Ma délelőtt, ünnepélyes keretek között adták át a Ferenciek tere és a Deák Ferenc tér állomásokat, így az M3-as metró felújítása utolsó fázisába lép. A műszaki rekonstrukció és akadálymentesítés, valamint az átfogó építészeti felfrissülés miatt ezúttal két, a belváros szívében található megálló, köztük a vonal legforgalmasabb csomópontja kezd új életet.
A sajtónyilvános eseményre ma délelőtt, az új, modern megjelenést kapott Deák téri állomáson került sor. Az átadás apropóján rövid beszédet mondott Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója, Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter és Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere.
Kora délután már az utasforgalomnak is átadják a Ferenciek tere és a Deák Ferenc tér állomásokat, a megnyitást követően a metró Dél-Pest felől már a Deák Ferenc térig jár. Az átadás napján, január 23-án a pótlóbuszok 21:00-ig még a Kálvin térig járnak, utána az eddig megszokott esti közlekedési rend szerint Kőbánya-Kispestig pótlóbusszal lehet utazni.
Az M3-as metró felújítása 2017-ben, a vonal északi szakaszán kezdődött. A 2020-ban átadott déli szakaszt követően legutóbb a középső szakasz 3 állomása nyitotta meg kapuit az utasok előtt. Az év folyamán, a most átadott két megállót követően a középső szakasz többi, még lezárt állomásán is befejeződnek a munkálatok: márciusban az Arany János utca, a Nyugati pályaudvar és a Dózsa György út, majd végül májusban a Lehel tér és a Nagyvárad tér állomásokat is átadják.
A beruházásnak köszönhetően megújul Magyarország legforgalmasabb vasútvonalának infrastruktúrája, az állomások pedig akadálymentessé és korszerűbbé válnak. Az új megállók nemcsak szebbek és világosabbak, hanem minden szempontból kényelmesebbek, biztonságosabbak, funkcionálisabbak, és remélhetőleg utasként is kellemesebb lesz használni majd ezeket a tereket.
A mostani átadás különösen fontos mérföldköve a felújításnak, hiszen a Deák Ferenc tér a metróvonal és egyben a főváros egyik legforgalmas csomópontja, amely szinte valamennyiünk mentális térképén Budapest központját jelenti. Mivel itt három különböző metróvonal is találkozik, a Paragram Stúdió tervezőinek (Csapó Balázs, Germán Tibor, Gurdon Balázs, Hargitai Bence) is különösen bonyolult térstruktúrával és az ebből adódó komplikációkkal kellett szembenézniük. Az állomás olyan szempontból is különleges, hogy akadálymentes megközelítését a még a Nemzeti Színház építési munkálataiból visszamaradt lejtaknán keresztül lehetett megoldani.
A Ferenciek tere megálló, bár térstruktúráját tekintve sokkal szokványosabb, szintén az M3 egyik fontos, a belváros szívében elhelyezkedő állomása. A felújítást vezető A Plusz Stúdió tervezői (Kosztolányi Zsolt, Klopp András) a térnek nevet adó ferences rendhez a színhasználatban és a grafikai motívumok szintjén is kapcsolódtak. Az akadálymentesítés itt a megújuló középső szakasz korábban átadott állomásairól már ismerős ferde felvonó segítségével valósul meg.
Azon olvasóink számára, akiket részletesen is érdekel, hogy milyen építészeti elképzelések mentén újultak meg a Deák Ferenc tér és a Ferenciek tere megállók, ismét alapos, elemző cikkekkel készülünk. A két megújult állomás bemutatásán túl a két városi köztér történetét is felelevenítjük egy-egy hosszabb írás formájában.
Közérdekű információ:
Változások az M3-as metró közlekedésében január 24-e, keddtől: