Design/Formatervezés

Az Adamlamp – interjú Juhász Ádám formatervezővel

2015.06.17. 14:00

Az Adamlamp termékek természeti formákon és különböző geometriai szabályú szerkezeteken alapuló alkatrészek összekapcsolásából állnak, minden lámpaforma digitális tervezéssel, kézi összeillesztéssel készül. Juhász Ádám a Pulse London 2015 kiállításon májusban mutatkozott be, a formatervezővel Margit körúti műhelylakásában Takács Andrea készített interjút.

A Hothouse Hungary – Pulse London kiállításon május 10-12-ig 14 magyar designer mutatkozhatott be 80 négyzetméteres standon, a londoni székhelyű HU+ Collektive Design és a Design Terminál támogatásával. A szakvásáron az Adamlamp kíséretében többek között az Absoloot, a vidonori, a Hannabi Freestyle és a Studio Nomad képviselték hazánkat, amely több mint 7000 angol és nemzetközi bolt beszerzőit és döntéshozóit vonzza minden évben az angol piacra belépni készülő új márkákra koncentrálva.




Takács Andrea (TA): Ádám, milyen izgalmas újdonságot és lehetőséget hozott számodra a Pulse London 2015 kiállítás?

Juhász Ádám (JÁ): ‬A Pulse London egyik legnagyobb kereskedelmi vására, Home decor jellegű kiállításként több kategória típus jelent meg a design területéről, a kereskedők és viszonteladók, a kisebb üzletek és az áruházak képviselőinek kíséretében. A magyarok az International Design szekcióban jelentek meg a finnek szomszédságában. Új ismeretségek, kapcsolatok kialakítására remek lehetőség adódik egy-egy ilyen alkalommal, továbbá e kapcsolatokon keresztül a termék viszonteladói hálózatának bővítésére, nagykereskedelmi eladására. Ám hogy ezen kapcsolatokból piaci értelemben milyen sikerek születhetnek, az még a jövőben derül ki. Érdeklődőként a Fenwick áruházláncának képviselőjét említeném, de emellett több kisebb viszonteladóval és belsőépítésszel is sikerült kapcsolatba kerülni.



TA: A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem formatervező szak fémműves hallgatójaként diplomáztál 2009-ben, diplomamunkádként egy hangulatvilágító lámpacsaládot terveztél. Hogy jutottál el a fémművességtől a lámpatervezésig? Mindez milyen mértékben és hogyan határozta meg a további tevékenységed és munkád?

JÁ: Az ékszertevezés nem vált műfajommá, nem leltem meg benne a szakmai kiteljesedést. Fémműves hallgatóként vágytam a kis méreteken és ékszereken kívül a nagyobb tárgyak tervezésére. Amikor egy feladat során asztali tárgyat kellett tervezni, só-bors szórót készítettem, amely ma az Iparművészeti Múzeum gyűjteményében található. Az akkoriban felszereletlen műhelyekben, kevés alapanyaggal nehezen lehetett szabadon tervezni, ezért a kísérletezéseket elkezdve nagy örömmel töltött el a kreatívabb szárnyalás, a sík lapból létrehozható bonyolultabb forma.

Bánfalvi András tanár úr megpróbált lebeszélni diplomamunka tervemről. Beltéri mennyezeti függőlámpa helyett kerti ünnepség kellékeit ajánlotta témának, végül kültéri hangulatvilágító lámpatestek születtek. Folyamatosan, hetente érkeztem a konzultációkra a különböző papírmodelekkel és szerkezetekkel, amelyek pozitív fogadtatásban részesültek. Kíváncsivá váltak, mi lesz a végeredmény.

A kivitelezés folyamata alatt ismertem meg egy belsőépítészt, aki a diploma után elsőként ajánlotta fel, tervezzek öt világítótestet egy általa kialakítotott fodrászüzletbe. Megkezdődhetett a valódi kísérletezés, mind anyaghasználatban és kialakításban a saját technológiai lehetőségeimhez mérten, mind a forma megtalálása a feladatnak megfelelően.




TA: Említetted korábbi beszélgetésünk során, hogy választásodnak családi vonatkozásai is vannak. Mesélnél ezekről pár szóban?

JÁ: A miskolci Gábor Áron Művészeti Szakközépiskolában az ötvösséggel ismerkedve édesanyám tanított. Általános iskolában egy alkalommal origami szakkörre iratott be, amely nagyon tetszett és előfordult, hogy különböző bonyolultabb geometriai, téri testek összellítására alkalmas csomagot vásárolt, amelyeket együtt vágtunk ki, állítottunk össze.

Sokáig meghatározó szerepet töltött be a szobámban a szüleim által vásárolt lámpacsalád egyik darabja, egy függő lámpa (1977-OPTEAM króm felhő lámpa), amelyet az egyetem elvégzését követően találtam meg egy magyar formatervezőket bemutató könyvben. A lámpacsaládot többek között Bárkányi Attila formatervező tervezte, aki szintén fontos szerepet töltött be egyetemi életemben a kiértékelések alkalmával.

