Design/Formatervezés

A Walking-Chair Design Studio a MOME-n

2011.10.12. 10:18

A Design Hét sztárvendégének kikiáltott Walking-Chair Design Studio két tagja, Karl Emilio Pircher formatervező és Fidel Peugeot grafikus a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem auditóriumában tartott angol nyelvű előadást 2011. október 7-én. Pók Enikő beszámolója.

„Good design is innovation” – inventorok, nem művészek vagy designerek

Karl Emilio Pircher - egy pályamódosítás után - a bécsi Iparművészeti Egyetemen tanult ipari formatervezést, Ron Arad építész és ipari formatervező tanítványaként. A nemzetközileg elismert designer kezei alatt készítette el Walking Chair nevű, „hibrid állatként” aposztrofált székét, amelyről a 2002-ben alapított, Fidellel közös cég kapta a nevét. Fidel Peugeot a bázeli Design Egyetemen tanult kommunikációs designt, ma illusztrátorként és logótervezőként dolgozik, munkái mellett (Karim Rashidhoz hasonlóan) zenészként is bontogatja szárnyait. Az ő nevéhez köthető a bécsi Albertina Múzeum logója, amely – tervezője elmondása alapján – több, mint egy Antiqua betűtípus. Karl Emilio az előadás kezdetén szerette volna tisztázni az oly sokszor nekik szegezett kérdést („Minek tartják magukat: művésznek vagy designernek?”), szerinte a design feltalálói szemléletmódot feltételez.

 

 

 

Walking-Chair a MOME-n - megtelt az auditórium

A másfél órás előadáson egymást kiegészítő - kisebb vitáktól sem mentes -, humoros és összetartó csapatot alkottak. A duó (ahogy a munkában is), az előadáson is megosztotta egymás között a szerepeket. Mivel - saját bevallásuk szerint - Peugeot jobban beszél angolul, ő mutatta be a hírnevet hozó Walking Chair közlekedéséről szóló kisfilmet, valamint eddigi munkásságukat (tipográfia, ipari formatervezés, bútortervezés, kommunikációs design témakörben), képeken keresztül. A beszámoló az első órában lekötötte a közönség figyelmét, ám a - YOU DO DESIGN YOU – WE DO DESIGN YOU című könyvekért zajló - kérdezz-felelek játék túl hosszúra nyúlt, ami a közönség idő előtti elvándorlását idézte elő.

 

 

 

Design Hét 2011 – a Walking-Chair különlegessége

Szentpéteri Márton eszmetörténész, designkritikus vezette fel az előadást, amelyet Halasi Rita Mária, a Design Hét kurátorának köszöntője követett, akinek saját elmondása alapján kedvenc design csapata a Walking-Chair. A kurátor hölgy lelkesen hívta fel a figyelmet a csapat egyedülálló design tárgyaira: az állati karakterű, járást imitáló Animal Farm bútorkollekcióra.

 

 

 

„Please don’t sit on Walking Chair” – a szék, melynek független személyisége van

A Walking Chairről készült videó nézése közben figyelemmel követhettük, ahogy a 4 x 2 fém lábas, arasznyi magas ülőfelületű (a motorikát tartalmazó), fa furnéros szék hogyan jut el egyedülálló módon, saját lábán a Bécsi Bútormúzeumba - a Hofmobiliendepot-ba . A műalkotást készítői összeszerelik, gondosan letisztogatják, majd Pircher társaságában, de a saját lábain közlekedik az utcán és a Wiener U-bahn mozgólépcsőin, majd idővel a múzeum kapujában találja magát. Elhalad Tonett székek mellett, megpillantja - többek között - a designerek Monte Bello kanapéját, majd elfoglalja a kiállításon saját helyét. Készítői szerint ez a szék nem egy szimpla ülőbútor, hanem egy művészeti alkotás, mely magasztosabb célra hivatott, minthogy ráüljenek; karaktert, egyéniséget képvisel.

 


 

„In the heart of Vienna we make things and songs” - a „Bécs zárt” tévhit eloszlatása

Ha Bécset a Hofburg, a Belvedere és egyéb, karizmatikus épülethomlokzatairól ítéljük meg – öreg városnak tűnhet, de míg a külső változatlan maradt, a belső megváltozott - hívta fel a figyelmet Fidel Peugeot -, majd rögtön alá is támasztotta kijelentését az irodájuk szemléltetésével. Stúdiójuk (mely egy régi kávéházban kapott helyet), a tervezésen kívül prototípusok készítésének is teret ad. Az iroda egy része nyitott az érdeklődők számára, hogy bárki megtapasztalhassa a Walking-Chair életérzést - és viszont, hisz az őket érő külső ingerek hatására a tervezők is inspirálódnak.

