A dunakeszi bevásárlóközpont az Auchan Magyarországon megvalósuló harmadik, egyben a legjelentősebb fejlesztése volt 2001-ben. A Budaörsön és Soroksáron felépült hipermarketjeik kiemelkedően sikeres működése nyújtott biztos alapot az újabb fejlesztéshez. A képlet a már korábban is megismert és bevált elvek alapján került alkalmazásra. Budapest északi határa mentén (IV. kerület), Dunakeszi közigazgatási területén, jelentős forgalmi útvonalak találkozásában (M0 autópálya, 2. sz. főút, tervezett új Dunahíd), 44 hektáros ingatlanfejlesztés, új autópálya csomóponttal, körforgalmú közútcsatlakozásokkal, a területet feltáró úthálózattal, felszíni vízrendezéssel, komplett közműfejlesztéssel. Az első ütemben megvalósult hipermarketet további négy ütemben a piaci igényekhez alkalmazkodó további épületek fogják követni.
Telepítés:
A telepítés, beépítés meghatározó szempontjai a könnyű megközelítés, jól láthatóság, bővíthetőség, és a potenciális vásárlóerő (Káposztásmegyeri lakótelep) jelenléte volt. Az épület az É-D irányú fő feltáró út keleti oldalán került elhelyezésre. É-NY-D-i irányból nagyméretű parkolók veszik körbe, míg keleti oldalon - térfalként - a gazdasági udvar, illetve annak 4,0 m magas zajvédő kerítése határolja. A telepítés kialakításánál fontos szempont a későbbi bővítési lehetőségek biztosítása, mind északi és déli irányban.
Az áruház személyforgalmi megközelítése a nyugati oldalon a parkolók irányából történik, öt hangsúlyos üvegezett bejáraton keresztül. A dolgozói forgalom, ettől jól elkülönítve, az északi oldalon lévő külön ellenőrzött bejáraton keresztül éri el a technológiai területeket. A gazdasági udvar töltése a déli körforgalom irányából történik, a beszállító járművek programozott fogadásával. A leírásból látható, hogy az áruház közlekedési kapcsolatai, belső forgalma képletszerűen egyszerű és tiszta, melyek a kereskedelmi jellegű építmények sikerességének egyik záloga.
Az áruház:
A hipermarketek létesítésének fő vezérelve az érkező vásárlók széles árukínálattal történő kiszolgálása önkiszolgáló rendszerben, a lehető legalacsonyabb árakon. Ennek megfelelően az épület belső elrendezése szigorú technológiai rendet követ, melyet az Auchan technológiai tervező részlege határoz meg, ír elő. A hipermarket rész racionálisan tömbösített, ahol a centrumban elhelyezkedő nagy belmagasságú eladótér köré szerveződnek a kiszolgáló technológiai tércsoportok, mint előkészítők, hűtők, pékség, raktárak, műszaki helyiségek. Az eladótér természetes fénnyel történő ellátását méretezett pontszerű bevilágítók biztosítják. A jelentős mennyiségű áruforgalom lebonyolítására három áruátvevő létesült a keleti oldalon árucsoportok szerint, előtetővel fedett süllyesztett rakodórámpákkal. Ezen a területen gyűjtik a hulladékot is szelektált módon, melyek tömörítők segítségével zárt konténerekben kerülnek elszállításra. A kétszintes műszaki blokk ”ház a házban” elv szerint épült technológiai és akusztikai szempontok miatt.
A hipermarket kereskedelmi kínálatát egészítik ki és színesítik a bevásárlóutcák mentén húzódó üzletsorok és étkezési zónák. A két párhuzamos közlekedő mentén felfűzött üzlettömböket, a bejáratok által meghatározott tengelyekben közlekedő felületek, változatos formájú teresedések tagolják. Ennek a területnek a kialakításában a francia M+R Architectes Építésziroda volt a kereskedelem technológiai konzulens partnerünk.
A hipermarket pénztársora mentén húzódó ”nagy Mall” felett félnyereg formájú íves felületű bevilágítót alkalmaztunk az irányított és szórt természetes fény minél intenzívebb bevezetésére. A párhuzamosan futó ”kis Mall” teresedései felett különböző formájú bevilágítók biztosítják a természetes fény bejutását, melyet egyedi álmennyezet kialakításokkal és padlóburkolat mintázattal követtünk. A közlekedő északi végében, karéjos, centrális elrendezésben alakítottuk ki a ”Food-Court” területét egy középen elhelyezkedő pillér és felülvilágító körül.
Ezekben a belső terekben alkalmazott egyedi kialakítású álmennyezetek, megvilágítások, oszlopburkolatok, portálok hangulatos és életszerű utcaképet hivatottak biztosítani. Az épületen alkalmazott homlokzatképzésnél racionálisan kívántuk követni és megjeleníteni a mögöttes tartalmat és esztétikai igényeket. A nagyméretű és magasabb eladótéri - raktári tömbön homogén trapézlemez burkolat készült függőleges, eltérő árnyalatú lizénák tagolásával. Az áruátvevők különálló tömbjei vízszintes struktúrájú vasbetonpanel burkolatúak hozzájuk szerkesztett könnyed előtetőkkel.
A nyugati főhomlokzat hosszan elnyúló épülettömegét a két végén ”rizalit”-szerűen előrelépő, hangsúlyos tömegek fogják keretbe. Az eltérő magasságú épülettömegek és homlokzati anyagváltások csatlakozási pontjain, természetesen jelölődnek ki a gyalogos főbejáratok strukturális üvegezésű kubusai. A bejáratok egyszerű és tiszta megjelenésében, a könnyed térbeli rácsos tartószerkezet, a transzparens üvegfelületek mellett alkalmazott egyedi reflexiós megvilágítása jelenthet látványosságot.
A főhomlokzat középső, hangsúlyos részén a Dunára asszociáló, hullámvonal vezetésű alumínium burkolat készült lépcsőzetes eltolással. A burkolat feletti hangsúlyos íves párkánylezárásban és a lépcsőző hullámvonalak mentén folyamatos vonalvilágítást terveztünk, amelyek elsősorban az esti órákban érdekes és vonzó látványt nyújthatnak. Az épület fő homlokzatán alkalmazott, a kor technikai színvonalát tükröző anyaghasználatnak, megvilágításnak a célja egy esztétikus, érdekes, humánus látvány létrehozása.
Az áruház a 2001. novemberi megnyitása óta sikeresen működik, melyet talán legjobban a tervezett bővítések támasztanak alá.
Koczka István
okl. építészmérnök
Auchan Dunakeszi Bevásárlóközpont
építtető: Hyper Immo Kft.
generálkivitelező: Arcadom Rt. - Varpex Rt.
tervezés ideje: 2000-2001.
építés ideje: 2001.
beruházási költségek: 7 800 000 E ft
tervezők
építészet: Koczka István / Gáspár Tibor
építész munkatársak: Bertalan Szabolcs, Ercsényi Miklós, Sáfrány Ágnes, Kocsis Mária
statika: Gát Géza / Sugár Gábor
gépészet: Bajor Ervin
épületvillamosság: Kelemen Ferenc (Kelevill Bt.)
beruházás jellemzői
a világ legnagyobb Auchan áruháza:
önálló sportosztállyal - 1850 m2
hangsúlyos food-court és bevásárló utcai résszel - 15 100 m2
teljes választékú eladótérrel - 20 500 m2
összesen bruttó 51 360 m2 szintterületen