Mivel kissé hosszú ez a dolgozatom, az alábbi tartalomjegyzékkel szeretnék azoknak segíteni, akik nem akarják elolvasni az egészet:
Őseink a Tisza és a Maros miatt telepedtek itt le, valószínű kifejezetten a két folyó miatt. Ma már mintha nem szeretnénk ennyire a Tiszát és a Marost, elszakadtunk az őselemektől. Sokszor elhangzott már az igény a város és folyó kapcsolatának javítására, ám olykor ez az igyekezet épp az ellenkezőjére fordul. Volt egy időszak, amikor Biopolisznak hívtuk magunkat. Sokan éreztük telitalálatnak a névválasztást, talán nem kellene kidobni. Egy Biopolisznak mindenek fölé kell helyezni a városi Tisza-part ügyét. A szegedi Déli-híd megépítése egy nagy változtatási lehetőség, mellyel élnünk kellene. Dolgozatommal ehhez szeretnék hozzájárulni.
Könnyű elképzelni egy olyan félkört, melynek középpontja a szegedi Belvárosi Tisza-híd szegedi hídfőjében van, sugara kb. 600 m-es és a félkör a Tiszától a Tiszáig tart. A kapott vonal a szegedi Tisza Lajos krt. A félkör két pontban metszi a Tiszát, az ezeket párhuzamosan összekötő közel egyenes a szegedi rakpart, melyen ma egy majdnem végig egyenes, felújított aszfaltút halad, lényegében egy autópálya. Firbás Zoltán remek térképen mindez látható. A térképen felírt Korányi fasor mai neve Huszár Mátyás rakpart, erről az írásom szól.
Ismét legyen autómentes a rakpart! Hogy miért? Ezt írásomban az alábbiakkal szeretném alátámasztani és indokolni.
Két autós csapat jár erre. Egyrészt azok az autósok, akik a Tisza Lajos krt. jelzőlámpás csomópontjait a rakparton akarják kikerülni. A körút és a rakparti út egymás alternatívái. A másik csoport ideológiája a hídpótlás, a hídhelyettesítés. Szeged második közúti hídja a Bertalan-híd, a városközponttól északra áll.
Míg a Belvárosi-híd 2*1, a Bertalan-híd 2*2 forgalmi sávos. Az a furcsaság, hogy a két híd forgalomnagysága majdnem azonos, az előbbi lényegi kapacitáskülönbség ellenére. A Belvárosi-hidat a városközpontba tartók használják, a Bertalan-hidat pedig a város északi és meglepő módon a déli részébe menők. Mivel a Bertalan-hídon az ugyanakkora forgalom kétszeres sávszámon oszlik el, ezen a hídon kisebb a járműakadályoztatás, tehát magasabb a közlekedési szolgáltatás színvonala.
Ezért az újszegediek egy része, akik a város déli részébe mennek, inkább a Bertalant használja. Igen ám, de Újszegedről Szegedre átérve, a városközponttól északra találja magát az autós. Ez akkor nagy baj, ha Szeged déli részén van az autós célpontja. Nekik fontos lehet egy osonó út, egy szegedi egérút, a Tiszával párhuzamosan, azaz a rakparti út. Ez egy Újszeged-déli szegedi városrész (Alsóváros) kapcsolat.
Ha azonban megépül a szegedi harmadik híd, a Déli-híd, az előbbi második csoportja már a direkt útvonalat fogja használni, azaz csökken a rakparti út forgalma. A rakpart, mint hídpótló ideológia tehát okafogyottá válik.
A rakparti úti forgalom, a rakpart szempontjából tranzitforgalom, mely nem illik ebbe a környezetbe. Szeged ezeket észre sem vette, a város ezen zárások alatt és ellenére élt tovább, mintha mi sem történt volna. Ebből az következik, hogy a rakparti út léte tehát egyáltalán nem létérdeke a városnak. Igény lenne az autómentes rakparti elfoglaltságokra. Ebbe az irányba kell elmozdulnunk.
Az írás teljes terjedelmében elolvasható erre a linkre kattintva.
Rigó Mihály
okl. erdőmérnök
okl. építőmérnök