Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

Autómárkából vendéglátóhelyet - a világelső MINI BAR Budapest

2014.06.20. 13:24

Elsőként Budapesten nyitott az ikonikus, egykor brit, ma már a BMW irányítása alatt álló MINI által inspirált vendéglátóhely. Az alapötlettől a megvalósítás részleteiig magyar kezdeményezésről adunk számot a Szent István térről. Az ötletgazda, és egyben a hely tulajdonosa Gubcsó Balázs, akit 2004-ben ragadott magával a márka szellemisége, mikor megvette első, Cooper S típusú MINI-jét.

A hely gondolata évekkel ezelőtt született meg, és 2014 áprilisának végére lett belőle valóság. A saját ötlet megvalósításában természetesen partner volt az autógyártó cég is, ám a kezdeményezést mindvégig a hazai vállalkozó tartotta kézben.

A Szent István tér északi oldalán álló modern irodaépület földszintjén találta meg Gubcsó az ideális helyet. A kisméretű (100 m2!) üzlethelyiséget azonban igen takarékos beosztással kellett újragondolni. Mivel az épület eleve kis mélységű, és ebből fakadóan az öt egyforma nagyságú téregységből álló üzlet az utcafronttal határos, így a kiszolgálófunkciókat a hosszanti helyiségcsoport két oldalára tolták ki, a középen fennmaradó hármas részt pedig a szerkezet adta korlátok közt, a lehető legjobban egybenyitották. A Sas utcai végbe került a konyha, a Bazilika felé eső végre pedig a koedukált mosdóblokk. Ezáltal a korábban itt működött vendéglátóhely pultjánál jóval nagyobbat lehetett létrehozni. A helyszűkéből pedig egyenesen következett a tér felé való erőteljes nyitás.

Ez a nyitottság két dologban nyilvánult meg. Egyrészt a rendelkezésre álló portálok közül a vendégtér előttiek minél teljesebb megnyitásában, másrészt pedig egy „nappali hangulatú”, téliesíthető terasz kialakításában. Az öt portálszakaszt az épület homlokzati nyílás-rendszerére, arányaira rímelő, színes, fémvázas, belülről megvilágítható plexi-keretek övezik, amelyek egyúttal a márka dizájnjára is utalnak, nem utolsósorban pedig sikerrel hívják fel a figyelmet a bárra az éjszakában.

A belsőépítészeti kialakításra pályázatot írtak ki, ám a brand kötöttségei miatt a győztes végül visszalépett. Ebben a kényszer szülte helyzetben vette a kezébe a kialakítás átgondolását az ötletgazda. Minden felhasznált anyagot, bútortípust engedélyeztetni kellett a központtal. A MINI-nek ugyanis nincs (legalábbis ideáig nem volt!) kitalált, végiggondolt bútorarculata. Az alapvetés az volt, hogy a belépő vendég ne egy autószalonban érezze magát, ugyanakkor a belső mégis az egyértelműen az autómárkához kapcsolódjon. A színes keretek és a Union Jack volt mindehhez a kiindulópont.

A belső teret alapvetően dominálja a fekete és valamelyik, a márkára szintén jellemző élénk szín (narancssárga, kék, piros, citromsárga) párosítása. A mennyezeten jelennek meg a járműre való legkonkrétabb utalások: a középső részben egy, a gyártósorról „levadászott” brit zászlós MINI-tető, kétoldalt az autó jellegrajzai. A bárpult melletti falon lóg a másik belsőépítészeti elem, melyet a gyártól kaptak, egy MINI-logó. Maga a pult szintén a fekete-színes dinamikával él, színváltó kivitelben. Mögötte a falon egy nagyméretű, világító MINI-feliratra építették fel ragasztott üvegpolcokból a választékot bemutató italtartót.

A bútoroknál karbon-hatású bőrt használtak fel, amely szintén az autós érzetet hivatott felkelteni, ahogyan a leginkább domináns narancs-fekete színpárosítás is utal a MINI-re. A végfalaknál a hátsó ülésekre emlékeztető elrendezésű ülőalkalmatosságokat helyeztek el, amelyeket a fal elé lógatott hengeres párnák egészítenek ki a kényelem érdekében. Az autóra számos más apró részlet is utal, mint a koedukált mellékhelyiség ajtajának kilincse, mely egy váltó gombja, vagy az ugyanitt kialakított mini MINI-autókból álló fal.

A MINI BAR Budapest valóban minden részletében átgondolt koncepciója sikerrel idézi fel az autómárkához társított képzeteket, a nélkül, hogy lépten-nyomon emlékeztetne arra, hogy mégiscsak egy kocsi által inspirált belsőépítészeti összképről van szó.