Az eea kapcsolt elsőként, és csapott le a térgravírozott üvegkockákban rejlő építészeti prezentációs lehetőségre, a projektek modelljei ebben a formában kerültek bemutatásra. A kockák mágnesként vonzzák a mindenkiben lakozó gyermeket, úgyhogy a terem levegőjében szinte tapintani lehetett a mohó birtoklási vágyat.
A kiállítást megnyitó Réz András a divatot minden ellenkező vélekedéssel szembehelyezkedve kultúránk egyik legalapvetőbb kommunikációs rendezőelvének nevezte beszédében, és ennek kapcsán két részre osztotta az építészetet: a maguk idejében divatos (és ettől jelentős) illetve csak tiszteletreméltó (jelentéktelen) épületek halmazára. Az Egeraat-iroda munkásságát az előbbi kategóriába sorolta, mondván: különbözik, tehát van. A megnyitó után egyébként kapott ajándékba egy kockát.
Nagy Bálint házigazda üdvözlő szavaiban a Magyarországon alkotó külföldi építészek névsorát elevenítette fel, kezdve Villard de Honnecourt-ral, hogy ebbe a sorba illessze a kiállító eea-t is.
Erick van Egeraat villáminterjú keretében azt nyilatkozta, hogy a magyarországi építészetből leginkább a társadalmi-politikai közeg kezdeményezőkészségét, az építészeket ösztönző víziót hiányolja, továbbá hogy Szibériában nagyobb kihívásnak és örömtelibb feladatnak érzi a munkát, mint Londonban. Saját épületei közül egyiket sem tekinti kedvencének, mert nem foglalkozik a már lezárt ügyekkel, mindig előre, a következő feladatra tekint. Kérdésünkre elárulta, hogy tíz éve mindig a Kempinskiben száll meg Budapesten, de nem azért, mert különösebben jó szállodának tartja, hanem mert kényelmi okokból halogatja a váltást. Budapestről hiányoznak az innovatív, inspiráló szállodák, a New York palota jelzi talán az elmozdulást ebbe az irányba - mondta.
Pali bácsi, a Tilos rádió kabalafigurája diktafonra rögzítette a beszédeket és az N&n-ben hagyományosan átlagon felüli vendéglátás keretében előadott perecből és borból is fogyasztott.
fotók és szöveg: Török Tamás