Nézőpontok/Vélemény

Adriatic Challenge építész regatta - második futam

2014.08.29. 08:23

Fantasztikus strandidő fogad minket a verseny második napján is. Szikrázó napsütés, azúrkék tenger, felhőtlen égbolt. A vitorláshajót ezek közül egyik sem motiválja a haladásra. A tudósítót meg a tudósítás írására, szélcsendes versenyről nem kellemes közvetíteni, gondolom ilyen lehet beszámolni agyaggalamb lövészetről ködben, vagy disznóvágásról az arab emirátusokban. Reisz Ádám következő beszámolója.

A versenynap a fuvallatok keresgélésével telik. Kémleljük a vizet, merre van egy kis szél, amibe bele lehet kapaszkodni. Az FBIstudio hajóján az adrenalinéhséget sikerül kielégíteni leszakadó vitorlával (rosszul volt bekötve), elduguló wc-vel (rosszul volt valaki) és elrontott befutóval (rosszul értettük hol a cél). Az utóbbi következtében hetedik, nyolcadik hely megszerzése körül alakult ki némi vita. A hetedik helyért nem osztanak érmet, mert a periódusos rendszerben nincs annyi fém, hogy még ide is jusson valami értéktelen ötvözet. Ezzel együtt a versenyláz a nyolcadikként befutó hajó legénységének látását úgy torzítja, hogy legszívesebben célfotót elemeznének, ha volna ilyen, míg mi a magunk részéről meg vagyunk győződve, hogy fél tengeri mérfölddel lemaradva futottak be utánunk. A versenybírói zsűri végül bölcsen két hetedik helyet oszt, így mindenki jól alszik. Vagy aludna, mert ugyan Milna gyönyörű kis öbölben fekszik Brac szigetének végében, és a kikötője is hasonlóan meghitt, de mi nem ott parkolunk, hanem milnai viszonylatban kőbánya kispesten, a halfeldolgozó mögött. A kikötőnk egy óriási betonplacc, de nem a mi kényelmünket szolgálandó, hanem a halfeldolgozó nyerges vontatói miatt, azok ugyanis itt tudnak megfordulni. Mindez azt is jelenti, hogy választott kikötőnkből a városkába besétálni is csak a halüzemen keresztül lehet. A halfeldolgozás nem illatos tevékenység. Gumicsizmás, overálos emberek hányják vasvillával a kifogott döglött állati tetemeket a partra, hogy aztán hajhálós-gumicsizmás-overállos emberek bedobozolják és kamionra tegyék őket. Ezek a kamionok forognak mögöttünk a parton, minden alkalommal rettenetes bűzfelhőbe borítva minket.

Vitorlás hajó kiválóan ötvözi a kemping és a luxusszálloda összes hátrányát. Annyiba kerül, mint egy ötcsillagos szálloda és olyan kényelmetlen, mint egy lakókocsi. Aludni az orrban és a tat alatti két kis helyiségben lehet. Ha belépsz a szobába, az ajtót már nem tudod becsukni, mert ott állsz. Az ágy két főre van kalibrálva, de a ha az a két fő történetesen férfi, akkor az kicsit baj. Ha két férfi fekszik egymás mellett, akkor azért igyekszik az ember egy húsz centis demarkációs vonalat, "no man’s land"-et tartani. Az ágy alatt pedig különféle rekeszek vannak, egyik másik tetején technológiai nyílással, melyet a szivacs hivatott áthidalni. A szoba alapterületét ugyan nem csökkenti, de a légköbmétert jelentősen, hogy ahol az ágy kezdődik, ott a belmagasság az ágyon-üléshez van kialakítva, kicsit hátrébb még tovább csökken, és ott már csak láb-bedugáshoz. Az oxigén utánpótlásról kettő darab tízszer húszcentis kajütablak hivatott gondoskodni. Nagy levegőt azért ne vegyél, annyi nem jön be rajta. Ha éjjel kimennél valamiért, a szobatársadnak elered az orra vére, mert a legjobb indulattal is beletérdelsz. Ehhez a luxushoz ad egy csipet fűszert a milnai halfeldolgozó átható bűze, ami sunyin bebújik mellénk és kedvesen megreked a kajütben.

A második futamon tavalyi kapitányunk Takács Viktor hajója a New York fantázianévre keresztelt eszköz fut be elsőként, végre hozva a előző évi formáját. Első napi második, és második napi első helyével az összetettben az élre tör.

Reisz Ádám
Milna, Horvátország