Közélet, hírek

Az egykori Dimitrov átalakításával jön létre a Digitális Élményközpont Veszprémben

2023.09.22. 13:01

Nem hiúsult meg teljesen, csak kissé átalakult az Európa Kulturális Fővárosa 2023 program keretében tervezett veszprémi Digitális Élményközpont, amelynek eredeti terveire végül nem jutott elegendő forrás. Az egykori Dimitrov épületében kap helyet az attrakció.

2021-ben látott napvilágot, hogy az Európa Kulturális Fővárosa 2023 program keretében megvalósuló fejlesztések között Digitális Élményközpont létrehozása is tervben van. Az intézmény a CODE nevet kapta, ami a Center of Digital Experiences rövidítése. Az angol elnevezéssel a projekt nemzetközi jelentőségére kívánták felhívni a figyelmet.  

Az Építészfórum is beszámolt róla, hogy „a Digitális Élményközpont egyik legfontosabb missziója a nemzetközi sztárkiállítások bemutatása mellett a híres magyar és régiós festők bemutatása, nemcsak szórakoztató, hanem edukatív jelleggel is, valamint kiemelt cél a képzőművészet iránt kevésbé érdeklődők számára élvezhetővé, befogadhatóvá tenni a klasszikus képzőművészeti alkotásokat, a múzeum által közvetített kulturális, művészeti tartalmakat". A központ épületegyüttesét, amely eredetileg a 2020-ban elkészült látványterveket jegyző Zsuffa és Kalmár Építész Műterem tervei alapján valósult volna meg, a Szikvízparkolóként ismert ingatlanra (Ady Endre u. 5.) szánták. Az Átlászó értesülései szerint a telket 661 millió forintért vásárolta meg az önkormányzat.

A tervezésre és a kivitelezésre 2021 áprilisában feltételes közbeszerzést írtak ki, amelynek decemberben kihirdetett nyertese a Vemér-Szer Kft. és a Swietelsky Magyarország Kft. lett, alvállakozóként jelölték meg a tervezési feladatokra a Zsuffa és Kalmár Építész Műterem Kft.-t. A dokumentum szerint a tervezés és a kivitelezés költsége kis híján 9,4 milliárd forint lett volna. 

Hiába hivatkoztak az élményközpontra az EKF zászlóshajójaként, az EKF 2023 munkacsoportjának 2022 tavaszán tartott sajtónyilvános megbeszélésén Gerstmár Ferenc önkormányzati képviselő kérdésére válaszolva már azt nyilatkozta Porga Gyula polgármester, hogy az végül nem fért bele a költségvetésbe. Mint mondta, a szervízparkoló az önkormányzat és egy magánszemély közös tulajdonában van, az önkormányzati terület 120 férőhelyes parkolóként funkcionál 2023-ban, az élményközpontnak pedig másik területet keresnek. Néhány hónappal később már nyilvánosságot látott, hogy a szikvízparkolóba tervezett CODE ötletét nem vetették el teljesen, a Dimitrovként emlegetett egykori Veszprém Megyei Művelődési Központban jöhet létre. 

2023. szeptember 21-én nyílászáró-cseréről és részleges homlokzatfelújításról szóló, eredménytájékoztató hirdetményt tett közzé Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata a közbeszerzési értesítőben. A leírásban olvasható, hogy a György út 2. alatt, „egy régi, felújításra váró, jelenleg használaton kívüli belvárosi épületben", a Veszprém-Balaton Európa Kulturális Fővárosa 2023 projekt keretében, 100%-ban EKF forrásból valósulhat meg a Digitális Múzeumként említett beruházás. „A tervdokumentumok alapján a fejlesztéssel érintett épületen nyílászáró cserét és részleges homlokzati felújítást szükséges elvégezni annak érdekében, hogy a tervezett új szolgáltató funkcióval kibővült épület az elvárt minőségben és körülmények között fogadhassa a városba és a régióba érkező vendégeket."

Eljárást megindító felhívást nem tettek közzé a Közbeszerzési Értesítőben, szerződést a már említett, nettó 297 501 209  forintos ajánlatot tevő VEMÉV-SZER Építő - és Szerelőipari Kft.-vel kötöttek, szeptember 18-án.

A Dózsa György út 2. alatt található, 1973-ban átadott egykori Veszprém Megyei Művelődési Központ (eredeti nevén: Georgi Dimitrov Megyei Művelődési Központ) épülete több mint tíz évig üresen állt, a Veszprém-Balaton 2023 EKF program keretében az egyik szárnya 1100 négyzetméteren megújult, a felújított termekben helyi zenészek és képzőművészek kaptak helyet. 

A Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa honlapon olvasható projektbemutató szerint az átalakítást követően az épület földszintjén lévő Kiállítótérben állandó és ideiglenes digitális installációkat terveznek, az első emeleten a körülbelül 400 négyzetméteres, hatszögletű egykori színházterem, a Hexagon, többnyire 360 fokos, immerzív vetített előadások helyszíneként szolgál. Itt vetítéssel egybekötött színházi és zenés eseményekre is sor kerülhet. A színpad és a kulisszák mögötti terület Stúdióvá alakul, amely 180 fokos, interaktív és háromdimenziós vetítésekre, illetve vetítésekkel kísért előadásokra alkalmas, alkalmanként 25-30 látogató számára.