 


 

„More than one layer” - a design több mint EGY dolog

Ha Peugeot fejéből pattannak ki az ötletek, akkor Pircher hivatott őt a megfelelő útra terelni: hol kidobják a tervet a szemetesbe, hol továbbfejlesztik; viccesen hatnak az általuk mesélt történetek – legalábbis a külső szemlélők számára. A gyalogló szék logó nemcsak önmagában életképes, szőnyegre, kárpitra nyomva tradicionális bútorok új ruhája lehet. A You May köztéri bútor nem egy céllal született: találkozóhely, munkafelület, alvórész, ülőfelszín funkcióját is betöltheti. A Ping meets pong tárgyalóasztalnál szemmel láthatóvá tették a mögöttes tartalmat: harc folyik az asztal két végén – szimbolizálhatja a kör alak bármennyire is a hierarchia-mentességet - a hálót felhelyezve asztaliteniszezésre alkalmas, majd levéve azt, megkezdődhet az igazi játszma. A bécsi Néprajzi Múzeum Shop Milka csoki színű kialakítása is az ő nevükhöz köthető, bár a beszámolójuk alapján csak a megrendelőnek tetszik az erőteljes színű bútorozás. Országokat formázó SEE YOU tükör kollekciójukba kora reggel is belepillanthat az ember – az összetett forma eltereli a figyelmet a szem alatti karikákról.

 

 

 

„Hey, hello: furniture has something to say” – amikor a designer tervez épületet

A Banja Luka-i AQUANA aquapark logójának elkészítése után maga az épület tervezésére is felkérést kaptak. Reálisan szemlélve a helyzetet, ipari formatervezői és illusztrátori végzettségükből kifolyólag először nemet mondtak, de végül a megbízó érvelése erősebbnek bizonyult az elveknél: ha megnyerik a kiírt pályázatot, miért ne vállalnák el a feladatot? – ha az építészek is terveznek bútort, fordított helyzetben ez miért ne lenne lehetséges? Így egy igen komplex feladat elé néztek, amelyben a designeri munkákon kívül építészet, belsőépítészet, tájtervezés is szerepet kapott. Az épület egyes részein domborúra formázott, magas fényvisszaverő képességű acél homlokzatburkolat helyeztek el, amellyel a víz felszínén megjelenő fényjáték hatását sokszorozták meg a csúszdapark függőleges síkján. Az épületkomplexumban pizzéria, étterem és bár is helyt kapott, mind-mind különböző, a funkcióhoz illeszkedő kialakítással és beépített bútorral (forgó panoráma szófa).

 

 

 

Tapasztalással kiváltott érzések - amikor a designer énekel

Nem titkoltan úgy gondolják, hogy termékeikkel csak akkor váltható ki maradandó hatás az emberből, ha a látáson kívül egyéb érzékszerveinket is bevonva, közvetve az érzéseinket szólítják meg. Egy formatervezett pohár esetén a logó a pohár letapogatásával válik érezhetővé; ebben az esetben a tapintással válik a látványból élmény. Vajon milyen hatást szeretett volna kiváltani Fidel Peugeot az előadás végén, a Design Studio Single című dalának éneklése közben? Zavarában felcserélte a négy soros ének utolsó két sorát - vajon a Single párna jutott az eszébe éneklés közben?

 

 

 

Érdekli a magyarországi munkájuk? – időszakos kiállítás a Ponton Galériában

A Design Hét 2011 keretein belül nemcsak a Printa design üzlet és galériában állított ki a Walking-Chair Design Studio; október 5-én mutatták be tárlatukat A kék… zöld című kiállítás részeként. Ha kíváncsi a kreatívok budapesti alkotására, a BOTTLEBOY kollekciójukból (fél literes PET palackok becsavarásával létrehozott fogasok) felépülő vizuális manifesztációjukat november 5-ig tekintheti meg a Ponton Galériában.

Pók Enikő

Kapcsolódó oldalak:

http://www.walking-chair.com/