Egyéb cikkek

Algyői 16 tantermes általános iskola

2009.07.01. 06:53

”A zöld iskolakert, az udvarokon kialakított zöldfelületek, a gyakorló konyhakert és a meglévő fák minél nagyobb számban való megtartása, valamint az épület gazdaságos térkialakítása mind a környezettudatos nevelést és oktatást hivatottak segíteni.”
A Sagra Architects nem díjazott pályaműve az algyői iskolapályázaton, vezető tervező Sajtos Gábor.

A helyszín adottságai
A tervezési terület Algyő nagyközség nyugati peremén található. A település Csongrád megye délkeleti részén, belterületével a Tisza jobb partján helyezkedik el Szeged közelében. Algyő külterülete délen Szegeddel, északon Hódmezővásárhellyel, nyugaton Sándorfalvával, keleten Maroslelével határos.

 

 

 

A tervezési terület sajátossága, hogy a település peremén a kialakult családi házas – lakóházas övezet határa és a sportolási-szabadidős intézmények – a Borbála-fürdő és a Sportklub területe között helyezkedik el. Ebben a kettős téri helyzetben a tervezett iskolaépület elhelyezkedése és főként funkciója révén meghatározó és központi jelentőséggel bír amellett, hogy a környezettel is párbeszédet folytat.

Koncepció - telepítés
A közvetlen környék meglévő épített környezetét, a település központjának irányát, a tervezett utat, az előírt 90 m-es előkertet, az új intézmény fő megközelítését a telek északkeleti oldaláról célszerű megadni a tervezett Tiszavirág utca felől, úgy, hogy az épület főbejárata a Tiszavirág utcán északról és délről érkezők számára is kellő megérkezést biztosíthasson.

Az épület főbejárata előtt kialakított burkolt iskolaudvar az a fogadótér, mely kellően védett, mégis reprezentatív megérkezést biztosít. A lábakra állított, fedett-nyitott tér részint a kerékpártárolásra nyújt lehetőséget, másrészt kapuszerű bejáratot nyújt.

Az építészeti koncepció a tudás megszerzésének útjára alapul. A könyvekből, tankönyvekből szerzett tudás az iskola révén jut el a diákokhoz. Az épülettömegek egymás mellettisége - mint az egymás mellé sorakoztatott könyvek - ezt az előrehaladást, fejlődést fejezi ki.

A koncepció másik fontos alapja volt az öko-iskola jelleg építészeti és téralakítással való kifejezése is. A különböző minőségű udvarok és kertek, zöldfelületek az épület egészét - változatos kitekintésekkel a környezetre - pontról pontra végigkísérik.

A zöld iskolakert, az udvarokon kialakított zöldfelületek, a gyakorló konyhakert és a meglévő fák minél nagyobb számban való megtartása, valamint az épület gazdaságos térkialakítása mind a környezettudatos nevelést és oktatást hivatottak segíteni.

 

 

 

Funkciók – elrendezés – szerkezet - anyaghasználat
Az épület földszint +1 emelet kialakítású, belső térszervezése követi a tömegbeli kialakítást, tiszta, jól átlátható, funkcionálisan jól szervezett és áttekinthető térkapcsolatokat eredményezve.

A közös használatú terek, a főbejárat, a galériás, nagy légterű aula-zsibongó központi helyre kerül, ami szervezi és osztja a különböző használatú tereket, helyiségeket. Alapvető szempont volt a kialakításnál, hogy a tornaterem az iskolától függetlenül, oktatási időn kívül is használható legyen, úgy hogy ez ne igényeljen plusz, gazdaságtalan területeket. A bejárat, a szélfogó, az aula, a büfé, és az aulához kapcsolódó vizesblokkok közösek az iskoláéval, az iskola oktatási és egyéb tereitől megfelelően elzárhatók.

Nagyobb belső iskolai rendezvények alkalmával az aula összenyitható a tornateremmel. A büfé, ruhatár közvetlen kapcsolatban van az aulával, és az étterem is szervesen kapcsolódik ahhoz. Az étterem külső teraszkapcsolattal kerül kialakításra.

Az U-alakú és az iskolakert felé nyitott belső iskolakertet körülölelő szárnyakban kaptak helyet az általános oktatási egységek (tantermek, csoportszobák, egyéni fejlesztőszoba, általános szertárak). A 16 tanterem közül 8 a földszinten helyezkedik el, ezek az alsósok termei, míg az emeleten elhelyezett másik 8 terem a felsősöké. A szaktantermek az emeleti zsibongótér közelében, de a tantermekből is jól megközelíthetően helyezkednek el. A rajzterem, a funkciójához a legkedvezőbb módon, északi tájolással az iskolakert felé néző üvegfelülettel lett kialakítva az emeleten, míg a könyvtár a csendes belső iskolakertre szervezve ez alatt, a földszinten kap helyet.

Az igazgatási „szárny” az irodákkal és a nevelőtestületi szobákkal az iskola csendesebb részén, a központi térhez kapcsolódva helyezkedik el.

 

 

 

A tornaterem öltözői a földszinti aulából érhetők el, a „piszkos cipős” és a „tiszta cipős” forgalom szétválasztásával. A lelátók a központi aulában elhelyezett egykarú lépcsőkön keresztül az emeleti galériáról érhetők el. 200 ülőhely és 100 állóhely biztosított, valamint a kialakítás lévén javaslatot teszünk kihúzható mobil lelátók elhelyezésére, amivel az ülőhelyek száma így további 116-tal növelhető azon sportrendezvényeknél ahol a sportpálya mérete ezt engedi. A lelátók kiürítése az egykarú lépcsőkön keresztül az aulán át, valamint az épületben a lelátók végénél kialakított szabadban elhelyezett lépcsőn keresztül oldható meg.

A tornaterem két részre osztható a rácsostartó szerkezet aljára erősített, leereszthető térelválasztó ponyvával. A tornaterem természetes bevilágítását a tornaterem térlefedő szerkezete révén a főtartók között kialakuló függőleges matt üveg bevilágító felületek, illetve a hosszanti falon elhelyezett üvegfelületek biztosítják, amelyek révén jól és egyenletesen szórt természetes megvilágítást kapunk.

A külső sportpálya, a futó- és távolugrópálya a meglévő szomszédos futballpályák közelében, az öltözőkből jól és könnyen megközelíthető helyen lettek kialakítva.

Az előírásoknak megfelelően 60 db parkolót biztosítunk, ehhez figyelembe vettük a fürdő előtti – az iskola területébe benyúló – parkolókat is.

vezető tervező: Sajtos Gábor
munkatársak: Németh Regina, Páll András, Tóth Ádám, Gombás Lukács, Kurunczi György, V. Nagy Zoltán