”Itt van például Ádám Zoltán.
Szoboszlai János barátunk valamiért a fejébe vette, hogy összevibráltat itt engem és őt. Nekem ez nem jutott volna az eszembe, de ő úgy tesz, mintha ennél mi sem volna magától értetődőbb. Legyen hát.
Hölgyeim és Uraim, egyszerű építész vagyok, a nemzet napszámosa (copyright by Móra Ferenc). Mit keresnek Ádám Zoltán képei az én világomban? És én az övében? Mit kezdjek ennyi meztelen szenvedéllyel?
Mert talán nem tévedés e képeket szenvedélyesnek látni. Nem is a megvadult formák (és egyáltalán: a formák maguk), nem is a vérző színek, nem is a nyúzott aktok ín- és izomfonatait idéző, bujaságukban is halott, csonka szerkezetcsírák - az egésznek a gyökere szenvedélyes, ez a kutatómunka. Pedig a festő látszólag szenvtelen. Közlékeny bár, de - mint Bodóné, ha a bor áráról kérdik - szívesebben beszélget másról.
Nem derűs, de nem is aggódik Ádám Zoltán. Mostanában, úgy tűnik, ilyesmivel kell foglalkoznia, mit tegyünk. Nyilván szívesen foglalkozna ő is májusibb, naposabb, szerelmetesebb ügyekkel, talán szívesen fagyizna, vagy futballozna, talán fiú lenne újra, lazán, zsebre vágott kézzel bandukolna, egy sörösdobozt rugdosva látszólag unottan, fél szemmel azért a lányokat figyelve.
Hanem mindez a múlté, Ádám Zoltán csak legyint ilyen csacskaságokra. Őt most az eklektika ócskán hatásos, elmocskolt romjaiban is mindent elöntő, képtelen özöne izgatja föl. A romokba beköltözött (csak miszerintünk különös) roma lakótársaink bőre alá, az idegrendszerükbe próbál beférkőzni - nem először, mint tudjuk.
Vagy csupán jól hangzó ürügyet vet nekünk, hogy rágódjunk azon, és hagyjuk őt békén dolgozni? Lehet, hogy csak látszólag épít ciklust? (Ld. ehhez Tandori: Samu, ebből már ciklus lesz c. versét).
Hanem, persze, mindez értelmiségi fikció. Ádám Zoltán a saját vízióival viaskodik, nem mások álmait festi meg. Csak annyira cigányok az ő képei, mint - ha szabad patetikusan fogalmaznom - mi mindannyian.
Mármost ami itt engem építészként a leginkább érdekelhetne, az, szárazon szólva, az épített környezet ábrázolása. Én azonban éppen ott lelek a legkevesebb fogódzóra. Tűnékeny, egymásba olvadó perspektívák, a felszín alatt alig kitapogatható szerkezetek, ingatag megtámasztások, belövésekkel összekeveredő épített nyílások kavarognak előttem, egy-egy pillanatra képpé összeállva, majd megint szilánkokra hullva, szilánkként tovább kavarogva. Meg-megállok a képek előtt, egyik képről a másikra viszem át a kíváncsiságom, amely nem elégül ki, egyre csak mélyül.
Ez az úgynevezett építészet inkább kaleidoszkóp, inkább genezis, mint tervezett emberi mű. Épület helyett romok, székesegyház helyett megvakult ikonosztáz, ékszer helyett szétgurult vacakok - Ádám képei lesújtó, szinte reménytelen világba engednek bepillantást. Ismerjük a bon mot-t: a pesszimista: jólértesült realista. Igen, Ádám Zoltán realista festő - mondom én, talán kevésbé jólértesülten...
És hát maga a kiállítás is! Ritkásan a falakra dobált, odacsapott, trehányan ferde képeket látok, itt-ott még csomagolópapírt is célirányosan, de hanyag-nemtörődöm módon a falra szegezve.
Botrány.
Miért nem tökéletesen fest a festő? Miért pacsmagol, fröcsköl, miért keni össze a vásznat? Miért nem kezd újat, ha ezt - szemlátomást - már végleg elrontotta? És egyáltalán: miért fest egyáltalán? Mi ez az ódivatú, cseppet sem hatékony eljárás, pemzlivel, plajbásszal, firnájsszal, kulimásszal?
És a keretek! Hát ennyire rosszul állunk? Hogy nem csak hogy kerete nincsen a képnek, de még a vakkerete is ferde, kajla, megpatkolt, újonnan is ócska?
