnak, a környezetének, mint amennyit elvesz tőle. Így került kialakításra egy nagy, impozáns előkert és felvezetőudvar, valamint egy feltöltéssel létrehozott dombos park, amely izgalmas közeget hoz létre az alföldi városban. Utóbbiban kialakítottam egy tankertet is, amelyben a gyermekek az oktatók segítségével termeszthetnek zöldségeket, gyümölcsöket, amelyeket azután közösen tanulmányozhatnak, ezzel is segítve a tanulási folyamatokat, valamint így elültetve bennük a környezettudatos élet csíráját.

 


 

Az épület

A központ bejáratát az utcai fronttól eltartva, a tornakert irányából helyeztem el, így kialakítva egy forgalomtól teljesen mentes bejárati részt, amit a diákok ténylegesen a sajátjuknak érezhetnek. Az épületbe belépve egy tágas központi aula fogad minket, melyben beúsztatva egy - büfével, mosdókkal, és takarítószertárral ellátott - kiszolgáló blokk kapott helyet. Mivel nem egy hagyományos iskolai formát kívántam megvalósítani, így nem konkrét fizika, kémia, biológiatermeket alakítottam ki, hanem olyan előadókat, amelyek a világ különböző szegmenseivel foglalkoznak, így került az épületbe Föld-, Víz-, és Ég előadó/terem, melyek elhelyezkedésükben, tömegalakításukban, belsőépítészetükben kívánnak azonosulni funkciójukkal.
Eszerint az elv szerint került a Víz figyelő a Zagyva-partra, ahol egy plusz stég is helyet kapott a folyó fölött, amelyről testközelben figyelhetik és tanulmányozhatják a gyermekek a folyó élővilágát és növényzetét.
A Föld előadó egy enyhe lelépcsőzéssel és süllyesztéssel, valamint a köré emelt feltöltéssel találta meg végleges helyét, amelynél felülvilágítók segítségével erősítettem azt az érzetet, hogy ténylegesen a felszín alatt helyezkedik el a terem. Innen közvetlen kijárati lehetőség nyílik a dombra, ezáltal a tankertre is.

Az Ég kémlelő utcai frontra került, s az alsó szintjén lévő előadó mellett további galériaszinteket alakítottam ki, amelyeken végighaladva feljuthatunk az épületrész tetőteraszára, ahol tiszta éjszakai égbolt esetén csillagvizsgáló esteket tarthatnak. Ezen előadó esetében mind építészeti, mind belsőépítészeti megoldásokkal olyan hatást próbáltam elérni, mintha a világűrben járnánk (formai kialakítás, nyílászárók, belógatott világítótestek).
Anyaghasználatát tekintve egyszerű fehér vakolt felületeket képzeltem el, melyeken a környező fák árnyéka játékos és folyamatosan változó homlokzati képet mutat. Az épület fémlemezfedést kapott, amely a Zagyva vonalát elérve támfallá alakul át és körülöleli a központot, valamint a feltöltést.
A félév alatt hosszú utat tett meg a terv, míg elérte végleges formáját. Szerettem volna egy különleges épületet létrehozni, amely nem csak funkciójában, de megjelenésében is újat tud mutatni a városnak.

Zurai Lilla