Baán László az óbudai múzeumok és a helyi önkormányzat közötti együttműködésről szóló sajtótájékoztató után újságírói kérdésre közölte: a Közlekedési Múzeum újjáépítendő eddigi otthonában a magyar találmányok és feltalálók, a magyar innováció interaktív múzeumát hozzák létre. Mint emlékeztetett, a komoly műszaki gyűjteménnyel rendelkező intézmény teljes neve Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, melynek közlekedési eszközökből álló, hatalmas kollekcióját soha nem sikerült egyben elhelyezni, sőt eddig csupán töredékét mutatták be. A régi épületben 4500 négyzetméternyi kiállítóhely állt rendelkezésre, de ez korántsem volt méltó az eredeti múzeumhoz. A ház ugyanis a 2. világháborúban megsérült, és nagyon "lebutítva" állították helyre, így sokan nem is sejtik, hogy a Millenniumi világkiállítás egyik legszebb épületéről van szó. Az 1970-es években a dobozszerűvé tett építmény ráadásul kapott egy legalább annyira csúnya bővítést - idézte fel a miniszteri biztos.
Mint hozzáfűzte, az eddigi tervek szerint helyreállítva az 1896-os épületet a 4500 négyzetméteres kiállítótér megduplázódott volna, de a gyűjtemény még ennél nagyobb teret is meg tud tölteni. Évtizedek óta húzódó kérdés, hogy ezt a teljes spektrumú járműállományt hol lehetne egyben bemutatni. Világos, hogy a Városliget erre nem alkalmas, hiszen zöldfelületet ilyen célra nem lehet igénybe venni - jegyezte meg.
Baán László elmondása szerint a kormány most egy teljes spektrumú bemutatást lehetővé tevő, új közlekedési, valamint egy új műszaki múzeum létrehozásáról döntött. Az új Közlekedési Múzeum mindenképpen barnamezős beruházás lesz, miközben a kormány nem tett le az intézmény történelmi épületének felújításáról sem, az azonban a műszaki gyűjteményére alapozva a magyar találmányok, feltalálók, innováció interaktív múzeuma lesz - közölte. A tervek szerint a Közlekedési Múzeum új otthonában több tízezer négyzetméternyi belső és külső kiállítóhelyen lesz lehetőség a járműgyűjtemény bemutatására, ezzel egy több évtizedes álom válik valóra - hangsúlyozta.
Baán László rámutatott: ez a koncepció mindenképpen gazdaságosabb, hiszen térszint alatt építkezni a legdrágább. Az a több milliárd forint, amelyet a földalatti kiállítóterek építésére fordítottak volna, jelentős részben fedezni fogja egy új kiállítócsarnok kialakítását. Ennek költségei természetesen függnek attól, hogy melyik lesz a végleges helyszín, de az új Közlekedési Múzeum már nem a Liget Budapest projekt keretéből épül majd - tette hozzá. Mint megjegyezte, a kormány néhány hónapon belül döntést hoz a helyszínről; a potenciális területek vizsgálata a múzeumot vezető Vitézy Dávid feladata. Mintegy tucatnyi helyszín jöhet szóba, a leginkább reflektorfényben lévő az egykori Északi Járműjavító, ahol az Operaház már megkapta az Eiffel-csarnokot, míg a Közlekedési Múzeum a szomszédos, csaknem 20 ezer négyzetméteres Diesel-csarnokba költözhetne - árulta el. [Ezt később a Magyar Közlöny 2017. évi 88. számában olvasható 1356/2017. (VI. 12.) kormányhatározat rögzítette is. - a szerk.] A miniszteri biztos szerint rendkívül izgalmas lenne a gyűjteményt egy régi ipari épületben elhelyezni, de más, egykori vasúti épületek is szóba jöhetnek még.
Baán László hozzáfűzte, a Közlekedési Múzeum felújítandó régi otthonának terveit a földalatti szintek elhagyásával módosítani kell. Mivel az új műszaki múzeum és az Új Nemzeti Galéria körül nem lesz lehetőség parkolásra, mélygarázs épül majd. Az eddigi tervek szerint ez a Közlekedési Múzeum 1970-es évekbeli bővítésének helye alá került volna, most azonban valószínűleg be tud kerülni a ház alá, ezzel több lesz a teljes értékű zöldfelület. A módosított engedélyeztetési tervek őszre készülhetnek el, és ezek alapján 2017 őszén vagy 2018 tavaszán indulhat a ház kivitelezése - számolt be a Liget Budapest projekt vezetője.
forrás: MTI