És mit is keresek itt én? Mű-élvezek, vagy már azt sem?
Hölgyeim és uraim, zúg a fejem. Ebbe a zúgásba-kavargásba belenyúlva hadd ragadjak ki négy képet, szinte véletlenszerűen, bár bevallva, hogy azért, mert tetszenek nekem.
Az első a Madárlátta fal, rögtön az előszobában. Egy görgetegkő-fal kis részlete ez; néhány vésett vagy genetikailag kódolt ábrákkal ékes gömbölyű tárgy tartja egymást, a lenyugvó Nap vagy egy tűzvész visszfényében. Nem tudjuk, mi van a fal egészével, hogy volt-e egyáltalán fal itt. (Én, közbevetve, nem hiszem el Ádám Zoltán minden szavát; ha megengedik: élek a gyanúperrel.) Bevégzettséget látunk? Jóvátehetetlenséget? A káosz mikroszkópos részletét? - Lehet, hogy mire visszanézünk rá, szét is hull ez az összekapaszkodás.
A másik kép (Balkáni gerle) távolabbról készült, a nyílásszög most nagyobb, ez a falrészlet mintha emberi munkáról árulkodnék: egy galamb durva negatív relief-jét látjuk, utólag odakaristolt megjegyzések borítják a kivágást. Minek az eredménye ez a relief? Magányos véső munkája? Titokzatos vegyi-fizikai folyamatok következménye? Vagy - dacára a derűsen ráhulló fénynek, az élet tagadhatatlan jeleinek - lehet, hogy ezt a felszínt egy közeli atomvillanás által idevetett árnyék dolgozta meg így?
A harmadik kép (4-ből 2) szegényes vásári vagy templomi jelenet, egy szerény kultusz mellékes tárgyi manifesztációja, alulról megvilágítva, a többihez képest nagyon fegyelmezetten, katonásan megfestve - csak éppen arra nincsen válasz, hogy mi ez a nagy kiegyensúlyozottság. Közelebb hajolva látjuk a légyköpte, festékmarta, elkoszolódott falat (vagy levegőt?), a kép alulról foszlik, bibircsókok borítják - vagy a kultusz öreg már, vagy a művelői - de talán csak tárgyi emléke ez egy már elfeledett, képevesztett katonasírnak, riasztóan hirtelen halálnak, esetleg felgyógyulásnak. Szavak nélkül reménykedő reménytelenség.
Végül: a tőlem balra eső teremben szinte idilli, ködben úszó, abba belévesző árnyakat látunk lebegni, ezek kétségtelenül szép és elringató látomások. Csak elmosódva, bizonytalanul rémlik kifacsart gerenda, széthasadt fal, valami baljós kitüremkedés - nem, valóban nem is ajánlatos nekünk közelebb férkőznünk ezekhez a dolgokhoz - hagyjuk csak, hogy a köd elfedje, szépítse mindazt, ami talán maga a pusztulás, ami talán vegytiszta borzalom.
De nem, nyugi: csak táblaképek ezek. Változik a szín: Ádám úr a festékrepeszek, a megvadult színcsordák alá temetett, a szétrohanó témák rikácsolásától visszhangzó, lepusztult helyiség közepén áll, rágyújt, újabb mondatba kezd.
Így is van jól. Ádám úr dolgozzék tovább, Szoboszlai úr nyissa meg a kiállítást, én pedig megköszönöm mindnyájuk szíves türelmét.”
Tardos Tibor
A kiállítás megtekinthető: 2006. január 20. - február 24.
Nyitva tartás: keddtől péntekig 14 és 18 óra között, valamint előzetes bejelentkezéssel.
A kiállítás helyszíne: acb Kortárs Művészeti Galéria, 1068 Budapest, Király utca 76.
Ádám Zoltán 1959-ben született, s 1984-ben végezte el a Magyar Képzőművészeti Főiskolát. A festőként bemutatkozó művész 1990 és 1995 között az Újlak Csoportnak, a független művészeti kezdeményezések terén úttörő formációnak volt a tagja. Az 1990-es évek közepétől elsősorban festményekkel vett részt kiállításokon. Jelentős egyéni bemutatója volt 1998-ban és 1999-ben a dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézetben, 2001-ben a Műcsarnokban, valamint 2003-ban és 2004-ben az acb Galériában. Művei megtalálhatók számos köz- és magángyűjteményben (Modern Művészetért Közalapítvány, Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum, Irokéz Gyűjtemény). Ádám Zoltán 2001-ben kapta meg a Munkácsy-díjat.