Jelenleg nem vágyom a fúrás-faragásra és csiszolásra, attól függetlenül, hogy a műhelymunka sosem állt távol tőlem. Az egyszerűbb összeszerelésű, pár elemből álló, kevés dologból könnyen létrehozható alkotásokat, letisztult munkálatokat részesítem előnyben. A családomban ötvös, ács, mérnök, építész és grafikus található.






TA: Sokat kísérletezel a sík alkatrészekből felépülő téri struktúrákkal, téri formákkal. A formák síkban való leképezése számodra izgalmas feladat, ahogy a kétdimenziós világ összeáll téri, 3D-­s szerkezetté. Minden egyes lámpatested egyedi, kézi készítésű darab. Mi a jellemző folyamat ahogy megszületik az ötlettől a forma?

JÁ: A Lattice Ball White Light áttört, gömb alkú világítótestet méteres átmérőben egy Károly körúti fűszerboltba készítettem, ahol a struktúra, a forma karaktere és geometriája a cég logójából kiindulva született meg. A Casati Budapest Hotel (2012) számra – ahol a MadiLancos Studio belsőépítészeivel dolgoztam együtt – kifejezetten a bárpult fölé terveztem az egyedi acél függő lámpát, a recepcióra pedig az egyedi együttest.

Nem olyan rég készítettem a Cloud formát a Pagony Könyvesboltba (2014)  Bulcsú Tamás és Fotvingler Éva (munkacsoport.net) építészek felkérésére, az általuk megálmodott és kigondolt felhőlámpa koncepció tárgyi megvalósításában dolgoztunk együtt. Rövid idő állt a forma kikísérletezésére, de két különböző alakzatban és két méretben, egy nagyobb és hat kisebb darab­ot valósítottam meg. A későbbiekben további mintadarabokat készítettem, amelyek a Design Terminál karácsonyi vásárában, egy balatoni nyaralóba, illetve két magánlakásba kerültek eladásra. Hamarosan a Godzsu Udvar ­egy most nyíló vendéglátóhelyére és egy a MadiLancos Studio által tervezett projektjébe kerül be e darabom. Mindig a feladat inspirál, az igényeknek megfelelően készül az aktuális darab; méretre, színre és a tér igényeihez mérten.










TA: Lámpáid, a Hexa és az Ellipse család, a Sun Chandelier, a Cloud, a Flora, a Diamond és még hosszan sorolhatnám, azonnal felismerhetők. Mennyi időbe telik egy­-egy lámpád összeillesztése, illetve melyik munkádra vagy a leginkább büszke?

JÁ: Egyszerűbb termékeim átlagosan 1-2 óra alatt összeilleszthetők. Más részük bonyolultabb folyamatot, több időt igényel gyártásban és összeállításban, mint ahogy a Cloud lámpa vágása, szerelése és illesztése. Egyedül az összeszerelés 8-10 óra, kivágása pedig egyedileg történik, mivel minden egyes eleme különböző. Ez az egyik legidőigényesebb munkám.

Talán jelenleg arra a munkámra vagyok a legbüszkébb, amely még nem készült el, ám tervben van és hamarosan létrejöhet. Sajnos egyre kevesebb idő marad az új formák kikísérletezésére. Ha mégis ki kellene emelnem egy lámpámat, a legelső termékemet említeném, a Hexa-t. Ez volt az, amely alapjaiban meghatározta a további terveimet, munkáimat. A diplomamunkámra készített tárgyamat szintén szeretem, de piaci szempontból nem tartottam érdemesnek továbbgondolni. A Flora szintén kedves számomra, a Flora 70 nagyobb tér bevilágítására is elegendő, amíg a Hexa és Ellipse lámpáim csokrokban alkalmazva erősítik egymást.





TA: A sorozatgyártásban készülő lámpák mellett egyedi világítótesteket is készítesz. Említenél példát?

JÁ: Az egyedi világítótesteimet csakis felkérésre készítem. Most is így történt; egy régebben készített Diamnond Grid Table Light, fésülködő asztali lámpa alapján nemrég kerestek fel, két új darabot tervezek nagyobb méretben, magasabb arányban a tér kialakításához mérten.




TA: A világ vezető cégei közel 10 éve elkezdték kipróbálni és fejleszteni a LED­-technológia lehetőségeit. LED lámpáiddal, mint a Galaxy, te is részese lettél a fenntartható designer szemléletnek. Mesélj ezekről a lámpáidról!

JÁ: Az első LED struktúrát a Guru Sandwich Bar Alle részére 2009-ben terveztem, amely 480 db RGB LED­-et tartalmaz és különböző programok lejátszására képes (ORB 480). A projekt során Kádár Attila belsőépítésszel dolgoztam együtt.

Az alkalmazott technológia lehetővé teszi a fényhatások komplex megjelenítését. A nagy fényerejű RGB LED diódák egyesítik a három alapszínű (RED-GREEN-BLUE) LED diódát, így a színek keverése egy LED diódán belül történik, azaz a kilépő fény már kevert színű. A DMX alapú vezérlés egy parányi mikrochip­ben helyezkedik el, amelynek segítségével minden egyes LED külön színezhető 16 millió árnyalatban. Az RGB LED, a DMX chip és a feszültséget szabályozó elektronika integráltan helyezkedik el egy 1 cm átmérőjű és 3 cm magas modulban. A lámpa fényforrását ezek a modulok képezik, amelyekből 480 db helyezkedik el rajta. A modulokat mikroszámítógép vezérli, amelyet a lámpatesten vagy egy külső vezérlőpanelen helyezünk el.

A mikroszámítógépben elhelyezett memóriakártyára egy vagy több fényjátékot, műsort rögzítünk, amelyek között egyetlen gombnyomással válthat a felhasználó. A műsorokat egy számítógépes szoftverben programozzuk és ezután másoljuk a memóriakártyára. A pillanatnyi hangulatunknak megfelelően használható világításra vagy legszélsőségesebb hangulatok illusztrációjaként, az éjszaka finom vibrálásától egészen a kitörő vulkán robbanásáig a legkülönbözőbb fényhatások jeleníthetők meg általa. Jelenleg négy különböző formájú, méretű és sűrűségű termék készült. A legutóbbi darabot az Új Udvar Bevásárlóközpontban (2014) helyezték el. 





TA: Milyen új projekteken dolgozol, amelyekről említést szeretnél tenni? Milyen terveid vannak a jövőre nézve?

JÁ: Rengeteg tervem van, amelyeket hamarosan szeretnék megvalósítani, bevezetni. Régóta tervezem a frissítést, a Cloud lámpa volt a legutolsó tervezésem a tavalyi évben, fém lámpáim két éve készültek. Sok dokumentálatlan munkám valósult meg, amelyből nem született termék, mert a gyorsan eladható és válogatott termékek kialakítása volt az elsődleges cél. Számos régi makettem és modellem áll folyamatosan a rendelkezésemre, amelyeket időnként elő lehet venni és felfrissítve újjá lehet alkotni, továbbá folyamatosan új kísérletekkel gyarapodom. Terveim között szerepel egy textillel bevont, a Sun Chandelier szerkezeti megoldásához hasonlatos ipari termékcsalád több méretben, acél alapanyagon rézfüsttel, arany és króm bevonattal. Továbbá állólámpák fából és a Cloud szerkezeti alapjain továbbgondolt, bonyolultabb térformák.

A gyártás itthon magas költségeket szül. A Sun Chandelier esetében is megfigyelhető, amelyet nemrég egy külföldi bevásárlóközpontba terveztek be Tom Dixon lámpáival egy térbe. A gyártási költség, aranyozás, stb. költsége magas, ezért a jövőben szeretém leminimalizálni a folyamatok mértékét. Egyszerűen létrehozható, összeilleszthető tárgyakat vágyom tervezni és létrehozni, amelyek a gyártás során minimális létszámmal, körülbelül 5-10 fő foglalkoztatásával megoldhatók. Öt éve nagyrészt mindent egyedül csinálok, a feladatok nagyon sok időt elvesznek a tervezéstől és az innovatív előrelépéstől. A gyártással nincs gond, remek embereket ismerek, akikre mindig számíthatok.

A marketing feladatok terén több segítségem is volt az évek során, reményeim szerint a jelenlegi munkatársammal nagyobb lépésekben tudok fejlődni. Többféle árkategórájú és minőségű termékkel szeretnék a jövőben bővülni, amelyek mindenki számára elérhetővé válhatnak. Mind külföldre, mind belföldre szükséges a megfelelő árstratégia és marketing kialakítása, amely nem egyszerű feladat. Itthon a designereket kevésbé ismeri a nagyközönség, szerencsére már elindult a folyamat többek között a Design Terminal segítségével. Pár év múlva, maximum 10 éven belül, az ISaloni ­Salone del Mobile kiállításon szeretnék megjelenni nagyobb területen, magyar cégként, saját márkáimmal és egy nagyobb térinstallációval.



Ádám gondolkodását alapvetően a minden apró részletre kiterjedő mérnöki megközelítés határozza meg, amely a látványos és precíz kivitelezésben segíti. Az Adamlamp termékpalettáján különböző lámpacsaládok 28 terméke található, LED és hagyományos fényforrásokkal kiegészülve, amelyek Budapesten belvárosi design üzletekből, éttermekből, kávézókból, hotelekből és magánlakásokból köszönnek vissza. Külföldi megrendelői főként az európai piacról kerülnek ki; Németországból, Ausztriából, Nagy-­Britanniából, Spanyolországból, de jelenleg Amerikából és Keletről is érkeznek ajánlatkérések.

Takács Andrea